Annonce
Sport

Coronalukninger er ingen undskyldning for at droppe motionen: - Man må få det bedste ud af situationen

Løb er stadig en af de motionsformer, man kan dyrke, hvis man altså sørger for at holde to meters afstand til andre for at undgå smittespredning. Arkivfoto: Anne Myrup Pedersen
Det meste sport ligger stille i øjeblikket, men ifølge en fysisk vejleder hos DGI er det ingen undskyldning for at droppe motionen. Man skal bare tænke kreativt, udfordre sig selv og starte fornuftigt ud med nye motionsformer.
Annonce

Randers: De lokale fodboldklubbers baner ligger øde hen. Det samme gør håndboldhallerne. Fjerboldene står ubrugte i badmintonklubberne, og redskaberne i fitnesscentrene ligeså.

Motions- og idrætsdanmark er praktisk talt lukket ned for at bekæmpe spredningen af coronavirus.

Men det er ingen undskyldning for helt at droppe at få pulsen op og sved på panden.

- Man kan lave rigtig meget, selvom man skal være alene og ikke har noget udstyr. Meget træning kan jo lade sig gøre alle steder, hvis man er lidt kreativ, siger Henning Engberg, som er fysioterapeut og fysisk vejleder for DGI's verdenshold.

Det kan godt være, at den alternative træning ikke lige præcis er det samme som nede i den lokale sportsklub, men det må man tage med et smil.

- Man må bare få det bedste ud af situationen. Det er i hvert fald ingen undskyldning for ikke at træne. Det gælder om at holde kroppen i gang og lave noget, som i et eller andet omfang minder om det, du plejer at lave, siger Henning Engberg.

Annonce

Byg kroppen op

Kaster man sig over eksempelvis løb, styrketræning eller yoga, som man fortsat kan dyrke uden at gå imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger, skal man sørge for at gøre det i det rigtige tempo.

- Når man prøver træningsmetoder eller idrætsgrene, som man ikke er vant til, skal man altid være opmærksom på, at det er kroppen heller ikke. Så risikoen for at få skader, hvis man starter for hårdt ud, er der jo, siger Henning Engberg og tilføjer:

- Hvis man prøver noget, der kan være svært eller have stor belastning, skal man bygge det stille og roligt op, så kroppen vænner sig til det. Den skal kunne følge med.

Udover at passe på sin egen krop skal man selvfølgelig også have for øje, at man særligt ved gåture, løb eller cykling, som jo foregår i det offentlige rum blandt andre mennesker, skal følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger om at holde to meters afstand til andre for at mindske smittespredningen.

- Når man træner, frigiver man flere partikler gennem sved, spyt og udåndinger, så man skal følge anbefalingerne og ikke træne lige op og ned af en træningsmakker, siger Henning Engberg.

Annonce

Sin egen konkurrent

Mulighederne for bevægelse er der altså, men mange kan nok nikke genkendende til, at sofaen trækker mere end løbeskoene.

De fleste har jo valgt sportsgren ud fra et princip om, at det er sjovt, og så er motionen bare en ekstra sidegevinst.

Uden elementet af leg kan det være svært at finde motivationen, og det anerkender Henning Engberg.

- Det kan godt være svært at motivere sig til at lave noget, som i virkeligheden ikke er det, man gerne vil. Man skal bare forsøge at sige til sig selv, at det, man laver nu, kommer til at hjælpe en på et senere tidspunkt, når man igen kan dyrke sin foretrukne sport, siger fysioterapeuten.

Han henviser blandt andet til, at alternative former for træning nu, kan mindske risikoen for skader senere.

Og når man nu ikke har et fællesskab at konkurrere i, kan det være en god idé at konkurrere med sig selv.

- Det kan ofte gøre det sjovere, at noget er målbart. Så hvis man ikke er fan af at løbe, kan man tage tid gang for gang og forsøge at forbedre det.

- Man kan også sige til sig selv, at man skal nå den lygtepæl, inden bilen kører forbi, eller noget andet for at få lagt små intervalstafetter ind undervejs, siger Henning Engberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Musikalsk overraskelse til mormor

Randers FC For abonnenter

Reaktioner efter sejren: Vito viste vejen - men kun til andenpladsen

Annonce