Annonce
Randers

Afbuddene væltede ind: Hotelpar vender nedturen til opdatering med støtte fra hjælpepakkerne

To af de opdateringer, som coronakrisen har givet parret Stig Stephansen og Anette Thygesen, som står bag Stephansens Hotel, tid til, er maling af gulvet i restauranten og nye bordplader. Foto: Jakob Lerche
Afbud, der væltede ind og tvangslukning af restauranten, satte som så mange andre steder en stopper for Stephansens Hotels gode forårsplaner. Det hjælper ikke meget at have enestående anmeldelser på hotels.com, når der ikke kommer nogen gæster. Men Stig Stephansen og Anette Thygesen fik med hjælp af regeringens hjælpepakker, en optimistisk tilgang til fremtiden og deres indtægter ved siden af hotellet, vendt situationen til noget, der også har positive aspekter.

Randers: Det begyndte mandag 9. marts. Et hold gæster fra Barcelona ringede og afbestilte deres værelser på Stephansens Hotel bag Tinghuset i Randers. Og så fortsatte det hele tirsdag og onsdag med afbud, indtil hotellet var tømt for gæster. Så fulgte aflysningen af konfirmationerne og de andre forårsfester. Torsdag 12. marts besluttede Stig Stephansen, som har lagt navn til hotellet, og hans hotelfrue Anette Thygesen at lukke biksen indtil videre.

Derefter gik de hjem og sov på beslutningerne resten af weekenden. Hotellet har ikke mange ansatte, men ejerparret ville så gerne holde fast på dem, de har, at de valgte at satse på regeringens hjælpepakke. Derfor er de ansatte nu hjemsendt med fuld løn indtil hotel og restaurant kan åbne igen. Sammen med lån og andre faste udgifter står hoteldriften parret i 50.000 kroner i måneden. Det kan de godt holde til i en periode, men ikke for evigt. Og de slår fast, at de er heldige.

Både fordi de har nogen år på bagen i branchen - og fordi de ikke har smidt alt på ét bræt. 71-årige Stig Stephansen er folkepensionist med hoteldrift som bijob, og 60-årige Anette Thygesen passer et fuldtidskontorjob ved siden af hotellet. Derfor forsøger de at se det positive i situationen, og få det bedste ud af, at deres dag-til-dag stressniveau er faldet betydeligt.

Annonce

Der går ikke en dag, hvor vi ikke taler om, hvor uvirkelig situationen er. Man kan jo ikke drive en forretning, der er lukket.

Stig Stephansen, hotelejer

Malerkoste og mahogniplader

Derfor bruger de gæstepausen på at få hotellet til at skinne. Malerkostene er fundet frem. Både de store til de brede gulvplanker i restauranten og de lidt mindre til palmehaven, som hotellets dagligstue med ovenlys hedder. Tæpper og gardiner er gjort rene. Desuden er der kommet nye mahognibordplader på bordene i restauranten.

- Vi vil jo også gerne være lidt mere bæredygtige, forklarer Anette Thygesen om bordene, som betyder at der kan spares vaskning af op mod ti duge hver dag.

Det er både godt for miljøet og økonomien. Desuden er køkkenet gået fra gas til el.

- Hvis vi ikke var kommet i pengenød, var der også kommet solceller på taget, forklarer Stig Stephansen.

Dermed ikke sagt, at parret synes det er let at arbejde under de nye corona-skabte forhold.

Enestående anmeldelser

- Det var uendelig trist at lukke. Det er der jo ingen nulevende, der har prøvet på den måde før, siger Stig Stephansen og fortsætter:

- Der går ikke en dag, hvor vi ikke taler om, hvor uvirkelig situationen er. Man kan jo ikke drive en forretning, der er lukket.

Det gik ellers lige så godt. Deres 93 anmeldelser på hotels.com har et gennemsnit på 9,6 ud af 10. Det er der ikke mange hoteller, der kan måle sig med i Danmark. Enestående kalder hotel.com den slags præstationer. For i de charmerende lokaler i det bevaringsværdige hus, er der en stemning og varme, som gæsterne på de bare ni værelser nyder godt af.

Hemmeligheden er nok, at Stig og Anette er blevet til krofatter og kromutter. De serverer selv morgenmaden for gæsterne hver dag - og i weekenden, når der er lidt mere tid, sætter de en ære i også at tale med gæsterne.

- De får en Fernet Branca med morgenmaden i weekenden, men så skal vi til gengæld have lidt mere at vide, siger Anette Thygesen med et grin og fortsætter:

- Vi går også rundt og 'nøder', som man gjorde i gamle dage.

Både i Palmestuen, på værelserne og i restauranten har der været tid til at finde malerpenslerne frem for parret bag Stephansens Hotel. - Normalt er der altid deadline på det vi laver. Så skal vi være omklædt til tjenere, så skal æggene være færdige, forklarer Anette Thygesen og Stig Stephansen tager over: - Nu har vi ro til at sætte os ned og smage på menukortet. Den luksus har vi aldrig haft. Foto: Jakob Lerche

Sat to til tre år tilbage

Men lige nu er situationen, som den er. Og hotelparret er helt afklarede med, at der ikke er nogen, der kan gøre noget ved det. Så længe de ikke går fallit af problemerne, så er det trods alt kun penge, det handler om.

- Vi bliver sat to til tre år tilbage, forklarer Stig Stephansen.

Søndag eftermiddag vidste ingen, hvordan genåbningen af landet ville komme til at se ud. Men hotelparret formoder, at åbningen bliver gradvis - også for dem.

- Det nytter ikke noget at grave sig ned. Op med humøret og igang med opgaverne, siger Stig Stephansen.

Selvom alt er lukket på Stephansens Hotel, skal gårdhave stadig være pæn at se på fra vejen, mener parret. Derfor vrimler det med forårsblomster i krukker og potter. - Det giver også os stor glæde, forklarer Anette Thygesen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce