Annonce
Randers

Coronakrisen lammer Bistroteket: Fyrer alle ansatte

Det er hårde tider for restaurationsbranchen. Johanne Ægidiussen og Peter Nøhr ejer sammen Bistroteket, hvor de har været tvunget til at opsige deres personale, ligesom de selv må undvære løn. Arkivfoto: Annelene Petersen
Bistroteket er gået i dvale, mens corona-pandemien raser. Indehaverne kæmper for, at restauranten skal overleve, men fremtiden er usikker.

Randers: Alle ansatte er fyret, og indehaverne må klare sig uden løn. Restaurant Bistroteket i Rosengade er om nogen hårdt ramt af corona-pandemiens rasen.

- Hvis man skal have del i hjælpepakken med lønkompensation, skal man stadig selv betale en del af medarbejdernes løn. Det ville vi ikke have råd til ret længe, og der er jo ingen, der ved, hvor lang en periode det drejer sig om, siger Johanne Ægidiussen, der sammen med Peter Nøhr ejer Bistroteket.

- Vi har derfor været nødt til at opsige vores personale på almindelig vis, så de får fuld løn i 14 dage og derefter kan søge dagpenge. Vi har dog sagt til dem alle, at vi inderligt håber, vi kan genansætte dem, når det her er slut, forklarer hun.

Hun kan dog ikke love noget, for Bistrotekets fremtid er usikker.

- Vores situation er uvis, men vi har lagt os i dvale og skåret alle udgifter ned til et minimum for at øge chancen for overlevelse. Vi kæmper for at klare os igennem, men vi er nødt til at tage en dag ad gangen, lyder det fra Johanne Ægidiussen.

Selv om restaurantens fuldtidstjener og tre kokke er opsagt, og de to ejere ingen løn får, er der stadig udgifter til blandt andet husleje og udstyr. Så Bistrotekets overlevelse afhænger både af tidshorisonten, men også af muligheden for at søge kompensation til blandt andet husleje.

Annonce
Vores situation er uvis, men vi har lagt os i dvale og skåret alle udgifter ned til et minimum for at øge chancen for overlevelse. Vi kæmper for at klare os igennem, men vi er nødt til at tage en dag ad gangen.

Johanne Ægidiussen, ejer af Bistroteket

Måtte opgive takeaway

Da alle restauranter blev beordret lukket i et forsøg på at inddæmme spredningen af coronavis, forsøgte Bistroteket sig ligesom mange andre restauranter med takeaway. Opbakningen fra kunderne var stor, men alligevel kunne det ikke løbe rundt.

- Der var en enorm flot opbakning til vores takeaway, men vi havde svært ved at få det til at hænge sammen økonomisk. Vi laver vores mad fra bunden, og bruger mange personaletimer på det – det kunne ikke hænge sammen ud fra det beløb, vi mener, vi kan tillade os at tage for takeaway, forklarer Johanne Ægidiussen.

- Faktisk tjener restauranter ikke ret meget på selve maden. Vi er en presset branche, hvor man som kunde får rigtig meget mad for pengene. Det, vi tjener penge på, er drikkevarer – og dem sælger vi jo intet af, når det er takeaway, uddyber hun.

Stor støtte fra kunder

Flere restauranter opfordrer under coronakrisen kunderne til at købe gavekort til en middag i fremtiden. På den måde får restauranterne her og nu en smule indtægt til at dække de faste udgifter, selv om det købte først skal leveres på et senere tidspunkt.

Den mulighed er der også hos Bistroteket, hvor borde kan bookes på restaurantens hjemmeside, og gavekort kan bestilles via mail. Men Johanne Ægidiussens samvittighed rækker ikke til direkte at opfordre kunderne til den type støtte. Dels fordi hun ved, at mange er presset på privatøkonomien på grund af krisen, og dels fordi fremtiden endnu er så usikker, at hun ikke kan garantere, at Bistroteket fortsat vil være der, når krisen er drevet over.

- Men der er nogle kunder, der på eget initiativ har bestilt gavekort eller sågar forudbestilt middagsselskaber og lavet frivillig forhåndsbetaling. Det er helt uhørt for en restaurant som vores, og en meget, meget flot støtte, som vi tager imod med kyshånd, fastslår hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce