Annonce
Østjylland

Aarhusfirma på den vildeste kanetur: Her er det jul hele året

Det århusianske firma Julesweaters har ramt en sjov niche med deres hyggelige juletrøjer. Fra at producere 1.000 trøjer om året for tre år siden, får de nu lavet 60.000 julesweatre, som bliver solgt i det meste af Europa. PR-foto
Det, der startede som en sjov fritidsbeskæftigelse for fire unge århusianere, er blevet til et levebrød. Nu producerer de 60.000 julesweatre om året, som sælges i hele Europa.
Annonce

AARHUS: Retrieveren Knud tager imod på kontoret i en brostensbelagt baggård i Øgadekvarteret. Det er her i et hyggeligt, skævt baghus, at Aarhus-firmaet Julesweaters holder til.

Inden døre er der roligt, selv om det lige nu er den travleste tid på året for Christoffer Sloth Henriksen og hans tre venner og kompagnoner; Casper Dam, Oskar Cordes og Jesper Ahm.

Ideen om Julesweaters opstod af nød i 2015, da Jespers bror ikke kunne finde den helt rigtige juletrøje på nettet i Danmark. Så hvorfor ikke lave dem selv? Firmaet voksede og blev mere tidskrævende, og i 2016 overtog Christoffer Sloth Henriksen og de tre andre virksomheden.

- Vi tænkte, at det var en lille, stille og rolig niche, som vi kunne have ved siden af studierne og andet arbejde, siger han og smiler.

Men sådan gik det ikke.

Fra at producere 1.000 trøjer om året, er de nu oppe på 60.000 julesweatre, som bliver solgt i det meste af Europa, fortæller 27-årige Christoffer Sloth Henriksen.

- En af de trøjer, der sælger godt i Tyskland, er "Den elegante juletrøje". Der er tyskerne lidt mere formelle, hvor det her i landet er trøjer med humor, der er populære,

Christoffer Sloth Henriksen, medindehaver af Julesweaters.

Annonce

Formelle tyskere

Julesweaters startede som en onlinebutik, men forsøgte sig sidste år med en butik på Lille Torv. Det gik så godt, at den idé i år har bredt sig til Odense og København, mens Julesweaters i Aarhus er rykket inden for i Salling som en del af stormagasinets juleafdeling.

- Det er godt at kunne komme mere i snak med folk, og udvide demografien lidt i forholdt til dem, der handler på nettet. Selv om mange går den anden vej, synes vi, det er godt at have butikker, fordi vi kan yde en anden service og få feedback. For eksempel har vi i år lavet en cardigan, fordi det var noget, folk efterspurgte, siger Christoffer Sloth Henriksen.

Det århusianske firma er også at finde på julemarkeder i Tyskland, og her er det sjovt nok nogle helt andre trøjer, der er salg i.

- En af dem, der sælger godt, er den, vi kalder "Den elegante juletrøje". Der er tyskerne lidt mere formelle, hvor det her i landet er trøjer med humor, der er populære, siger Christoffer Sloth Henriksen.

Det er dog ikke kun private juleentusiaster men også firmaer, der efterspørger juletrøjer. Julesweaters har i nogle år lavet juletrøjer til AGF og laver også specialtrøjer til nogle Champions League-klubber. Hvilke må han dog ikke afsløre.

Annonce

Rammer hyggen

Firmaets humoristiske og kitschede produkter passer godt til indehavernes personlighed, fortæller Christoffer Sloth Henriksen:

- Vi er ikke så selvhøjtidelige. Vi laver et hyggeprodukt, som er helt i vores egen ånd.

Julesweaters designer selv alle trøjerne fra bunden, og de har patent på dem i hele Europa.

- Vi vil gerne ramme hyggen i vores designs og tager udgangspunkt i noget, vi selv vil gå i. Vi gider ikke lave designs med en julemand, der tisser i sneen. Det må gerne være sødt og sjovt på den hyggelige måde. Vi laver trøjer for hele familien, derfor fås de i unisex-modeller i størrelse et år til xxxxl, forklarer Christoffer Sloth Henriksen.

For 27-årige Christoffer Sloth Henriksen og de tre kompagnoner i Julesweaters er det jul året rundt. De begynder at designe næste års juletrøjer, så snart juleaften er ovre. PR-foto
Annonce

Trøjerne strikkes i Kina

De mange trøjer bliver produceret i Kina.

- Vi har selv været ude for at tjekke produktionsforholdene, så vi ved, de er ordentlige. Vi har også undersøgt at få fremstillet trøjerne i Europa, men det koster to-tre gange så meget, og der er desværre en naturlig grænse for, hvor meget folk vil bruge på en julesweater. Men det er noget, vi løbende undersøger, siger han.

Arbejdet med at designe trøjer til næste årskollektion begynder allerede efter jul, da produktionen gerne skal sættes i gang i februar.

Julestemningen kan til gengæld være svær at bevare i december, da den for de fire indehaver er forbundet med stor travlhed.

- For os er jul året rundt, men den 24. december kan man godt være lidt fraværende, for det er den første fridag, vi har i en hel måned, så der har man brugt meget af sit krudt, siger Christoffer Sloth Henriksen, der dog altid er klar på at hoppe i en julesweater.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Liveblog: Stort flertal bag ny hjælpepakke - her er de vigtigste punkter

Annonce