Annonce
forside

Aarhusiansk letbane forventes at åbne i december

Premieren på Aarhus Letbane blev aflyst for to måneder siden, da Trafikstyrelsen ikke kunne give grønt lys. Nu regner parterne dog med, at banen er lige på trapperne til at kunne åbne på strækningen fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital.

Aarhusianerne kan komme ud og køre med letbanen fra midten af december, lyder meldingen efter krisemøde.

Den stærkt forsinkede letbane i Aarhus vil være klar til at fragte passagerer fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital fra midten af december.

Det er forventningen hos både Trafikstyrelsen og letbanens ejere, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, efter et møde mellem parterne torsdag eftermiddag.

- Det har været vigtigt for os at få et møde, se hinanden i øjnene og have en fælles ambition, men også et fælles ansvar. Der er allerede gået lang tid i forhold til planlagt, derfor skal vi i mål nu, siger Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) efter mødet, der varede cirka en time, på Aarhus Rådhus.

Letbanen skulle være åbnet 23. september, hvor der var planlagt en større åbningsfest.

Den måtte dog aflyses dagen før, da letbanen og operatøren, der skal drive den, Keolis, ikke havde fået de nødvendige sikkerhedsgodkendelser fra Trafikstyrelsen.

Styrelsen meddelte dengang, at der nok ville gå mellem fem og otte uger, før alle godkendelser ville være på plads.

Men det kom ikke til at holde stik. Letbanen kører stadig ikke med passagerer. Men nu lysner det forude, forklarer Trafikstyrelsens direktør, Carsten Falk Hansen.

- Der har været en god progression i kvaliteten af det materiale, vi har set. Det gør, at vi kan sige, at der i uge 50 nok er en godkendelse. Det kan godt være, der er nogle konditioner. Men at man kan komme ud og køre med passagerer, det er bestemt forventningen, siger direktøren efter mødet.

Spørgsmål: Men hvad er det egentlig, der er stridspunktet?

- Det er de tekniske regler for, at banen kan komme ud at køre. Det er et stort kompleks af mange ting, siger Carsten Falk Hansen.

Spørgsmål: Er letbanen farlig at køre med, eller er det nogle papirer, der mangler?

- Det er ikke kun et spørgsmål om papirer, men også om hvad der står i de papirer. Vi har ikke sagt, at letbanen er farlig at køre med, vi har heller ikke sagt det modsatte.

- Det er et sikkerhedsledelsessystem, der skal dokumentere, at man kan håndtere de forskellige risici, der kan opstå. Og det var ikke tilstrækkeligt, det vi så i første omgang, siger Carsten Falk Hansen.

Mens den indre strækning ventes at være klar i uge 50, kommer der til at gå yderligere tid, inden banen kan åbne på strækningen fra Aarhus til Odder.

Her mangler banen endnu at blive testkørt, og først i begyndelsen af januar vil man være klar med et bud på, hvornår denne strækning kan åbne.

Den afgående regionsrådsformand Bent Hansen (S) håber, at der snart kommer skred i tingene, også på denne del af strækningen.

- Det koster penge hver eneste måned, så vi håber på en hurtig, tillidsfuld og dialogbaseret proces med nogle velafviklede testkørsler inden jul. Så kan vi primo januar fastlægge om ikke en dato, så en uge for, hvornår det bliver, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Havnen er ikke nogen legeplads, hverken for børn eller berusede voksne

Som borger i Randers er det godt at vide, at det er blevet nemmere at komme op, hvis man skulle snuble over kajkanten og ende i det havnevand, der størstedelen af året er mørkt og koldt og stort set altid strømfyldt. Det er godt at vide, at sikkerheden på havnen er blevet opgraderet med belyste redningsstiger. Det er godt at vide, at havnen er blevet klassificeret som sikker. Endnu bedre er det dog at være bevidst om, at selv en sikker havn fortsat er et farligt sted at opholde sig. Det er vigtigt, at vi alle som ansvarlige aktører i samfundet gør alt, hvad vi kan, for at øge sikkerheden der, hvor vi har muligheden. Det er vigtigt, at Randers Havn gør alt, hvad den kan, for at øge sikkerheden langs kajerne og på broerne. Endnu vigtigere er det dog, at vi alle passer på os selv og hinanden og især vores børn, når vi opholder os på havnen, hvor vandet ikke er varmt og klart og stille som i svømmehallen. Ude i den virkelige verden er det farligt at falde i vandet, og derfor er det bedre at passe på end at få brug for belyste redningsstiger. For hvad nu, hvis man ikke kan svømme med vinterjakke og vandrestøvler på, hvis man slet ikke kan svømme, hvis strømmen løber væk fra redningsstigen, hvis man har brækket benet i faldet? Hvad nu, hvis det er mørkt, hvis det er koldt, hvis der ikke er andre på havnen? Havnen er en farlig arbejdsplads men også et farligt sted at opholde sig i sin fritid. Det skal vi have i baghovedet, og det skal vi snakke med vores børn om. Vi og vores børn skal have redningsvest på, når vi opholder os på havnen. Vi skal lære vores børn at svømme, og vi skal holde vores egne svømmefærdigheder ved lige. Hvis ikke selv vi kan svømme, kan vi hverken redde vores børn eller os selv. Så står vi der, som en anden Erik Clausen i Den store badedag: "Næste sommer lærte far mig at svømme - selv lærte han det aldrig". Havnen er ikke nogen legeplads, hverken for børn eller berusede voksne. Det er fint, at Randers Havn er blevet mere sikker end før, men helt sikker bliver den aldrig.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce