Annonce
Østjylland

Borerig skal ud på nye olie-eventyr og forlader snart havnen: Lokale firmaer nyder godt af aftalen med Maersk

Direktør for Grenaa Havn, Henrik Carstensen, står her med de to borerigge, Maersk Interceptor og Maersk Innovator, i baggrunden. I diset vejr går de to boreplatforme lige op i himlen, og om nogle uger skal den ene af dem ud at bore olie igen. Foto: Anders Tilsted
I midten af januar forlader boreriggen, Maersk Innovator, Grenaa Havn, da den skal afsted til den engelske kyst.

Grenaa: I de seneste fem år har der ligget forskellige borerigge i Grenaa Havn, og de 200 meter høje borerigge, der kan ses langvejs fra, er efterhånden blevet et vartegn for byen.

I omkring halvandet år har to af verdens største borerigge, Maersk Innovator og Maersk Interceptor ligget side om side i havnen. Her i midten af januar siger den ene af dem farvel, da den skal ud og bore olie igen.

- Maersk Innovator har fået en kontrakt ovre ved den engelske kyst. Når den skal afsted, kommer der to-tre slæbebåde, og så venter de på det rigtige vejrvindue. Men det er som regel godt her. En af grundene til at Maersk har valgt at bruge os som en af deres baser, er netop at det vejrmæssigt er rimelig sikkert at kommer hertil og herfra, siger direktør i Grenaa Havn, Henrik Carstensen.

Annonce
 Maersk Innovator er efterhånden ved at være klar til afgang. Foto: Anders Tilsted

Arbejde til håndværkere og hoteller

I de seneste måneder har håndværkere og borebisser haft travlt med at gøre boreriggen klar til afgang. Når en borerig skal repareres og vedligeholdes i Grenaa Havn, går lokale virksomheder som HSM Industri, Grenaa Hydraulik og Ålsrode Smede- og Maskinfabrik typisk ombord sammen med store virksomheder udefra, der har specialiseret sig i at reparere borerigge. Boreriggene har derfor stor betydning for mange lokale virksomheder

- Da den første borerig i Grenaa Havn, Maersk Inspirer, var her, skabte det ordrer for omkring 400 millioner kroner. Af dem gik 140 millioner kroner til lokale håndværkere, fortæller direktøren for Danmarks mest centrale dybvandshavn.

De beløb var uden den store omsætning, som hoteller, sommerhusudlejere, restauranter og taxaer havde på de mange håndværkere, som ikke kom fra lokalområdet. Reparationerne på boreriggen, der nu skal afsted, kan slet ikke kan sammenlignes med de ting, Inspirer fik lavet. Men der har stadigvæk været en del arbejde på den.

Da den første borerig i Grenaa Havn, Maersk Inspirer, var her, skabte det ordrer for omkring 400 millioner kroner. Af dem gik 140 millioner kroner til lokale håndværkere.

Henrik Carstensen, direktør, Grenaa Havn

Borerigge i Grenaa Havn

  • I efteråret 2016 fik Grenaa Havn gang i deres nye strategi med at tiltrække borerigge, da Maersk Inspirer kom til havnen. Den blev repareret og renoveret for flere hundrede millioner kroner, inden den i 2018 igen skulle ud og bore olie i Nordsøen.
  • I efteråret 2017 kom beboelsesriggen Atlantic Amsterdam til Grenaa, og den var ejet af Singapore-selskabet Teras Offshore. I sommer blev den fragtet videre til Kina.
  • I sommeren 2020 kom Maersk Innovator og Maersk Interceptor til Grenaa med kort tids mellemrum.
Annonce

Nu skal Interceptor gøres klar

- Selvfølgelig er det en fornuftig forretning for os som havn at få nogle borerigge ind og ligge, fordi de betaler en afgift for at ligge her. De ligger på landstrøm, så vi får også lov til at levere strøm til dem. Men vi er ligeså meget sat i verden for at skabe arbejdspladser og skabe aktiviteter til virksomheder i kommunen. Det gør vi, når vi lander en aftale med en borerig, konstaterer Henrik Carstensen.

Når Maersk Innovator og besætningen på cirka 120 medarbejdere tager ud på nye eventyr i Nordsøen i midten af januar, så er boreriggen Maersk Interceptor stadigvæk tilbage i Grenaa Havn. Den skal afsted engang i løbet af næste år, da den også har fået en kontrakt. Så i de kommende måneder skal der udføres reparationer på den.

- Vi er udvalgt som basehavn sammen Esbjerg for boreriggene fra Maersk. Hvis der er gode tider for oliebranchen, så ser vi ikke så mange rigge i havnen. Men lige i øjeblikket er der ordrer i markedet, og så skal riggene ud at arbejde. Om et år kan det være, at det hele ser anderledes ud, og så ligger der måske to eller tre rigge igen, siger Henrik Carstensen.

Annonce
Randers For abonnenter

Forrygende travlt trods corona: Ny-ombygget restaurant i Randers har masser at lave

Danmark

Mandagens coronatal: Ny smitterekord

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

For 100 år siden vogtede det Niels Ebbesen - nu er det forvist til at ruste i en park: Læsertip om udsigtspunkt afslører mystisk skæbne

Randers For abonnenter

Endnu en myndighed kritiserer specialtilbud: Rod i instrukser, journaler og medicinhåndtering er til fare for patienternes sikkerhed

Randers

Nu kan du snart stå i kø i tørvejr, når du testes - uanset hvordan vejret i øvrigt er

Randers FC For abonnenter

Uvisheden om Randers FC-trænerens fremtid kan ikke blive hængende i luften: Det er tid til afklaring

Dall: Derfor kommer Løkkes nye parti i Folketinget

Randers For abonnenter

De kan ikke gå - men de kan løbe: Sanne troede ikke, det var en sport for hende, men på under et år kom hun på landsholdet

Alarm 112

27-årig mands mulige mål afsløret i retten: Idrætsskole i landsby syd for Hobro var en af hans 'fantasier'

Sport

Flyvespark sendte Yasmins eventyr til tælling, men Randers-talentet vader i succes, slås på lige fod med drengene og har opfyldt sin store drøm

Dronningens smykkeskrin fortæller sin helt egen historie: Blandt platin, rubiner og brillanter ligger der pludselig et par plastic-øreringe fra Matas

Randers

Mandagshøjvande kom i vejen for Pers bådprojekt: Nu håber han, at utæt port bliver lappet, før det for alvor bliver vildt

Randers For abonnenter

De er ikke i gang med at rive det ned - tværtimod: Helt nyt liv på vej i det tidligere Provinsforlaget på Århusvej

Randers

Alvorlige anklager, falske profiler og hundredvis af mails: Svend Brinkmann åbner op om flere års forfølgelse

Annonce