Annonce
Debat

Bevar bus 918X

Læserbrev: I Amtsavisen 16. juni udtalte regionsrådsformand Anders Kühnau (S) og formanden for regional udvikling Jørgen Nørby (V), at de ønskede at give mest mulig bus for skattepengene, og at de vil lytte til dem, der tager bussen.

Folket har talt, og folket ønsker at beholde bussen. Det håber jeg, regionsrådet vil tage alvorligt og vise det med handlinger og ikke bare ord.

Det blev også nævnt i artiklen at:

Annonce

”Er det så en spareøvelse? Det mener vi ikke. Den nye køreplan er i hvert fald ikke udtryk for, at der prioriteres færre midler til den regionale kollektive trafik”.

Hertil kan jeg kun sige, at det er ikke mig eller andre tilhængere af bus 918X, der kalder det en spareøvelse, det gør Midttrafik selv. 31. maj udtalte planchef Henrik Vestergaard: ”Beslutningen er taget, fordi regionen skal spare penge. Så ja, det er en spareøvelse”. Derfor kan det jo ikke tolkes som andet. Man har valgt at skære bussen væk, og det er vi meget utilfredse med.

Man har pakket sig ind med, at køreplanen har været i høring, men man har kun modtaget et enkelt høringssvar. Er det så et udtryk for tilfredshed med køreplanen, eller viser det, at folk ikke har været opmærksom på, at det har været i høring? I dette tilfælde må det være sidstnævnte, da 900 mennesker har skrevet under for at stoppe nedlæggelsen. Det vidner altså også om et demokratisk underskud i Region Midtjylland. 40 stemte for nedlæggelsen, kun én stemte ikke for, og det var, fordi vedkommende ikke var til stede. Vi skal huske i det repræsentative demokrati, at de, der er valgt, skal varetage befolkningens ønsker, det har ikke været tilfældet her.


Folket har talt, og folket ønsker at beholde bussen. Det håber jeg, at regionsrådet vil tage alvorligt.


Når Midttrafik og regionen bliver ved med at tale om de her lynafgange (som ikke alle stopper ved Aarhus Busterminal), så har de jo netop anerkendt vores præmis om, hvor vigtigt det er at have en direkte hurtig forbindelse mellem de to største byer i Region Midtjylland.

918X-ruten har eksisteret i en eller anden form i 30 år, og man kan jo undre sig over, at det lige netop er nu, at man er blevet så meget klogere. Hvad skyldes det? Hvis løsningen her er så meget bedre, burde man jo have fundet ud af det for mange år siden. Igen kan jeg kun henvise til planchefens udtalelse om, at regionen skal spare.

Det er heller ikke alle, der skal møde på arbejde/studie i morgentimerne, og for at finde den første lynafgang efter klokken 6.50, skal man altså fem timer længere hen på dagen. Først klokken 12.15 kører der endnu en lynafgang. Man taber tid i hverdagen på dette i forhold til den tidligere køreplan. Mindst fem minutter hver gang. Det løber hurtigt op. Dette er blot endnu et eksempel på, at man styrker de store byer endnu mere, samtidig med at man gør infrastruktur og uddannelsesmuligheder i alt andet end storbyer.

For hvis man skal bruge en time hver vej på en strækning, man selv kunne køre på cirka det halve, gider man så det?

Vi håber, at Midttrafik, Region Midt og Randers Kommune vil gøre alt i deres magt for at handle netop efter befolkningens ønsker og stopper denne nedlæggelse set i lyset af den folkelige modstand.

Underskriftsindsamlingen forventes afleveret fredag 18. juni.

Vi opfordrer alle, der kan, til at dukke op til byrådsmøde i Randers mandag 21.

Vi stiller spørgsmål til Regionsrådet Midtjylland i den åbne spørgetid og møder op onsdag 23. hvis muligt.

Vi indgår meget gerne i dialog samt svarer på henvendelser.

Annonce
Leder For abonnenter

Du fylder mig med lort: Sådan svarer man ikke en borger, der ringer for at få hjælp

Danmark

Tirsdagens coronatal: Tre døde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Ansat i vagtcentral anklages for skandaløs opførsel, da borger ville tilkalde ambulance: - Jeg tror, du fylder mig med lort

Randers For abonnenter

Om at bo midt i byen i et bevaringsværdigt hus: - Vi kan ikke få det bedre andre steder

Randers FC

Interview med Kabongo: Derfor vælger han at skifte fra Brøndby til Randers FC

Randers

Slog, kradsede og spyttede på politiet: 58-årig kvinde blev anholdt for narkokørsel efter færdselsuheld

Randers For abonnenter

Kæmpe millionregning forude: Her er advokatens første vurdering af værdier og gæld i konkursramt ejendomskoncern

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat: En humanistisk funderet dagsorden for den teknologiske udvikling

Randers FC

Kamper har sagt op i Randers FC: Skifter til trænerjob i denne klub

Indland

Optag på uddannelser: Så mange får deres førsteprioritet

Randers

Retten i Randers: 27-årig varetægtsfængslet efter vold med glasflaske

Randers FC For abonnenter

Derfor ligner Randers FC igen en seriøs top 6-bejler

Randers

Pludselig gik der hul på skyen: Gæster i sommerland overrasket af voldsom tordenbyge

Annonce