Annonce
Danmark

Bilforhandler: Beslut jer hurtigt, for nu går alt i stå

Bilsalget går i stå, indtil en beslutning tages om fremtidens priser og afgifter, og bilerne i den eksisterende salgspark, for eksempel denne VW Polo, risikerer at blive solgt med tab, vurder bilforhandler Mads Johansen. Foto: Flemming Mønster
Familiedrevet bilfirma har et ben i hver lejr: Firmaet går ind for at fremtidens bilpark er grøn - men ærgrer sig over at omstillingen tyder på at give stilstand her og nu. Og indtægtstab.
Annonce

Den nære fremtid i bilsalgsbranchen ser foruroligende stille ud, og tiden derefter ligner en periode med indtægtstab, vurderer Mads Johansen, bilforhandler fra Odder, situationen efter mandagens udmeldinger fra el-bilskommissionen.

- Lige nu er jeg allermest bange for, at bilsalget går helt i stå. Jeg tror ikke, at nogen tør købe en bil, før der ligger en endelig beslutning om, hvordan afgifter og økonomi skal se ud for både de konventionelle biler og  for el-bilerne, siger Mads Johansen.

Han er 24 år og medindehaver af en brugtvognsforretning, der er tilknyttet værkstedskæden Car People. Den anden indehaver er hans far, Palle Johansen, og hans storebror, Mikkel Johansen, er værkstedschefen.

I en og samme familie har tre mennesker altså indtægtsgrundlaget og den erhvervsmæssige fremtid i spil, når kommissionen lægger op til, at det skal blive dyrere at erhverve og køre i de mest CO2-udledende biler, det vil sige benzin- og dieselbiler. Hvis ellers politikerne synes det samme den dag, de træffer en endelig beslutning.

Annonce

To kasketter på

- Der kører 2,7 millioner biler rundt herhjemme, og de kører stort set alle på fossile brændstoffer. Så jeg synes, det er uheldigt bare at regulere derhen, hvor benzin- og dieselbiler bliver umulige at håndtere økonomisk. Som bilhandler er det træls, at det skal gå ud over diesel- og benzinbilerne, siger Mads Johansen.

Han er ikke spor i tvivl om konsekvensen for de biler, der står til salg nu: de skal prisreguleres, nedad.

- Men jeg har to kasketter på i dette spørgsmål, for her i firmaet går vi ind for grøn energi og en fremtid med el-biler.

Netop mandag kunne han i tråd med dén holdning offentliggøre, at familiens bilfirma - sammen med hele værkstedskæden - nu er godkendt til at at reparere og servicere el- og hybridbiler.

Annonce

Salgstab forude

Kommissionen præsenterede stort set samtidig fire modeller, der beregnede konsekvenserne for både CO2 udledninger og for økonomien ved forskellige størrelser på el-bilsflåder. Umiddelbart så en model med ca. 750.000 el-biler som mål i 2030 ud til behage kommissionen mest.

Hvis den model også får politikernes gunst, vil ejere af traditionelle biler skulle af med en krone mere pr. liter brændstof og få en årlig afgiftsforøgelse på 2.300 kroner.

Det får konsekvenser for brugtsalget i Odder.

- Vi kan ikke gøre noget lige nu, hvor der ikke er besluttet noget, men når det bliver dyrere at køre i benzin-eller dieselbiler, påvirker det folks lyst til at købe dem. Vi bliver nødt til at sætte bilerne i vores eksisterende salgspark ned i pris. Vi må desværre regne med, at vi kommer til at sælge med tab, siger Mads Johansen.

Som eksempler nævner han en dieseldrevet VW Polo fra 2012 med en kilometerstand på 170.000 kilometer. Den står lige nu med en salgspris på 69.900. I den nyere og dyrere ende nævner han en Mercedes 220, ligeledes diesel, fra 2016, som har kørt 100.000 kilometer. Den står til 329.000 kroner. Begge modeller er han bange for skal sættes pænt ned i pris.


Vi bliver nødt til at sætte bilerne i vores eksisterende salgspark ned i pris. Vi må desværre regne med, at vi kommer til at sælge med tab.

Mads Johansen, bilforhandler, Odder


- Det er rent gætværk - det vil jeg gerne understrege - hvad man kan sige lige nu, fordi intet er vedtaget. Derfor regulerer vi heller ikke noget her og nu. Men med de udmeldinger, vi har fået, er der ingen, der farer ud og køber en brugt dieselbil for eksempel. Umiddelbart vurderet, risikerer vi at skulle slå omkring 10.000 kroner af i pris på Polo'en og 30.000 kroner for Mercedes'en. Det kan vise sig noget helt andet, når vi ved, hvad der vedtages, men det er nok i det lag, siger Mads Johansen.

Annonce

Grim periode truer

Omvendt skal private bilejere ikke regne med at få det samme for deres gamle øser, som de kunne i går, når de skifter bil.

- Når folk køber ny bil, hvad enten den er brugt eller fabriksny, har de en forventning om at få noget for deres gamle bil. Her gælder det så også, at den bliver væsentlig mindre værd, end de fleste måske går og regner med, siger Mads Johansen.

For både forhandlerne og for bilkunderne håber han på en hurtig afgørelse:

- Det er noget stort og kompliceret noget, der er sat i gang, så det er ikke noget, man lige kan vedtage fra dag til dag. Men jeg håber virkelig ikke, det kommer til at trække ud for så bliver det dyrt for os. Det ved vi fra sidst, der var udsigt til afgiftsændringer. Da gik alt bilsalg i stå, fuldstændigt i stå. Jeg er bange for, vi kigger ind i en giftig periode, hvor dét vil gentage sig, siger Mads Johansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce