Annonce
Gear

Afgifts-stop giver flere elbiler på vejene

Audi e-tron er en af de modeller, som får gavn af den fortsatte fastholdte afgiftsniveau. Importøren kommer nu med en billigere variant af e-tron, som får mere medvind. Foto: Audi
Fastfrysning af afgifterne på de dyrere elbiler, vil give 2500-4000 flere elbiler på vejene, vurderer FDM. Men der er kun tale om en lappeløsning, lyder det fra organisationen.
Annonce

Der kommer flere elbiler ud på vejene, og priserne bliver mere overkommelige. Det er nogle af de klare konsekvenser af finanslovforliget, hvor Folketinget har besluttet at udskyde den bebudede afgiftsstigning på elbiler over 400.000 kroner.

Mens elbiler under den pris fortsat skulle være fritaget for afgift i 2020, var det ellers meningen, at de dyrere elbiler, som altså i forvejen belægges med en afgift på 20 procent, skulle have denne hævet til 40 procent.

Det havde slået hårdere igennem, jo dyrere bilerne er. Således skulle en Tesla Model 3 Long Range Dual Motor være steget med cirka 4500 kroner på grund af større afgift, og den kraftigere Model 3 performance med 18.000 kroner, mens en dyrere Model X Long Range ville være røget op med 104.000 kroner, viser beregninger fra FDM, og disse stigninger holdes nu i ro.

Audi er en af de bilimportører, hvor der er en klar konsekvens. Her ville en model som e-tron quattro 55 være steget fra 800.0000 til 909.000 kroner. Samtidig kan importøren snart spille ud med en mere attraktiv pris på den mindre e-tron quattro 50, som introduceres om kort tid. Den var først beregnet med en afgift på 40 procent, og den bliver nu på 20 procent.

- Vi forventer at sælge flere elbiler. Alt andet lige ville salget være stagneret, hvis afgiften var steget til nytår, men nu fortsætter det, siger Britt Stellinger, som er pressechef hos Audi, hvor man kan følge med, da leveringstiden er omkring tre måneder på e-tron- og e-tron Sportback-modellerne, som følges af en mindre Q4 e-tron, der kommer sidst på året.

Hos Tesla er der også udsigt til mere ro på priserne. Maria Lantz, som er pressechef for Tesla, er dog forsigtig med at udtale sig om politiske og salgsmæssige spørgsmål.

Elbiler og afgifter

Elbiler har i 2019 en afgift på 20 procent. Men på grund af et grundfradrag på 40.000 kroner er elbiler under 400.000 kroner reelt afgiftsfri. Det var planen, at elbiler over 400.000 kroner fra 1. januar 2020 skulle have hævet afgiften fra 20 til 40 procent.

Denne forhøjelse er nu udskudt. Der er lagt op til, at afgifterne for elbilerne skal stige til 65 procent afgift pr. 1. januar 2012. Men det er uklart, hvad der sker.

Oprindeligt var planen, at de dyre elbiler skulle stige i 2020, mellemprisklassen i 2021 og de helt billige i 2022. Det er stigningen i 2020, som foreløbig er aflyst.

Aftalen indebærer også en forlængelse på to år af afgiftsfritagelsen på strøm, så den ikke ville stige kraftigt fra årsskiftet. Her er en grøn firmabils beskatning med et fradrag på 40.000 kroner for elbiler og plug-in-hybrider.

Annonce

Frygter problemer med levering

Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM, tror, at der kommer pænt mere gang i salget, selv om organisationen ikke er udelt begejstret for forliget, som han mener er en lappeløsning. Han tror, at aflysningen af afgiftsstigningen giver et mersalg på 2500-4000 elbiler i 2020 ud over de 5000 elbiler, som Energistyrelsen har beregnet sig frem til. Så det samlede salg kommer op på 8000-9000 elbiler i 2020. Til sammenligning er der i år solgt 4600 elbiler til dato.

Der er dog ét problem.

- Det er en god dag for elbilerne. Men kun for en kort periode. Alle de, som skal bestille biler fra midten af 2020, har man ikke tænkt på. Kun de bilproducenter, som kan levere inden for et par måneder, vil ikke være påvirket af det. Men de andre vil, siger Ilyas Dogru.

- Det er positivt, og det er noget, som vi har råbt højt om siden oktober. Men igen har man en lappeløsning. Den forrige regering havde en lappeløsning i slutningen af december, og denne regering har en lappeløsning i starten af december, og denne gang er løsningen kortere end et år, siger han.

- Du redder markedet for et år. Men for nogle bilers vedkommende risikerer du at bestille en bil i starten af 2020, som du først får leveret i 2021. Så kender du ikke prisen på bilen, fordi du ikke kender afgiften i 2021 endnu. Hvis du for eksempel vil have en Volvo Polestar, som ikke importeres endnu, med levering i 2021, ved du ikke, hvad den vil koste. Jeg ved godt, at Tesla og Audi e-tron kan leveres med kortere varsel. Men hvad nu, hvis du beslutter dig i midten af 2020 for, at du vil have en elbil, så ved du slet ikke, hvad bilerne koster i 2021, når den transportkommission, som er nedsat, kommer med anbefalinger, som politikerne kan implementere, Ilyas Dogru.

Annonce

Mange nye elbiler

- Nu kommer der nogle billigere elbiler som Peugeot e-208 og VW e-Up. Så der kommer en stigning i salget af elbiler uanset hvad. Samtidig får du en yderligere stigning på de 2500-4000 biler ved at fastholde den lave afgift. Så det er noget, der virkelig gør en forskel på CO2-kontoen, siger Ilyas Dogru.

Martin Messer Thomsen, der er pressetalsmand for Forenede Danske Elbilister (FDEL), forudser også, at elbilsalget virkelig vil rykke til næste år. Men det skyldes først og fremmest, at der kommer mange nye mindre elektriske biler, godt hjulpet af, at der bliver gratis parkering for elbiler på offentlige p-pladser i København. Han tror dog ikke, at den bebudede ændring af afgifterne for de dyreste biler flytter mere end nogle hundreder biler.

- Der bliver måske solgt lidt flere af de lidt dyrere elbiler. Men det er ikke noget, som rykker så meget. Også fordi der er lang leveringstid på mange af bilerne. Men det sikrer stabilitet, siger han.

Annonce

Uklarhed om afgifter

I løbet af året kommer den såkaldte transportkommission under ledelse af den tidligere DONG-boss Anders Eldrup med en samlet plan for, hvordan vi kan få en grøn omstilling, inklusive overgangen til elbiler, og FDM frygter, at politikerne kan komme under pres frem til deadline ved udgangen af næste år.

Hos FDM er vurderingen, at regeringen vil hæve afgifterne på elbilerne til 65 procent 1. januar 2021, som det oprindeligt var planen, hvis en aftale med anbefalinger fra transportkommissionen ikke er i hus.

Hos Dansk Elbil Alliance er branchechef Lærke Flader positiv og mere rolig. Hun mener, forliget indebærer, at de nuværende 2019-tal skal fastholdes, indtil en aftale med anbefalinger fra transportkommissionen er på plads. Der er dog lagt op til, at politikerne skal komme med en afgørelse i løbet af 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce