Annonce
forside

Andres vurderinger afgør vores restaurantvalg

Mere end hver anden vil fravælge en restaurant, hvis den har fået dårlige brugeranmeldelser på nettet, viser en ny måling. Forbrugerne har magten og bruger den, siger ekspert.

Når vi lader indkøbskurven stå i stativet og forkæler os selv med en tur på restaurant, så er brugeranmeldelser på nettet i høj grad med til at afgøre, hvor vi booker bord.

Annonce

Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot. Her svarer mere end hver tredje - helt præcist 38 procent - at de tjekker brugeranmeldelser for restauranter eller spisesteder i Danmark på for eksempel TripAdvisor eller Trustpilot. Lige så mange svarer, at de kan finde på at vælge en konkret restaurant til, hvis tidligere besøgende har skrevet begejstret om maden eller betjeningen.

Livsstilsekspert Helle Lundsgaard, der blandt andet er kendt fra Radio 24syv, er ikke overrasket over, at vi i stigende omfang lytter til »hverdagens eksperter«.

»Forbrugerne har magten og bruger den. I dag kan en restaurant ikke slippe af sted med at male et skønmaleri på sin hjemmeside, hvis forbrugerne mener noget andet. Det bliver lynhurtigt afsløret ved en simpel Google-søgning. Internettet har gjort alt gennemsigtigt,« siger Helle Lundsgaard til Berlingske Nyhedsbureau.

Ifølge undersøgelsen fra YouGov bruger danskere ofte online-anmeldelser til netop at sortere specifikke spisesteder fra. Således svarer 54 procent, at de vil være tilbøjelige til at droppe en restaurant, hvis anmeldelserne er for ringe. Og det giver fin mening i Helle Lundsgaards verden. I takt med at vores økonomi tillader os at spise mere ude end tidligere, så har vi fået en »value-for-money«-tilgang, som gør os mindre tolerante over for det middelmådige, siger hun:

»Når vi for alvor skal brænde mange penge af på en oplevelse, som vi jo ikke kan gøre om, så skal den sidde lige i skabet. Så tager vi ingen chancer.«

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Til angreb, denne gang er det Randers, der skal have

Som alle andre lokalsamfund skal vi her hos os handle hurtigt, når nye muligheder viser sig. Sådan en situation har vi netop nu, mens Skat endnu ikke har besluttet, hvor myndigheden vil placere sit nye kontrolskattecenter med 250 medarbejdere. Som lokalsamfund skal vi gøre os lækre og fortælle Skat om alle vores fortræffeligheder. Og vi skal bede vores lokale medlemmer af Folketinget stå sammen og vise deres værd. Det er meget muligt, at den finanslov, der indeholder 750 millioner kroner øremærket nyt kontrolskattecenter, er fostret af Socialdemokratiet, og at det randrusianske, socialdemokratiske folketingsmedlem Malte Larsen derfor har en særlig mulighed for at påvirke, hvor millionerne skal skabe nye skattearbejdspladser. Men, finansloven er stemt igennem med støtte fra SF, blandt andre, og derfor har også randrusianske Charlotte Broman Mølbæk særlige muligheder for at påvirke placeringen af hundredvis af nye skattearbejdspladser. Det samme har Michael Aastrup Jensen fra Venstre, som ganske vist hverken er medlem af regering eller støttepartier, men som alligevel har lovet at kæmpe den randrusianske sag sammen med Malte og Mølbæk. Vi forventer at se Michael, Malte og Mølbæk gøre fælles front for Randers i de kommende dage. Vi må forudse, at mange andre folketingsmedlemmer gør nøjagtig det samme for deres lokalsamfund, og derfor er der ikke et sekund at spilde. Det er korrekt, at Randers har relativt færre statslige arbejdspladser end andre større provinsbyer som Aalborg, Odense og Aarhus, men det giver os næppe noget nævneværdigt forspring, hvad angår mulighederne for at få fingre i de 250 nye skattearbejdspladser eller blot nogle af dem. Til angreb, denne gang er det Randers, der skal have. Det vil være sund fornuft at få vores skattebygning i Toldbodgade fyldt op igen - i stedet for at have en skattebygning stående halvtom. Det vil være intelligent indflytning af statsarbejdspladser fra det yderste Østdanmark - som flere og flere kalder København.

Annonce