Annonce
Randers

Aftale om motorvejene på plads: Et tredje spor til Randers er ikke en del af pakken

Ramper og støjskærme kunne det blive til, men der er intet ekstra spor i aftaleteksten. Arkivfoto: Annelene Petersen
Der er afsat penge til ramper og støjskærme, men der kommer ikke noget ekstra spor på E45 ved Randers

Mandag klokken 10 præsenterede transportminister Benny Engelbrecht den store infrastrukturplan, der skal danne rammen for investeringer frem til 2035.

Det er en plan, som samtlige partier i Folketinget står bag, men selvom mange havde ønsket ud udvidelse af motorvejen E45, så bliver det ikke til et ekstra spor i denne omgang.

Læs også: Nye beregninger på E45 viser kritisk trængsel ved Randers tidligere end først antaget: Det er benzin på lokale folketingspolitikeres bål

Annonce

I stedet investeres der i støjskærme og i forlængelser af ramperne.

- Efterladt på perronen

Michael Aastrup Jensen er ikke tilfreds med aftalen.

- Vi må desværre konkludere at den socialdemokratiske regering og de røde støttepartier efterlader Randers på perronen. Vores ambition er den samme som under VLAK regeringen. Vi ønsker fortsat en principiel beslutning om at motorvejen skal udvides, senest i 2030. Derfor vil jeg kæmpe benhårdt for at vi får et nyt flertal, som igen vil sætte Randers på landkortet."

Her skal penge fordeles i ny transportaftale

Af de 161 milliarder kroner går omkring 64 milliarder kroner til veje, 86 milliarder går til jernbaner og 11 milliarder kroner går til en række puljer og øvrige initiativer.

Jernbaneprojekterne dækker blandt andet over opgraderinger ved Ringsted for 1,6 milliarder kroner, en ny jernbane fra Aarhus til Silkeborg via Galten til 2,2 milliarder kroner, en fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård til 317 millioner kroner, og udvidelse af Ny Ellebjerg Station i hovedstaden for 438 millioner kroner.

Af de 64 milliarder, der skal gå til veje, er der blandt andet sat penge af til en tredje forbindelse over Limfjorden til 7 milliarder kroner, Midtjyske Motorvej Give-Billund og Løvel-Klode Mølle til 5,9 milliarder kroner, anlæg af Frederikssundsmotorvejens 3. etape til 2,9 milliarder kroner, udvidelse af E45 Kolding-Aarhus Nord for 6,2 milliarder kroner.

Refshaleøen og Lynetteholmen ved København får 12,7 milliarder kroner til regional udvikling.

Der er desuden sat tre milliarder kroner af til at fremme cyklismen, herunder ved at indføre flere og bedre cykelstier, og tre milliarder er afsat til at bekæmpe støj fra trafikken, hvilket primært er investeringer i støjskærme til særligt støjbelastede områder langs statsvejene.

Kilder: Regeringens infrastrukturplan 28. juni 2021. / Ritzau

På dagens pressemøde understregede Nicolai Wammen, at der ikke er noget, der kommer til at rykke på aftalen. Den ligger fast.

Men det er Michael Aastrup Jensen ikke fuldstændig enig i.

- Selvom vi er med i aftalen er vi ikke bundet af forliget bag aftalen, hvilket betyder at vi med et blåt flertal efter næste valg kan få sat fart på udvidelsen af E45. Det vil jeg arbejde benhårdt for. Det betyder alt, hvem der har flertallet i folketinget, hvilket udfaldet af aftalen også klart viser”.

Penge til støjskærme

Charlotte Broman Mølbæk, folketingsmedlem for SF, er godt tilfreds med, at finansieringen til støjskærme er på plads..

- Det er en klar succes, at der nu er afsat 69,4 millioner kroner til støjskærme ved Helsted og Vorup i Randers. Alt for mange borgere har i lang tid levet med store støjgener ved motorvejen, og det har været en klar prioritet for SF at få de to projekter med i aftalen. Det er vigtigt, at man fortsat kan leve og bo godt i Helsted og Vorup,” siger Charlotte Broman Mølbæk i en pressemeddelelse.

Læs også: Tre ud af fire Randers-virksomheder plaget af trængsel på E45: - Der er allerede nogen, der overvejer at flytte

Udskudt til efter 2035

Men selvom der ikke kommer flere spor som håbet, så er problemet med trængslen ikke glemt. Helt.

For i aftaleteksten er en udvidelse nævnt - bare ikke før næste forlig skal forhandles på plads.

"Parterne er herudover enige om, at etapen fra Aarhus N til Randers N kan prioriteres som led i kommende infrastrukturplaner efter 2035," står der i aftaleteksten.

Annonce
Randers

Tag kandidattesten her

Randers FC For abonnenter

AGF var statister i ny randrusiansk triumf: Dét sagde Randers FC-lejren efter sejren over rivalerne

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Analyse: Derfor får Dansk Folkeparti to mandater i det nye byråd

Randers For abonnenter

Daniel og Mads springer ud i et verdenseventyr - det har kostet blod, sved, tårer og masser af mad

Østjylland

DF-politiker dømt for racistisk opslag på Facebook

Randers FC For abonnenter

Karakterer fra det østjyske derby: Let på hatten, Kronjylland!

Randers FC

Se videoanalysen og højdepunkterne: Randers FC er kongerne af Østjylland

Randers For abonnenter

Renés lystfiskermekka var allerede en succes, men corona-pandemien gav fra dag ét væksten et yderligere boost

Kultur

Karen-Lise Mynster: Man skal leve hver dag, som var det den sidste - men så ville jeg jo ikke sidde her

Erhverv

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Randers

Antik og lopper i lange baner for første gang i den nye hal: Arena Randers bugnede af varer og folk

Randers For abonnenter

Fra kaptajn i skyerne til træ-transport i asfalthøjde: Da pilotjobbet røg, var Kresten ikke for fin til at slæbe kloakrør

Randers

Borger-opfordring til at der skal gå sport i det: Handl i Randers midtby, så den ikke går til grunde

Annonce