Annonce
Østjylland

Budgetforhandlinger sender færgefarter i farezonen: Mellerup-Voer er mest udsat

Færgeoverfarten Mellerup-Voer og Udbyhøjfærgen er begge blevet en del af det sparekatalog, som miljø- og teknikudvalget i Norddjurs Kommune har sendt i to ugers høring. Af de to færgeruter er Mellerup-Voer (på billedet) den klart mest udsatte, erkender udvalgsformanden. Arkivfoto: Flemming Højer/Ritzau Scanpix

Miljø- og teknikudvalget i Norddjurs har i forbindelse med budgetforhandlingerne sendt en række besparelsesforslag i 14 dages høring. Blandt forslagene er en nedlæggelse af færgeoverfarterne ved Udbyhøj og Mellerup-Voer.

Annonce

Norddjurs: Det gør ondt alle steder, når der skal spares 123 millioner kroner i budgettet, som det er tilfældet for Norddjurs Kommune i forbindelse med budgettet for 2019. Det gælder også i miljø- og teknikudvalgets område, hvor der lagt op til besparelser for knap 5,55 millioner kroner.

Udvalget har som følge af forhandlingerne nu sendt en række besparelsesforslag til en samlet værdi af 5,9 millioner kroner i høring. Heriblandt er to forslag, der omhandler en nedlæggelse af henholdsvis Mellerup-Voer Færgefart og Udbyhøj Færgefart.

- Vi kender godt holdningen til, hvis vi lukker en af de to færger. Det vil der være rigtig mange, der vil være trætte af, for sådan er det desværre med alle de besparelsesforslag, som vi har sendt i høring. Men vi er blevet tildelt en opgave, og den er vi desværre nødt til at løse, siger miljø- og teknikudvalgets formand Jens Meilvang (LA).

Færgerne på Randers Fjord

Færgeoverfarterne ved Udbyhøj og Mellerup-Voer er en del af Randers Fjords Færgefart, som er blevet drevet i et samarbejde mellem Norddjurs og Randers Kommuner siden kommunesammenlægningen i 2007.Udbyhøj:

Mellem de to havne - Udbyhøj Nord og Udbyhøj Syd, hvor Randers Fjord munder ud i Kattegat - sejler Udbyhøj Kabelfærge på Udbyhøj Færgefart, som formelt blev indviet i 1967.

Færgen, der er bygget i 2006, er Danmarks eneste trækkabelfærge. Den er konstrueret efter svensk forbillede som en åben dobbelt-endet færge, dvs. den har et gennemgående dæk og broklap i begge ender.

Selve overfarten tager fire minutter, og her kan kabelfærgen medbringe enten to lastbiler uden anhænger og seks personbiler eller 12 personbiler samt 98 passagerer ad gangen. Sejlturen med kabelfærgen er en del af North Sea Trail-ruten, og den sejler året rundt.

Mellerup-Voer:

Færgestedet ved Mellerup-Voer blev udnævnt som kongelig privilegeret overfart af Christian VI i 1740, hvilket per definition gør færgefarten til det ældste i Danmark. Men derudover har Mellerup og Voer med sikkerhed været færgeleje helt tilbage til 1610'erne, da kong Christian IV ejede området.

Det tager i dag kun fire minutter at krydse de 470 meter over fjorden, og færgestedets færge "Ragna", som er Danmarks mindste færge i drift, kan have op til fire biler samt 30 passagerer ombord.

Sejlturen med Ragna er en del af Magueritruten. Færgen sejler fra 1. marts til 22. december.

Annonce

To underskudsforretninger

Både færgeoverfarten ved Udbyhøj og ved Mellerup-Voer er dele af Randers Fjords Færgefart, som drives i et samarbejde mellem Norddjurs og Randers Kommuner.

Det er ifølge aftalen Randers Kommune, der driver to færgeoverfarter. Men Norddjurs Kommune betaler hvert år 50 procent af vedligeholdelsesudgifterne samt 50 procent af færgeoverfarternes respektive driftsunderskud.

Det betyder at Mellerup-Voer færgefarten hvert år koster Norddjurs Kommune 550.000 kroner i driftsunderskud samt ca. 50.000 kroner i vedligeholdelse.

For Udbyhøjfærgens vedkommende løber kommunens del af de årlige driftsunderskududgifter op i 1,686 millioner kroner, ligesom der er afsat 1,5 millioner kroner på kommunens budget til vedligeholdelse af færgen i henholdsvis 2019 og 2020.

Annonce

Randers skal med på råd

Ifølge Jens Meilvang har Norddjurs Kommune endnu ikke været i kontakt med Randers Kommune omkring besparelsesforslagene vedrørende de to færger. Men det er noget af det, miljø- og teknikudvalget forventer, at forvaltningen vil tage initiativ til nu.

- Besparelserne kommer jo nok ikke på tale, hvis ikke det er noget, man kan gøre i samarbejde med Randers. Men i Randers skal de jo også finde besparelser, så der er da en mulighed for, at vi kan nå til enighed. Måske kan vi i så fald allerede lukke en af færgeoverfarterne allerede til nytår, selvom driftsoverenskomsten i princippet siger, at aftalen skal opsiges med et års varsel, siger Jens Meilvang.

Annonce

Mellerup-Voer ligger først for

Meilvang mener ikke, at det usandsynligt, at mindst én af de to færger vil blive lukket ned.

- Hvis vi bliver tvunget til at finde de besparelser, som vi er blevet pålagt, så er der en rimelig sandsynlighed for, at én af de to færger lukker. Og sker det, så er færgeoverfarten ved Mellerup-Voer nok den, der ligger først for, erkender Jens Meilvang og uddyber:

- Hvis man ser rent geografisk på det, så er det immervæk lettere for dem, der bor i området omkring Voer, at køre nedenom for at komme til Randers, end det er for dem, der bor i Udbyhøj Syd. Desuden er kabelfærgen i Udbyhøj større og kan derfor transportere flere mennesker.

Jens Meilvang fastslår dog, at høringsperioden og budgetforhandlingerne stadig er i gang, og at der endnu ikke er truffet nogen beslutning om eventuelle færgelukninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Kvalitet i stedet for tom reklame

Coronavirus

Live: Styrelse slår fast - skoler bør aflyse alle lejrskoler og klassefester

Randers FC For abonnenter

Karakterer efter fuseren mod AGF: En fornem styrmand var ikke nok

Annonce