Annonce
Debat

Broen, der skiller

Læserbrev: Normalt siger man, at broer forbinder, men sådan er det ikke i Randers. Her har man en bro, der skiller. Det er selvfølgelig Klimabroen, der er tale om. Byråd og forvaltning synes, den er genial, mens mange af byens borgere hader den. Hvorfor er der den forskel?

Byrådspolitiker Jens Peter Hansen rammer nok ret præcist i et svar, han gav mig på Facebook vedrørende motiver. Her skriver han: ”Hvilke interesser har vi mange byrådspolitikere, der ikke bor i Dronningborg eller Randers C, og som går ind for en klimabro, i ikke at vælge den løsning, der er bedst for Randers Kommune.”

Han har givetvis ret i, at holdningen til broen afhænger af, hvor man bor i Randers Kommune. Bor man i NV eller SV, kan det måske være ligegyldigt, hvor en ny bro kommer til at ligge. Bare Randersbro bliver aflastet. Men det er det bestemt ikke, hvis man bor i NØ eller SØ og skal igennem Randers dagligt. Her frygter man, hvad konsekvensen af en klimabro vil få for trafikken i byen.

I 2019 skulle det inderste af Toldbodgade asfalteres, og trafikken herfra blev derfor ledt op på Udbyhøjvej. Hvis man bruger tallene fra analysen bag Klimabroen, så skete der en stigning af trafikken på Udbyhøjvej fra 7700 biler i døgnet til 13.550. Men hvad skete der med køretiden? Den steg fra fem minutter til over 30 minutter. Trafikken var fuldstændig kaos i de tre dage, asfaltarbejdet stod på. Bliver Klimabroen til noget, forventes der at komme 14.800 biler i døgnet, altså endnu flere end i de kaotiske dage i 2019.

I forvaltningen siger man, at Udbyhøjvej sagtens kan klare den øgede trafik, der kommer. Men nej, det kan den ikke. Og det samme gælder for mange af de andre veje, der får øget belastning.

Det ved man selvfølgelig ikke, når man ikke selv kører der. Men så kunne man jo prøve at lytte til de borgere i Dronningborg, ja i hele Randers NØ og Randers SØ med, som kæmper imod broen, i stedet for de dyre rapporter, man bestiller hos konsulentfirmaet bag Klimabroen, som kun viser det, man ønsker at se.

Skulle Klimabroen komme, kan jeg, og sikkert mange andre, blive nødsaget til at sælge min bolig og flytte for at kunne blive ved med at passe mit arbejde. Men på den måde kan man jo også løse trafikproblemerne.

Modstanden mod Klimabroen ligger altså ikke i, at vi meget hellere vil have en østbro, men i at vi frygter konsekvensen af Klimabroen. At så Østbroen for øvrigt er en langt bedre løsning, er så en anden sag.,

Skulle Jens Peter Hansen, Christian Brøns, Torben Hansen og hvem der ellers kæmper for Klimabroen tænke, at ”nå ja, det er jo kun dem i Dronningborg og Randers NØ, der brokker sig lidt”, så prøv lige at kigge på et kort over Randers Kommune. Her vil man hurtigt se, at Randers NØ er det klart største af de fire ”verdenshjørner”, kommunen er delt op i. Prøv lige at tænke på, hvor mange af jeres vælgere der bor der.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Kaffe med coronaregler

Randers FC

Genlæs livebloggen: Randers taber 2-0 til AGF i Aarhus

Randers FC For abonnenter

Kontraktudløb til sommer: Status på fremtiden for mål-maskinen Marvin Egho

Annonce