Annonce
Østjylland

Anlægschef: Stram tidsplan og vinterfrost er en skidt kombi

Anlægschef i Djurs Sommerland, Palle Andersen (til højre), har altid føling med, hvad der foregår på byggepladsen, hvor parkens nye forlystelser etableres. Her taler han med den tyske repræsentant for leverandøren af Jungle Rally om det igangværende arbejde. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Det kan være problematisk, når man arbejder med en stram tidsplan for nye projekter, hvis vejret ikke ønsker at lege med. I værste fald kan det ende med at koste rigtig mange penge, fortæller Djurs Sommerlands anlægschef.

Nimtofte: Der har i de seneste uger været megen fokus på den sibirisk vinterkulde og frosts tilstedeværelse i Danmark. Men hvilken betydning har vejret haft i forhold til opbygningen af de to nye forlystelser i Djurs Sommerland?

Det spørgsmål stillede Amtsavisens udsendte til Djurs Sommerlands mangeårige anlægschef Palle Andersen, da vi lagde vejen forbi den byggeplads, der om mindre en to måneder skal være omdannet til to forlystelser ved navn Safaribussen og Jungle Rally i det nye temaland "Wild Asia".

- Det dårlige vejr har først og fremmest en omkostningsmæssig betydning. Når vi går i gang med de her projekter, har vi så stram en byggeplan, at vi ikke kan tillade os at gå i stå. Hvis vejret udfordrer os, er vi nødt til at kæmpe imod det, for vi har ikke tid til at vente på, at det bliver godt igen, forklarer Palle Andersen.

Annonce

Hvis vejret udfordrer os, er vi nødt til at kæmpe imod det, for vi har ikke tid til at vente på, at det bliver godt igen.

Palle Andersen, anlægschef

Sibirisk kulde? Tjo...

Når Djurs Sommerlands ledelse træffer en beslutning om at gå i gang med et projekt, har Palle Andersen og hans håndværkere kun ganske få måneder at arbejde i, inden projektet skal stå klart. Og de måneder ligger altid mellem oktober og april, hvor forlystelsesparken har sæsonlukket.

Derfor er det vigtigt, at vejret arter sig nogenlunde, så håndværkerne kan få støbt de nødvendige fundamenter og ordne de øvrige ting, der er nødvendige for, at etableringen af en forlystelse kan skride frem som planlagt.

- Fjorten dages frost og sne skal man kunne klare. Og det har vi også kunnet i den her omgang. Ikke ment på den måde, at byggeriet har stået stille, for det har det ikke. Men så har vi ladet udførelsen af nogle bestemte opgaver vente, fordi der har været tale om ting, som også kan laves i dårligt vejr, fortæller anlægschefen og slår fast, at alt forløber nogenlunde efter planen.

Frosten var en meter dyb

Palle Andersen har stået i spidsen for byggerierne i Djurs Sommerland i de seneste 13 år, og i den tid har han faktisk kun oplevet en enkelt vinter, der for alvor var ved at slå bunden ud af budgettet.

Det var vinteren mellem 2010 og 2011, hvor han og de øvrige håndværkere i forlystelsesparken lavede water coasteren Skatteøen, som fik premiere i april 2011.

- Jeg kan huske, vi var ved at lave noget kloakering, og der måtte vi have en kæmpestor gravemaskine med en oliehammer ind, fordi jorden var frossen en meter ned. Normalt graver man jo bare og putter kloakken i jorden, men vi måtte simpelthen møjsommeligt banke jorden op. Det ville man normalvis aldrig gøre, fordi det er alt for dyrt, men når tidshorisonten er så kort, som den er i vores tilfælde, så må tingene koste det, de skal, for at vi kan blive færdige inden sæsonåbning, fortæller han.

Den slags udfordringer har man dog heldigvis langt fra haft i forbindelse med denne vinters opførelse af de to nye forlystelser.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce