Annonce
Randers

Cykelstier i spil mange steder i Randers

Hvor skal der laves cykelstier i Randers i det kommende år? Det skal politikerne i miljø- og teknikudvalget tage stilling til på mandag. Arkivfoto: Kristian Djurhuus
Randers Kommune har godt fem millioner kroner til cykelstier - og det rækker ikke langt i forhold til ønskerne. Derfor skal der nu prioriteres.
Annonce

Randers: Ønskerne er mange og pengene få, når det gælder anlæg af nye cykelstier.

Politikerne i udvalget for miljø og teknik skal i dag, mandag, tage stilling til en række cykelsti-projekter. Kommunen har afsat 5,4 millioner kroner i det kommunale budget i 2020 og 2021 til cykelstier langs de kommunale veje.

Samtidig beder Vejdirektoratet politikerne i Randers om at prioritere, hvilke cykelsti-projekter langs de statslige veje, der bør prioriteres.

I årevis har en stribe cykelstier langs statsveje i Randers været på listen over projekter, Vejdirektoratet kan gå i gang med. Blandt andet strækningen på Hadsundvej mellem Mejlby og Hald.

Annonce

En ti-årsplan

Men det er politikerne på Christiansborg, der skal bevilge penge til arbejdet. Og i forslaget til kommende finanslov er der ikke afsat penge til den slags cykelsti-projekter.

Statslige vejprojekter i Randers

Vejdirektoratet arbejder med følgende cykelstiprojekter:

  • Hadsundvej mellem Mejlby og Hald - projekt foreligger med anlægsoverslag.
  • Hadsundvej mellem Hald og Gjerlev.
  • Hadsundvej mellem Gjerlev og Stangerum.
  • Hadsundvej mellem Stangerum og kommunegrænsen.
  • Ebeltoftvej mellem Drastrup og Lime.
  • Grenaavej mellem Assentoft Ø og Fausing.
  • Viborgvej mellem Øster Bjerregrav og Sønderbæk.
  • Viborgvej mellem Sønderbæk og kommunegrænsen.

Desuden arbejdes der med følgende sikre stikrydsninger på statsvejnettet:

  • Viborgvej ved Øster Bjerregrav.
  • Viborgvej ved Parkboulevarden.
  • Der er dog ikke afsat penge til projekterne.

Folketingsmedlem Malte Larsen (S), der er medlem af transportudvalget, tror ikke, der kommer flere penge til statslige cykelstier, før politikerne i Folketinget har fået lavet en ny infrastrukturplan. Den nuværende plan fra 2009, der beskriver statens langsigtede infrastruktur-projekter, udløber ved årsskiftet.

- Målet er at få lavet en ny ti-årsplan, der justeres undervejs, måske hvert fjerde år. Men det er en stor ting, ikke mindst i en tid, hvor vi ikke ved, hvilke konsekvenser corona får, siger Malte Larsen.

Annonce

Gang i erhvervslivet

Omvendt er det en god idé at få sat gang i større infrastruktur-projekter, så der bliver holdt gang i erhvervslivet.

- Når det gælder cykelstier langs statsveje, så er jeg tilhænger af, at man laver en form for samarbejdspligt mellem stat og kommuner. Man kan spørge kommunerne: Hvor vigtigt er det egentligt for jer at få en sti her? Og hvis kommunerne er med på at finansiere en del af stien, så vil det også betyde, at projektet kommer højere op på listen, siger Malte Larsen.

Han understreger, at listen over statslige vejstrækninger, der mangler cykelstier, er meget lang.

- Derfor kan det give mening at lave projekter i fællesskab.


Når det gælder cykelstier langs statsveje, så er jeg tilhænger af, at man laver en form for samarbejdspligt mellem stat og kommuner.

Malte Larsen


Mens der altså er ikke er afsat statslige penge til cykelstier i Randers lige nu, så har kommunen 5,4 millioner kroner at laver stier for i det kommende år.

Forvaltningen har lavet fire "pakker", med forslag til hvor pengene kan anvendes.

Annonce

Lav en analyse

Jens Peter Hansen (V), der er medlem af udvalget, har også et forslag til, hvordan man bruger en del af pengene.

De fire sti-pakker

Forvaltningen har lavet fire forslag til cykelsti-pakker, som kan realiseres for de afsatte 5,4 millioner kroner:
Pakke 1:

Stålvej, cykelsti i begge sider

Tjærbyvej, Nyholmsvej-Tjærbyvangsvej, 2 minus 1 vej

Rådmands Boulevard, cykelsti i begge sider

Sjællandsgade ved Vilh. Thomsens Plads, cykelsti i begge sider

Sjællandsgade ved Arena Randers, cykelsti i begge sider

Pakke 2:

Hammelvej, Haslund-Værum, dobbeltrettet cykelsti

Pakke 3:

Vennelystvej, ændring af fortov til fællessti i sydsiden af vejen

Rådmands Boulevard, cykelsti i begge sider af vejen

Gjerlev-Øster Tørslev, 2 minus 1 vej + udvidelse af vejen med 1 meter

Tjærbyvej, hovedsti, 2 minus 1 vej

Mariendalsvej, 2 minus 1 vej + fartdæmpere

Pakke 4:

Vennelystvej, ændring af fortov til fællessti i sydsiden af vejen

Rådmands Boulevard, cykelsti i begge sider af vejen

Jebjergvej, ny skolekorridor, dobbeltrettet cykelsti

Mariendalsvej, 2 minus 1 vej + fartdæmpere

Tjærbyvej, ny skolekorridor, 2 minus 1 vej

- Jeg vil prøve at få opbakning til, at vi laver en analyse på samme måde, som Billund Kommune har gjort. Via ny teknologi kan rådgivningsfirmaet Cowi afdække, hvor der er størst potentiale for at flytte bagdele fra bilsæde til cykelsadel, siger han.

Analysen kan vise, hvor der køres mange bilture på under fem kilometer, og for eksempel mellem fem og 15 kilometer.

Hvis små og store cyklister skal lokkes til at cykle mere, så er cykelstier en god investering. Men der er ikke råd til ret mange kilometer stier i øjeblikket. Arkivfoto: Martin Ballund

- Det er utrolig nyttig viden, siger Jens Peter Hansen med henvisning til, at politikerne så kan prioritere at lave cykelstier på de strækninger, hvor der køres korte bilture - idet det vil være lettere at lokke folk på cyklen til en kort tur, hvis der er gode og trygge forhold for cyklister.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC For abonnenter

Kontant anfører og frustreret målscorer: - Toget er på vej hen ad perronen

Østjylland

Beboere og medarbejdere smittet: Bofællesskab for handicappede hårdt ramt af coronaen

Annonce