Annonce
Randers

Aftale om motorvejene på plads: Et tredje spor til Randers er ikke en del af pakken

Ramper og støjskærme kunne det blive til, men der er intet ekstra spor i aftaleteksten. Arkivfoto: Annelene Petersen
Der er afsat penge til ramper og støjskærme, men der kommer ikke noget ekstra spor på E45 ved Randers

Mandag klokken 10 præsenterede transportminister Benny Engelbrecht den store infrastrukturplan, der skal danne rammen for investeringer frem til 2035.

Det er en plan, som samtlige partier i Folketinget står bag, men selvom mange havde ønsket ud udvidelse af motorvejen E45, så bliver det ikke til et ekstra spor i denne omgang.

Læs også: Nye beregninger på E45 viser kritisk trængsel ved Randers tidligere end først antaget: Det er benzin på lokale folketingspolitikeres bål

Annonce

I stedet investeres der i støjskærme og i forlængelser af ramperne.

- Efterladt på perronen

Michael Aastrup Jensen er ikke tilfreds med aftalen.

- Vi må desværre konkludere at den socialdemokratiske regering og de røde støttepartier efterlader Randers på perronen. Vores ambition er den samme som under VLAK regeringen. Vi ønsker fortsat en principiel beslutning om at motorvejen skal udvides, senest i 2030. Derfor vil jeg kæmpe benhårdt for at vi får et nyt flertal, som igen vil sætte Randers på landkortet."

Her skal penge fordeles i ny transportaftale

Af de 161 milliarder kroner går omkring 64 milliarder kroner til veje, 86 milliarder går til jernbaner og 11 milliarder kroner går til en række puljer og øvrige initiativer.

Jernbaneprojekterne dækker blandt andet over opgraderinger ved Ringsted for 1,6 milliarder kroner, en ny jernbane fra Aarhus til Silkeborg via Galten til 2,2 milliarder kroner, en fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård til 317 millioner kroner, og udvidelse af Ny Ellebjerg Station i hovedstaden for 438 millioner kroner.

Af de 64 milliarder, der skal gå til veje, er der blandt andet sat penge af til en tredje forbindelse over Limfjorden til 7 milliarder kroner, Midtjyske Motorvej Give-Billund og Løvel-Klode Mølle til 5,9 milliarder kroner, anlæg af Frederikssundsmotorvejens 3. etape til 2,9 milliarder kroner, udvidelse af E45 Kolding-Aarhus Nord for 6,2 milliarder kroner.

Refshaleøen og Lynetteholmen ved København får 12,7 milliarder kroner til regional udvikling.

Der er desuden sat tre milliarder kroner af til at fremme cyklismen, herunder ved at indføre flere og bedre cykelstier, og tre milliarder er afsat til at bekæmpe støj fra trafikken, hvilket primært er investeringer i støjskærme til særligt støjbelastede områder langs statsvejene.

Kilder: Regeringens infrastrukturplan 28. juni 2021. / Ritzau

På dagens pressemøde understregede Nicolai Wammen, at der ikke er noget, der kommer til at rykke på aftalen. Den ligger fast.

Men det er Michael Aastrup Jensen ikke fuldstændig enig i.

- Selvom vi er med i aftalen er vi ikke bundet af forliget bag aftalen, hvilket betyder at vi med et blåt flertal efter næste valg kan få sat fart på udvidelsen af E45. Det vil jeg arbejde benhårdt for. Det betyder alt, hvem der har flertallet i folketinget, hvilket udfaldet af aftalen også klart viser”.

Penge til støjskærme

Charlotte Broman Mølbæk, folketingsmedlem for SF, er godt tilfreds med, at finansieringen til støjskærme er på plads..

- Det er en klar succes, at der nu er afsat 69,4 millioner kroner til støjskærme ved Helsted og Vorup i Randers. Alt for mange borgere har i lang tid levet med store støjgener ved motorvejen, og det har været en klar prioritet for SF at få de to projekter med i aftalen. Det er vigtigt, at man fortsat kan leve og bo godt i Helsted og Vorup,” siger Charlotte Broman Mølbæk i en pressemeddelelse.

Læs også: Tre ud af fire Randers-virksomheder plaget af trængsel på E45: - Der er allerede nogen, der overvejer at flytte

Udskudt til efter 2035

Men selvom der ikke kommer flere spor som håbet, så er problemet med trængslen ikke glemt. Helt.

For i aftaleteksten er en udvidelse nævnt - bare ikke før næste forlig skal forhandles på plads.

"Parterne er herudover enige om, at etapen fra Aarhus N til Randers N kan prioriteres som led i kommende infrastrukturplaner efter 2035," står der i aftaleteksten.

Annonce
Randers For abonnenter

Magtlisten i Randers nærmer sig toppen: Mød erhvervskvinden, der arbejder på at skabe en dansk pendant til Gucci, og som har en plads i top 20

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Ingen har lyst til at tage ansvaret for det der foregår - men alle er enige om at det ikke er godt nok: Velkommen til Jobcentret

Randers For abonnenter

Søren kunne godt stoppe med at arbejde og bare leve af sine penge: Men han har stadig en vigtig mission at fuldføre

Randers

På trods af røg og smeltet plastic kørte Dannie næsten 500 meter i brændende bil på motorvejen: Nu er hans baby forvandlet til aske

Kultur For abonnenter

Randers' middelaldereventyr i Kina klædt af til skindet: Jamen, han har jo slet ikke noget tøj på!

Bryggeri varsler dyrere øl: Tørke og krig sender forbrugerne til lommerne - endnu engang

Erhverv

Hypen for friturestegt bagværk er væk: Donut Shoppen lukker ned i Brødregade

Leder For abonnenter

Dagligt mere end 1000 biler på villavej: Vi forventer, at kommunen finder en løsning

Lærlingen Carl Emil gider ikke mere bullshit: Skolens maskiner er ældre end min far

Navne

Ejendomsmatador med rødder i Randers er død

Se billederne: Kom med ind i Victor og Birgittes vilde drømmehus med 360 graders terrasse, snedkerkøkken og privat shelter direkte ned til åen

Østjylland

Kjeld skal så 22 kilometer blomsterbed - til fri plukning: I år er der en ny blomsterblanding på menuen

Randers For abonnenter

50 lejere skal have ny udlejer: Lokal investor overtager markant investeringsejendom i det centrale Randers

Randers

16-årig slog kvindelig togfører og låste sig inde på toilettet

Annonce