Annonce
forside

Aarhusiansk letbane forventes at åbne i december

Premieren på Aarhus Letbane blev aflyst for to måneder siden, da Trafikstyrelsen ikke kunne give grønt lys. Nu regner parterne dog med, at banen er lige på trapperne til at kunne åbne på strækningen fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital.

Aarhusianerne kan komme ud og køre med letbanen fra midten af december, lyder meldingen efter krisemøde.

Den stærkt forsinkede letbane i Aarhus vil være klar til at fragte passagerer fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital fra midten af december.

Det er forventningen hos både Trafikstyrelsen og letbanens ejere, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, efter et møde mellem parterne torsdag eftermiddag.

- Det har været vigtigt for os at få et møde, se hinanden i øjnene og have en fælles ambition, men også et fælles ansvar. Der er allerede gået lang tid i forhold til planlagt, derfor skal vi i mål nu, siger Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) efter mødet, der varede cirka en time, på Aarhus Rådhus.

Letbanen skulle være åbnet 23. september, hvor der var planlagt en større åbningsfest.

Den måtte dog aflyses dagen før, da letbanen og operatøren, der skal drive den, Keolis, ikke havde fået de nødvendige sikkerhedsgodkendelser fra Trafikstyrelsen.

Styrelsen meddelte dengang, at der nok ville gå mellem fem og otte uger, før alle godkendelser ville være på plads.

Men det kom ikke til at holde stik. Letbanen kører stadig ikke med passagerer. Men nu lysner det forude, forklarer Trafikstyrelsens direktør, Carsten Falk Hansen.

- Der har været en god progression i kvaliteten af det materiale, vi har set. Det gør, at vi kan sige, at der i uge 50 nok er en godkendelse. Det kan godt være, der er nogle konditioner. Men at man kan komme ud og køre med passagerer, det er bestemt forventningen, siger direktøren efter mødet.

Spørgsmål: Men hvad er det egentlig, der er stridspunktet?

- Det er de tekniske regler for, at banen kan komme ud at køre. Det er et stort kompleks af mange ting, siger Carsten Falk Hansen.

Spørgsmål: Er letbanen farlig at køre med, eller er det nogle papirer, der mangler?

- Det er ikke kun et spørgsmål om papirer, men også om hvad der står i de papirer. Vi har ikke sagt, at letbanen er farlig at køre med, vi har heller ikke sagt det modsatte.

- Det er et sikkerhedsledelsessystem, der skal dokumentere, at man kan håndtere de forskellige risici, der kan opstå. Og det var ikke tilstrækkeligt, det vi så i første omgang, siger Carsten Falk Hansen.

Mens den indre strækning ventes at være klar i uge 50, kommer der til at gå yderligere tid, inden banen kan åbne på strækningen fra Aarhus til Odder.

Her mangler banen endnu at blive testkørt, og først i begyndelsen af januar vil man være klar med et bud på, hvornår denne strækning kan åbne.

Den afgående regionsrådsformand Bent Hansen (S) håber, at der snart kommer skred i tingene, også på denne del af strækningen.

- Det koster penge hver eneste måned, så vi håber på en hurtig, tillidsfuld og dialogbaseret proces med nogle velafviklede testkørsler inden jul. Så kan vi primo januar fastlægge om ikke en dato, så en uge for, hvornår det bliver, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Beredskabet bad om politi-assistance til at dæmpe unge bilister: - De ræsede om ørerne på os

Leder For abonnenter

Tyra trak det sorte stik hjem

Klimaet styrer klatten. Debatten om vores klodes fremtid har forlængst antaget religiøse dimensioner, hvor der rask væk udpeges syndere og farisæere, hvor den evige frelse ligger i CO2-neutralitet. Vi forpligter os på klimaregnskaber og klimaaftaler. Og det er alt sammen vældig godt. Samtidig opfører kineserne kulværker langs den nye silkevej. Men under de store linjer og ambitiøse målsætninger har vi al skrigeriet. Så må vi ikke spise oksekød, fordi køer er blevet bandlyst i det klimakorrekte selskab. Der udledes gasser, når føden har været igennem drøvtyggerens fem maver. Man taler om fly-skam og slår hårdt ned på flytrafikken, mens klimaaktivister flyver verden rundt til klimatopmøder, hvor målet helliger midlet. Klimaidolet, 16-årige Greta Thunberg, sejler CO2-neutralt til FN-klimamøde i New York i high tech yacht, mens besætningsmedlemmer efterfølgende tager flyet til USA for at sejle båden hjem til Europa. Danske kommuner er gået ind i kampen om at plante flest træer, mens man i Brasilien rask væk brænder urskoven ned. Og det bliver man ved med, indtil man når samme velfærdsstandard som Europa. Skoven skal under plov, selv om det fra europæisk side hævdes, at Amazonas er verdens lunger. Under hjemlige himmelstrøg trak olie- og gasfeltet Tyra det sorte stik hjem, i sporet på det mest grønne folketingsvalg nogensinde. Tyra lukker for hanerne. Ikke for at destruere sig selv, men for at få sig en gevaldig make-over til 21 milliarder kroner, så hun sikrer gassen til de små hjem de næste 25 år. Hun skal have nye ben, for de gamle er sunket seks meter ned i havbunden. Et arbejde, der strækker sig over tre år. I den periode må vi hente vores gas i Tyskland, der igen er afhængig af Putins gas. Debatten om køerne har været mere skinger end debatten om den Nordsøaftale, der er blevet indgået for at sikre os gas i hanerne, penge i statskassen og dermed penge til at lave velfærd for. "Money Makes the World go Around". Så takket være Tyra får vi råd til at stille en bøf på middagsbordet også i fremtiden - klimadebat eller ej.

Annonce