Annonce
Debat

Billundbanen er dømt til fiasko

Togdrift: På disse debatsider fremfører direktøren for Billund Lufthavn, branchedirektøren for DI Transport samt borgmestrene i Vejle og Billund 31. maj en række synspunkter til støtte for etablering togforbindelsen til Billund. I de roller, de hver især har, må det være en helt naturlig opgave.

I indlægget fremlægger debattørerne en række faktuelle oplysninger, prognoser m.m. Det fremgår bl.a., at 30 pct. af familierne i regionerne Syddanmark og Midtjylland ikke har bil og bruger tog som deres primære transportmiddel - og derfor ikke har god adgang til Billund. Her rammer pilen imidlertid slet ikke skiven.

Der eksisterer nemlig allerede glimrende forbindelser med den kollektive bustrafik. Fra Vejle, Esbjerg og Aarhus kører der ekspresbusser til og fra Billund med høj frekvens. Fra f.eks. Vejle kører der bus til Billund hver halve time næsten døgnet rundt, køretid 29 minutter, og direkte overgang til IC- og IC-Lyntog i Vejle.

En togforbindelse vil bidrage til et stigende antal passagerer til og fra Billund og gøre det mere attraktivt at blive befordret direkte til lufthavnen uden skift. Man skal dog holde sig for øje, at det langt fra er alle, der vil få glæde heraf. Såvel Billund Lufthavns som Legolands interesseområder er spredt 360 grader rundt om målet i hele landsdelen. Det er derfor kun en mindre del af kunderne, der skal via Vejle, hvor en togforbindelse angiveligt skal kobles på det eksisterende tognet.

Men den tidligere trufne beslutning om, at den nye bane skal kobles på den eksisterende togstrækning Vejle–Herning et sted vest for Jelling, er et eklatant fejlskud! På den enkeltsporede bane mellem Vejle og Jelling skal de kommende Billundtog ”proppes ind” mellem de nuværende tog mellem Vejle og Herning. Det er på grund af kapacitetsbegrænsningerne på forhånd dømt til fiasko, hvilket også Banedanmark, med et andet ordvalg, har meldt ud.

Medmindre man anlægger dobbeltspor på strækningen gennem Grejsdalen til en svimlende høj merpris, bliver det en nærmest umulig opgave at få koordineret tog. Kun ét sted mellem Vejle og Jelling er der på den enkeltsporede strækning mulighed for at tog kan krydse, på den tidligere Grejsdal Station.

Køretiden med tog mellem Vejle-Billund er flere steder anslået til at blive 28 minutter. Det er ét minut hurtigere end busserne i dag bruger.

Det burde være en øjenåbner for alle, der ønsker en effektiv bane til Billund koblet på det nationale tognet.

Forestiller man sig en nyanlagt bane, som i det store og hele kan følge motortrafikvejen mellem Vejle og Billund, vil tog dels kunne køre strækningen mærkbart hurtigere, dels ikke være til gene for tog mellem Vejle og Herning.

Med de hidtidige prognoser for rentabiliteten på Billundbanen via Grejsdalen vil en nyanlagt bane direkte gennem Vejle Ådal parallelt med motortrafikvejen formentlig få en rentabilitet, som på sigt er bedre end den allerede skitserede, som ifølge eksperter aldrig bliver rentabel. Skal man have succes med en bane mellem Vejle og Billund, bliver man nødt til at tænke det hele om igen. Ellers risikerer man i al fremtid at stå med et monument over et projekt, som aldrig kom til at fungere.

Annonce
Tony Werling
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Direktør om ny Burger Shack-brand: Det må bare ikke ske, det her

Leder For abonnenter

Fejring i kort udgave

I kirkelige kredse hedder det, at man fejrer gudstjeneste. Altså en festlig begivenhed. Lige nu er der en landsdækkende debat om forløbet af en gudstjeneste, her specielt højmessen, også kaldt for folkekirkens flagskib. Den aktualiseres - nok noget uventet - af forlydender om, at Danmarks Radio på et tidspunkt vil skære de ugentlige gudstjenestetransmissioner ned til 50 minutter, så der kan blive plads til tre minutters Radioavis klokken 10 og klokken 11. Det er næppe forkert at konstatere, at der i debatten ikke ligefrem er set ønsker om at gøre gudstjenesterne længere i fremtiden. Tværtimod. Så måske bliver det Danmarks Radios transmissioner, der kommer til at bestemme forløbet af fremtidens gudstjenester. I hvert fald bliver det ganske spændende at høre, hvordan man praktisk vil løse problemet, vel at mærke uden at slå rytmen i fejringen i stykker. Man kan jo ikke - som ved tv-gudstjenesterne om søndagen - bryde af, tage om og redigere. En model kunne faktisk hentes i Randers. Hver søndag klokken 16, juli undtaget, er der som bekendt gudstjeneste i Klosterkirken. Den varer 50-55 minutter, alt efter antallet af altergæster, mod normalt nærmere 65 minutter eller mere. Tidsgevinsten hentes ved at undlade én af læsningerne fra alteret, og desuden anvender præsten det korte ritual før altergangen. Ingen føler sig vist snydt af disse forkortninger i forhold til - udtrykt af en tidligere præst ved de to kirker - "hele udtrækket" i Sct. Mortens Kirke. Man kunne vel også uden skade korte i den ret omstændelige bøn for alt og alle - regering, folketing og kongehus medregnet - efter præstens prædiken. Sandt at sige affyres den oftest noget hurtigt. Det er jo ikke præstens egne ord. Man kan undre sig over, at nogle få minutter fra eller til i et gudstjenesteforløb synes at være så vigtigt. Men man kunne jo også erkende tingenes tilstand og indrette sig. Det sidste er nok klogest, hvis folkekirkens flagskib fortsat skal sejle med rimelig besætning - også på bænkene.

Fodbold For abonnenter

Ikke for sarte sjæle: Dramatiske uger venter Vivild, Vorup og Helsted

Annonce