Annonce
Læserbrev

Byrådet prioriterede tid frem for liv

Annonce

Læserbrev: 29 af Randers Byråds 31 medlemmer prioriterede mandag aften at spare tid frem for liv ved at bevilge 1,7 millioner kroner til en venstresvingsbane på Paderup Boulevard ved Minervavej. De 1,7 millioner kommer fra puljen diverse vejprojekter, hvor der ud af 3,4 millioner var 2,3 millioner uforbrugte midler i 2019. De resterende 0,6 millioner blev givet til en busvendeplads.

Der spares sølle et minut ifølge en sammenligning af buskøreplan for 2017, nuværende og kommende køreplan. I sagen henvises til, at den kollektive trafik i myldretiden oplever op til 10 minutters forsinkelse. De 10 minutter stammer fra en henvendelse i 2012 (!). Dengang foreslog Arriva, at problemet løses ved at lave en længere periode med rødt for bilerne, der kommer fra vest ad Paderup Boulevard, og grønt for øst, således at der kan svinges til venstre og køres mod vest uden stop.

Det er øjensynlig lykkedes gevaldig godt at justere lyssignalet. Jeg observerede trafikken en fredag 7:30 til 8:30 – på nær en fire minutters periode var der ingen kødannelse. Googles databaserede ruteværktøj viser 1-2 minutters forskel mellem kørsel 6:00 og 8:15.

Busserne kører generelt ret præcist i Randers. Miljø- og teknikudvalget fik for nylig at vide, at 82 procent af alle afgange fra stoppesteder er rettidige, og at køretider hvert år justeres på baggrund af realtidsregistreringer.

Det kører slet ikke for trafiksikkerheden. I 2015 blev der registreret 23 tilskadekomne og dræbte i trafikken i Randers Kommune. I 2018 var antallet steget til 69. Seneneste knap tre år er to cyklister dræbt ved påkørsel bagfra, hvor der ikke var cykelsti. Samfundstabet alene på grund af tilskadekomne i 2018 var 213 millioner kroner.

Jeg fatter ikke, hvorfor 29 byrødder prioriterer en minimal tidsbesparelse frem for trafiksikkerhedsmæssige forbedringer – der er desværre rigeligt at tage fat på. Forvaltningen har oplistet 23 uheldsbelastede kryds – og Paderup Boulevard/Minervavej er ikke blandt de 23. Måske er byrødderne blevet forvirret over forskellige tal for uheld i krydset: I første sagsfremstilling blev der i perioden 2007 til 2018 talt om 65 uheld; det blev reduceret til først fem og så til fire. To socialdemokratiske MTU-medlemmer skriver, at der er indtruffet 16 uheld.

De fire uheld over 10 år svarer til uheld seneste to måneder i Hadstenvej/Tulipvej-krydset – og to af disse var med personskade.

Kan 29 byrødder og en forvaltning træffe en forkert beslutning? Det er sket før – i 2011 stemte jeg som eneste imod godkendelse af Randersegnens Boligforenings køb af de 10 projekter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Debat: Værdig tilbagetrækning

Sport For abonnenter

Status på de lokale hold: Coronaudsættelse i Hornbæk, spøjs talentstime og flot comeback i kortfest

Coronavirus

Live: Over halvdelen af de corona-ramte kender ikke selv smittekilden

Annonce