Randers

Anmeldelse: Stemmer bevæget af kærlighed

Anmeldelse af Monica Papazu

I overensstemmelse med Randers Festuges tradition gav Randers Bykor koncert i Sct. Mortens Kirke i lørdags. En koncert, som bestod af værker skrevet af en af korets yndlingskomponister: franskmanden Gabriel Fauré.

Ud over Faurés berømte Rekviem, som Randers Bykor i mange år med succes har arbejdet med, bestod programmet af Faurés ”Cantique de Jean Racine”, som er den store 1600-tallets forfatter Racines bearbejdelse af en katolsk bøn til Jesus, og to Maria-sange, som synges i duet.

En koncert, som udelukkende består af værker af én komponist og tilhører samme genre, i dette tilfælde kirkemusik, har en fuldstændig sammenhængende stemning. Man træder ind i et lydunivers, som kommer til at omgive én fra alle sider. Her er der ét sprog, én livsforståelse, én farvepallet med ganske bestemte farver. For sangerne selv er det en kærkommen lejlighed til at blive fuldstændig fortrolige med en karakteristisk udtryksform, og det var mærkbart under koncerten.

Faurés Rekviem, som i en første version blev opført i 1888 og i en senere version blev sunget ved komponistens egen begravelse i 1924, er en frugt af Faurés arbejde som organist ved kirken La Madeleine i Paris. Han ønskede at skabe noget nyt i stedet for blot at gentage de kendte satser ved enhver begravelse. I Rekviemmet gav Fauré udtryk for sin faste tro på, at det at dø er at blive modtaget af den guddommelige barmhjertighed, at få del i Guds fred og lys. Derfor har hans Rekviem nærmest karakter af vuggesang: Den kærlige Faders sang for sine børn og det svar, som menneskesjælen giver, som bevæget af Guds kærlighed.

Til opførelsen af Faurés inderlige og blide værker allierede Randers Bykor sig med Sct. Mortens Kirkes Christian Præstholm, som spillede orgelpartiet, og med to unge og talentfulde solosangere, Laura Helene Hansen og Mikkel Thomsen, som begge er konservatoriestuderende. Det var en overbevisende præstation båret af følsomme stemmers indlevelse. Randers Bykors koncert fremstod som et smukt, indtryksfuldt hele.

Randers Festuge

Faurés korværker

Randers Bykor