Annonce
Danmark

Coop kopierer Amazon: Gaver skal hive flere kunder i butikkerne

Enkelte Coop-kunder har fået tidlig adgang til et komplet nyt loyalitetsprogram, der udløser en række gaver, hvis man overfører et fast månedligt beløb til sin indkøbskonto. Foto: Jens Bertelsen
Køb dagligvarer i Coop og få gratis film, musik, bøger og benzingavekort. Nyt koncept skal øge danskernes loyalitet over for Coops butikker. Det virker for Amazon, konstaterer forbrugerekspert.
Annonce

Kundeloyalitet: I al stilhed lancerer Coop i disse uger et helt nyt loyalitetsprogram, der skal knytte brugsbevægelsens 1,8 millioner medlemmer langt tættere til butikkerne.

Konceptet hedder Primekonto og er dukket op hos enkelte brugere af Coops mobile app. En større reklamekampagne kommer, når Coop har indsamlet erfaringer fra de første kunder.

Idéen er, at kunderne forpligter sig til at overføre et fast, månedligt beløb - mindst 1000 kroner - til deres personlige indkøbskonto hos Coop. Til gengæld får de ekstra bonus på Coops egne varer og - ikke mindst - en stribe gratis gaver. Det gælder alt fra abonnementer på TV2/Play, musiktjenesten Tidal, filmtjenesten C More, gavekort til bilvask og benzin hos OK samt meget andet.

Tjenesten ser ud til at være kraftigt inspireret af den globale internetbutik Amazon.com, der har 150 millioner medlemmer af sit loyalitetsprogram, Amazon Prime. Men det afviser Morten Viktor, der er digital direktør i Coop og ansvarlig for det nye loyalitetsprogram.

- Det har ikke noget at gøre med Amazon Prime. Men du får nogle prima fordele, og jo mere loyal, du er over os, jo mere loyale er vi over for dig, siger han til avisen Danmark.

Coop Primekonto

Loyalitetsprogrammet har siden februar været testet af Coops ansatte og er i de seneste uger blevet tilbudt visse kunder, der i forvejen bruger Coops Scan & Betal-løsning. Motoren er Coops mobile app, der er hentet 1,5 millioner gange. 

For at blive medlem skal man forudbetale et fast beløb på mellem 1000 og 5000 kroner om måneden til køb af dagligvarer i Coops butikker. 

Afhængig af beløbets størrelse får man tildelt en række fordele, rabatter og gratis ydelser, herunder 15 procent ekstra bonus på Coop-varer, TV2/Play-abonnement, adgang til film, musik, bøger, tidsskrifter m.v.

Kontoen med de forudbetalte penge håndteres teknisk set af Coop Bank. Hvis man fortryder, kan medlemskabet altid opsiges og pengene tilbagebetales. 

Annonce

Indsamler data

Brugere af Coops app har tidligere haft adgang til en madkonto, hvor de har fået visse fordele ved at købe dagligvarer i Fakta, Dagli’brugsen, Superbrugsen, Kvickly og Irma. Madkontoen erstattes nu af Primekonto, der teknisk set håndteres af Coops pengeinstitut, Coop Bank.

Antallet af fordele øges i takt med, at man skruer op for det månedlige beløb. Grænsen går ved 5000 kroner om måneden.

- Det er målrettet de større husholdninger, altså familierne. De fleste har et husholdningsbudget på mindst 3000 kroner om måneden til mad og dagligvarer, så det har en ret bred appeal, siger Morten Viktor.

Coop indsamler data om sine kunder, når de viser medlemskort eller handler via Coops app i butikkerne, og derfor har koncernen et godt billede af kundernes forbrug. Men det står også klart, at de færreste mennesker kun handler i én butikskæde.

- Der er seriøst mange butikker i Danmark. Langt de fleste danskere handler ind i mange forskellige butikker hver uge, siger Morten Viktor, som derfor håber, at loyalitetsprogrammet med de ekstra goder - og automatiske overførsler hver måned - vil sikre Coop en større andel af kernekundernes forbrug.

- Jeg tror, man kører forbi den konkurrerende butik, for det er, som om man allerede har betalt for sit næste indkøb (i Coop, red.), siger Morten Viktor.

Coop indsamler data om sine kunder, når de viser medlemskort eller handler via Coops app i butikkerne, og derfor har koncernen et godt billede af kundernes forbrug. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce

Amazon er pioneren

Amazon.com lancerede sit Prime-program allerede i 2005 og har siden udbygget det med en masse fordele til kunderne.

Modsat Coop-løsningen skal Amazon-kunder betale et fast gebyr på 13 dollar (85 kroner) om måneden for at være Prime-medlem. Til gengæld får de ekstra rabatter og gratis fragt samt en masse tjenester som film- og musikstreaming samt e-bøger.

- Alene ud fra det er det en megagod forretning for kunden at blive Prime-medlem, siger Dorte Wimmer, ekspert i forbrugeradfærd og detailhandel hos Retail Institute Scandinavia.

Hun peger på, at loyalitetsprogrammet har givet Amazon en usædvanlig stærk position i kundernes bevidsthed.

- Når Prime-medlemmer skal søge efter en vare, starter de i langt højere grad på Amazon.com i stedet for på Google. Det gør en stor forskel, for alle kæmper om, at kunderne vælger deres butik som den første, de går ind i, og det er et sindssygt stærkt kort for Amazon, siger Dorte Wimmer.

Annonce

Har givet tilladelse

Hun har endnu ikke haft mulighed for at sætte sig ind i Coops Primekonto, men det kommer ikke bag på hende, hvis Coop er blandt de første i Danmark til at udrulle et loyalitetsprogram, der løfter belønningen af de mest trofaste kunder til nye højder.

Det skyldes de mange kunder, der allerede er medlemmer hos Coop og har givet tilladelse til, at Coop må indsamle og bruge data om deres indkøb.

- Coop har en klar fordel, fordi kunderne kender dem godt og har tillid til Coop. Samtidig har Coop mange data om os og kan se hele vores forbrug. Det kan de bruge intelligent til at knytte kunderne tættere til sig, siger Dorte Wimmer.

Hos Coop vil man løbende give flere kunder adgang til det nye kundeprogram. I sidste uge blev en række kunder, der har brugt Coops app til selv at scanne og betale varer, inviteret til at få en Primekonto.

- Vi øver os og trykprøver systemerne, og når vi får nogle mere stabile data og kan se, hvordan kunderne tager imod det, kan vi rulle konceptet længere ud, siger Coop-direktør Morten Viktor.


Det er målrettet de større husholdninger, altså familierne. De fleste har et husholdningsbudget på mindst 3000 kroner om måneden til mad og dagligvarer, så det har en ret bred appeal.

Morten Viktor, digital direktør, Coop


- Langt de fleste danskere handler ind i mange forskellige butikker hver uge, siger Morten Viktor, digital direktør i Coop. Pr-foto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce