Annonce
Østjylland

Blomsterhandler i opråb: - Bedemænd vildleder pårørende

Line Minea Ramdal fra Blomsterhuset Ramdal i Tørring kan indimellem godt undre sig over, at hun ikke bliver bestilt til at lave kistepynten, når trofaste kunder eller pårørende til trofaste kunder skal begraves. Hun mistænker bedemænd for at vildlede de pårørende til at vælge en anden blomsterbinder, som han har en samarbejdsaftale med. Arkivfoto: Lars Juul
Blomsterhandler Line Minea Ramdal fra Tørring mener, nogle bedemænd saboterer hendes forretning, da hun ikke ønsker at lave en samarbejdsaftale med dem. Danske Bedemænd har svært ved at se problemet. Det er helt normalt med samarbejdsaftaler i erhvervslivet, lyder det fra branchedirektør.
Annonce

Tørring: En video fra blomsterhandler Line Minea Ramdal fra Tørring er den forgangne uge blevet delt vidt og bredt på de sociale medier. I videoen fortæller den lokale forretningsdrivende, hvordan bedemænd ifølge hende saboterer hendes forretning ved at fortælle pårørende, at de ikke kan få begravelseskranse, kisteudsmykning med videre fra hendes butik.

Men det kan man godt, slår Line Minea Ramdal fast.

- Det er et frit land, vi lever i, og man må bestille blomster fra der, hvor man vil. Grunden til, at bedemanden siger, jeg ikke leverer blomster, er, fordi jeg ikke har en samarbejdsaftale med dem, fortæller Line Minea Ramdal.

Hun vil med sin video netop gøre opmærksom på, at en bedemand ikke kan bestemme, hvorfra man vil have sine blomster til en begravelse. Også selvom bedemanden har lavet en samarbejdsaftale med en anden blomsterhandler.

Annonce

Ikke første gang

En samarbejdsaftale indebærer typisk, at bedemanden får en procentsats (provision) for at benytte sig af og anbefale en bestemt blomsterhandler. Har man sådan en aftale, skal man orientere sine kunder herom. Det slog forbrugerombudsmanden fast allerede i 2011.

Alligevel har Line Minea Ramdal en håndfuld konkrete eksempler fra kunder på, at de af bedemanden har fået at vide, at hun ikke leverer blomster til begravelser.

- Og det er jo kun dem, der har fortalt det til mig efterfølgende. Gad vide, hvor mange, der så bare accepterer det stiltiende? Det, jeg efterspørger, er, at bedemændene spiller med åbne kort og fortæller de pårørende, hvorfor de anbefaler en bestemt blomsterhandler. Jeg kan fint drive min forretning uden at få ordrer fra bedemanden, men jeg er sur på mine kunders vegne, som ikke får det rigtige at vide, lyder det fra Line Ramdal.

Annonce

Normal praksis

Branchedirektør i Danske Bedemænd, Ole Roed Jakobsen bakker Line Ramdal op i, at det er galt, hvis en bedemand afviser, at de efterladte kan få blomster fra en bestemt blomsterhandler.

Han har dog svært ved at finde forståelse for den generelle kritik fra Line Ramdal vedrørende samarbejdsaftaler.


Jeg synes, det er for dyrt, og det nærmer sig afpresning.

Line Minea Ramdal om samarbejdsaftaler mellem blomsterhandlere og bedemænd


- Det er ganske normalt i erhvervslivet at have samarbejdsaftaler med andre virksomheder. Det har skoforhandleren med skoproducenten og husbyggefirmaet med køkkenfirmaet. Bedemanden laver jo ofte et stykke salgsarbejde for blomsterhandleren ved at vise billeder af dekorationer mv., og han skal kunne stå inde for det arbejde, som blomsterhandleren leverer. Nogle bedemænd vælger at sige, at blomsterbestillingen er en del af pakken, som han ikke tager provision for, andre laver samarbejdsaftaler med en eller flere blomsterhandlere i byen. Det er helt op til den enkelte erhvervsdrivende, hvad man vil, forklarer Ole Roed Jakobsen.

Han understreger, at det på samme vis står den enkelte blomsterhandler frit for, om man vil indgå en samarbejdsaftale eller ej. For ham er det vigtigt, at prisen på kistepynten, bårebuketten, eller hvad det er, bedemanden bestiller på kundens vegne, er den samme, som hvis kunden selv havde stået for det.

Hvad laver en bedemand?

En bedemand er en selvstændig erhvervsdrivende, der forestår alt det praktiske omkring begravelser og ligbrændinger.

At være bedemand kræver ingen egentlig uddannelse eller autorisation. Brancheforeningen Danske Bedemænd har dog lavet en uddannelse, som de kræver, deres medlemmer har.

Blandt bedemandens opgaver er afhentning, iklædning af afdøde og eventuelt udsyngning fra hjemmet, papirarbejde, skabe kontakt med kordegn, præst og kirkegård for fastsættelse af højtideligheden, bestilling af kistepynt, kranse og båredekorationer, koordinere dødsannoncer med valgte medier, bestille sten, køre kisten til og fra højtideligheden i rustvogn.

Der stilles ingen krav om, at man benytter sig af en bedemand i forbindelse med et dødsfald.

- Der går historier om, at nogle blomsterhandlere putter færre blomster i buketterne, fordi de har lavet en samarbejdsaftale, men det duer selvfølgelig ikke. Prisen og produktet skal være den samme, ligegyldigt om bedemanden står for det eller ej. Forskellen er bare, at de pårørende er fri for at stå i kø i blomsterbutikken, mens de er følelsesmæssigt dybt berørte, og at blomsterhandleren sparer tid på salgsarbejdet, konstaterer Ole Roed Jakobsen.

Annonce

Vil ikke

Line Minea Ramdal vil af princip ikke lave en samarbejdsaftale med en bedemand.

- Sådan en aftale går ud på, at bedemanden får op til 50 pct. af prisen, som han bare stikker i lommen, og det vil jeg ikke være med til. Jeg synes, det er for dyrt, og det nærmer sig afpresning. Det er jo blomsterdekoratøren, der laver alt arbejdet med at binde og pynte kirken, lyder det fra Line Minea Ramdal.

Ifølge Ole Roed Jakobsen er provisionen i en samarbejdsaftale mellem bedemænd og blomsterhandlere typisk mellem 10 og 20 pct. Han har aldrig hørt om procentsatser så høje, som Line Ramdal nævner.

Som bedemand håndterer man en række praktiske ting omkring en begravelse. Lige fra papirarbejde til kørsel af ligvognen. Mange bedemænd tilbyder også at sørge for, at der bliver bestilt blomster til pynt af kisten og i kirken, hvilket de ofte har en samarbejdsaftale med en lokal blomsterdekoratør om. Arkivfoto: Morten Stricker
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Søren Brostrøm øjner smittens skyer over efteråret - og en fremtid med mere hygiejne

Annonce