Annonce
Randers

Brandingen af Randers er et langt og sejt træk: - Fejlfinding er nok en del af vores kultur, siger kommunikationschefen

Kommunikationschef i Randers kommune, Karen Balling Radmer, opfordrer alle borgere til at atge rollen som ambassadør for byen på sig. Arkivfoto: Annelene Petersen
Brandingen af Randers er en fast og vedholdende indsats. Der er stadig for få mennesker udefra, der ved, hvad byen har at byde på, og det forsøger man hele tiden at ændre, fortæller Karen Balling Radmer, der er kommunikationschef i Randers Kommune.
Annonce

Randers: Tilflytter og eks-aarhusianer, Mikael Abildtrup Olesen, opfordrede i sit facebook-opslag til, at ændringen af Randers' ry skulle komme fra toppen i stedet for fra græsrodsniveau.

"Måske skal der laves en kæmpe kampagne, som de gjorde det i Horsens, så den nu ikke længere er "fængselsbyen", men har et meget mere positivt ry," skriver han i sit facebook-opslag.

Spørger man Randers Kommunes kommunikationschef, Karen Balling Radmer, hvad der bliver gjort fra kommunal side, så er svaret entydigt.

- Der bliver gjort rigtigt meget. Der er en fast og vedholdende indsats, men det er samtidigt et langt og sejt træk, siger kommunikationschefen.

At man burde gøre som Horsens, er hun dog ikke enig i.

- Som fagperson kigger jeg selvfølgelig rundt og ser, hvad andre gør, men Randers er et andet sted i rejsen end Horsens, og Randers er også sin egen, siger hun og påpeger, at ændringen af Horsens' ry og rygte også er en proces, der har taget over 20 år.

Hvis randrusianerne ikke kan se, hvad der bliver gjort for at brande byen, så kan en af årsagerne være, at brandingen primært retter sig mod folk uden for Randers, forklarer Karen Balling Radmer. Afsættet er, at der er for få, der ved, hvad byen kan tilbyde.

- Hvis man ikke ved noget om, hvad Randers kan byde på, så er det svært at starte en samtale, og derfor vil vi gerne invitere på besøg, så man kan få syn for sagen. Det gør vi især på de sociale medier, hvor vi eksempelvis på Facebook og Instagram har ugens anbefaling, der kan være en koncert, et teaterstykke eller en aktivitet på Naturcenteret, siger hun og forklarer, at det især er naturen og kulturen i Randers, der bliver slået på, da man ved, at det er de elementer, der rammer folk.

- Mange børnefamilier vil gerne have naturoplevelser, og de unge og familierne med lidt ældre børn vil ofte gerne noget med kultur, så vi tænker hele tiden i forskellige målgrupper, siger hun.

Annonce

Juleby som trækplaster

Selv om naturen og kulturen bliver vægtet højt i brandingen af byen, så er der også andre elementer, der bliver slået på, som eksempelvis den hyggelige midtby.

Op mod jul sidste år blev julen og julestemningen i midtbyen eksempelvis markedsført meget kraftigt.

- Hvor ellers kan man opleve en middelalderby med 500.000 julelys, siger Karen Balling Radmer.

Brandingen af julebyen Randers viste en fordobling af trafikken på hjemmesiden, og Cityforeningen, der var en af medspillerne i brandingprocessen, oplevede, at indsatsen gav flere mennesker i byen.

- Fra boderne på Rådhustorvet fik vi en tilbagemelding på, at folk havde mere tid og blev i længere tid, siger kommunikationschefen og forklarer, at julen på den måde var med til at starte en samtale om Randers, for dem som ikke kendte byen i forvejen.

Annonce

Byens syv styrker

Som en del af kommunens brandingproces i 2015-2016 blev borgerne spurgt om, hvad der var særligt ved Randers. De mange input udmøntede sig i de syv store bogstavværker, hvor hvert bogstav i bynavnet symboliserer en styrke. De syv styrker er virkelyst, børnevenlig, kultur, historie, kreativitet, sin egen og natur.

- Vi forsøger hele tiden at italesætte byens styrker, men også vise dem gennem handling. Når vi eksempelvis ansætter ph.d.-studerende i daginstitutionerne for at lave forskning, så handler det om børnevenlighed, siger Karen Balling Radmer og fremhæver også, at Randers har et historisk højt niveau af iværksættere.

- I Randers får idéer flyvehøjde, siger kommunikationschefen.

Foruden de syv styrker er der meget fokus på fællesskabet, hvilket falder helt i tråd med Mikael Abildtrup Olesens karakteristik af Randers som "den rare by".

- Folk er venlige her, og fællesskabet er noget, vi hele tiden betoner, både på sociale medier og i officielle taler, siger Karen Balling Radmer.

Annonce

Vær ambassadør for din by

Som en del af Randers Festuge 2019 blev der holdt en foredragsrække under titlen "Randers. Med andre ord: Randers!". En af foredragsholderne var netop Karen Balling Radmer, der dengang gav de fremmødte en lektion i, hvor vigtigt det er, at randrusianerne i stedet for at sige "men" går over til at sige "og".

Og den indstilling ligger hende meget på sinde.

- Det er nok en del af vores kultur at finde fejl og mangler. Når jeg ser på mit hus, fokuserer jeg også på døren, der knirker, men vi skal lade være med at undskylde og tale byen ned, siger kommunikationschefen, der i stedet opfordrer til, at alle borgere tager rollen som ambassadør på sig.

- Hvis man møder fordomme, så flyt samtalen over og italesæt alle de styrker, byen har, siger Karen Balling Radmer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mariagerfjord

17 coronasmittede på én uge i Mariagerfjord

Annonce