Annonce
Danmark

Alarm: Spritcyklister er et markant problem i trafikken

Der findes ikke statistik over, hvor mange der cykler med alkohol i blodet og kommer galt af sted. Men nye tal viser, at politiet oftere inddrages i ulykker, der involverer spritcyklister. For god ordens skyld: Personerne på billedet har ikke noget med historien at gøre. Arkivfoto: Emil Hougaard
Flere spritcyklister ender i asfalten med alvorlige skader efter at have drukket rigeligt med juleøl eller andre stærke sager. Nye tal viser en voldsom stigning i antallet af berusede cyklister, der ender i ulykker, som politiet registrerer. Kravet om mundbind i offentlig transport kan få flere til at slingre hjem på cykel med høj promille, frygter Ulykkeslinjen.
Annonce

Trafiksikkerhed: Danskerne er blevet meget bedre til at lade bilen stå, når der er kommet for mange promiller indenbords. Men noget tyder på, at det står værre til med cyklisterne.

De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at flere og flere cyklister med alkohol i blodet ender i uheld og ulykker, som politiet hører om. I perioden 2016-2019 er antallet mere end fordoblet.

Med til historien hører dog, at det er et meget sparsomt talmateriale, der er til rådighed, for det omfatter kun de påvirkede cyklister, der i forbindelse med en ulykke er registreret af politiet.

Der er dog ikke nogen tvivl om, at de fulde cyklister er et stort problem, hvis man spørger Ulykkeslinjen, som er en gratis telefonrådgivning til cyklister, der er kommet ud for en ulykke, og andre ulykkespatienter og deres familier.

- Vi mener, at der er et betydeligt mørketal. Vi ser en kraftig stigning i antallet af spritcyklister i disse år, siger Bente Elton Rasmussen, der er rådgiver ved Ulykkeslinjen og peger på, at de fulde cyklister risikerer langvarige hjernerystelser og alvorlige brud:

- Vi kender desværre kun alt for godt udfordringerne med de alvorlige konsekvenser, der kan risikere at vare resten af livet, siger hun.

Annonce

Mundbind og spritcyklister

Mens det efterhånden er få, der sætter sig bag rattet i bilen efter en julefrokost for at køre hjem med alkohol i blodet, så er der åbenbart en idé om, at man bare kan tage cyklen i stedet for.

Tre korte om cyklister og alkohol

  1. Der er ikke nogen fast promillegrænse for cyklister. Men vurderer politiet, at du ikke er i stand til at cykle forsvarligt, får du en bøde på 1500 kroner.
  2. Lovgivningen er den samme for cykler som for kørsel i hestekøretøj (færdselslovens §54, stk. 3). Du kan ikke miste kørekortet, hvis du kører fuld på cykel.
  3. Antallet af spirituspåvirkede cyklister, der kommer så galt af sted i ulykker, at politiet bliver involveret, er steget fra 23 i 2016 til 51 i 2019.

- Spritcyklisterne tror ofte, at de vælger det sikre valg, når de med en høj promille tager cyklen frem for bilen efter julefrokosten. Men det er fejlagtigt. For spritcyklisme er også farligt og ulovligt, siger Bente Elton Rasmussen.

Ulykkeslinjen frygter, at coronarestriktionerne vil føre til endnu flere spritcyklister i år på grund af mundbindskravet hos trafikselskaberne og taxaerne:

- Det vil formentlig få endnu flere til at tage cyklen hjem fra private sammenkomster og julefrokoster i den kommende tid til trods for alkoholpåvirkning. Det er svært nok at håndtere det skide mundbind i ædru tilstand, og så er der nok nogen, der synes, at det er nemmere at cykle hjem. Det kan også være svært at få en taxa eller bus, når alle restauranter lukker samtidigt klokken 22. Men spritcyklisme er lige så farligt som alle andre år, siger Bente Elton Rasmussen fra Ulykkeslinjen.

Annonce

Forsker: Det skal undersøges

Jens Lauritsen har også både hørt om og selv oplevet, at nogen lader bilen stå og tager cyklen i stedet for, når de skal ud at drikke nogle øl. Han ville ønske, at han også kunne dokumentere problemets omfang, for han er nemlig professor i ulykkesregistrering og ulykkesforebyggelse ved Ulykkesanalysegruppen på Odense Universitetshospital, OUH.


Alene i Odense havner mellem 1600 og 1800 cyklister på skadestuen efter at være kommet til skade på cykel, og der er helt sikkert nogen af dem, der er påvirkede af alkohol eller stoffer. Men vi kender desværre ikke størrelsesordenen, og det bør vi undersøge.

Jens Lauritsen, professor og overlæge


Men der findes faktisk ikke statistikker over, hvor mange der cykler med alkohol i blodet og kommer galt af sted, når de er påvirkede. Landets skadestuer skeler nemlig ikke til, om de cyklister, der kommer ind med blod, brud og blå mærker, har drukket for meget eller ej.

- I Danmark har vi den grundholdning i sundhedssystemet, at folk skal behandles ens, uanset hvilken tilstand, de kommer i, siger Jens Lauritsen, som dog godt kan se problemet i den manglende statistik:

- Der er ingen tvivl om, at påvirkede cyklister udgør et problem. Alene i Odense havner mellem 1600 og 1800 cyklister på skadestuen efter at være kommet til skade på cykel, og der er helt sikkert nogle af dem, der er påvirkede af alkohol eller stoffer. Men vi kender desværre ikke størrelsesordenen, og det bør vi undersøge, siger han.

- Jeg vil nu gå i gang med at overveje, hvordan vi forskningsmæssigt kan undersøge problemets omfang nærmere og dokumentere det, siger professoren.

Noget tyder i øvrigt også på, at spritcyklister nemmere kan slippe af sted ved at hoppe på jernhesten i en brandert, end spritbilister kan sætte sig bag rattet.

93 procent af danskerne ville stoppe en meget fuld bilist i at sætte sig bag rattet, mens kun 73 procent ville stoppe en meget fuld cyklist. Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark lavede sidste år for Ulykkeslinjen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Ridse i lakken: Michael Aastrup vil kæmpe for at genvinde vælgernes tillid efter omdiskuteret udlandsrejse

Randers FC

Vito sikrede Randers FC endnu en sejr i generalprøven

Randers FC For abonnenter

Central midtbaneduo begynder at klikke: - Det har ikke altid set skidegodt ud

Annonce