Annonce
Østjylland

Da koreanerne tog amerikanske Flashdance til sig

Hwayeon Nam har også dans på sine videoværker. Foto: Hans Petersen
40-årig kunstner fra Sydkorea viser vestlig inspireret videokunst i Kunsthal Aarhus.

AARHUS: "Sydkorea er en smeltedigel af spænding. Det er ikke mange år siden, landet var i krig og derefter præget af fattigdom. Men landet har rejst sig med imponerende fart og buldrer frem i it og produktion, mens de gamle fjender stadig er i nord, syd, øst og vest."

Ordene kommer fra Jacob Fabricius, direktør for Kunsthal Aarhus. Han er lige nu engageret i Sydkorea, der har bedt ham lave udstillinger. Og han har inviteret Hwayeon Nam til at rejse den modsatte vej. Så den 40-årige kunstner viser lige nu flere videoværker i kunsthallens store rum i underste etage.

Med bopæl fem år i New York og seks år i Berlin kender hun meget til verden uden for hjemlandet, og hun er alsidig, laver både video, installationer og performance, og hun har studeret skulptur.

- Jeg er meget glad og taknemmelig for at kunne vise min kunst her, siger hun, der en af de næste dage tager til Cold Hawaii i Klitmøller for at surfe på vandet.

Annonce

Udstillingen

  • Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13. Udstillingen "Abdominal Routes" af sydkoreaneren Hwayeon Nam.
  • Fra 4. oktober til 15. marts 2020.
  • Handler om grænserne mellem individ og historie, og politisk og kulturel arv. For Nam står det klart, at den tid, vi lever i, altid vil være præget af vores opfattelse af tid. Vi er altid en del af tiden.
  • Udstillingen er skabt i samarbejde mellem Kunsthal Aarhus og Art Sonje Center. "Abdominal Routes" vises i foråret 2020 på Art Sonje Center i Seoul, Korea. Udstillingen markerer 60-års jubilæet for diplomatiske relationer mellem Danmark og Sydkorea.

Flashdance som inspirator

Tre fritsvævende lærreder i udstillingen viser et videoværk, "Throbbing Dance", som har vestligt afsæt i kultfilmen "Flashdance" (1983), hvordan tid påvirker kulturelle koder.

Filmen var i sin tid inspiration for en dansetrup i Nordkorea, et sted, vi ellers sjældent forbinder med amerikansk populærkultur. Med afsæt i filmen opfandt de dansestilen ”Lively Dance” og indsatte dermed filmen i en markant anderledes sammenhæng.

I Nams videoværk optræder dansen igen i en ny sammenhæng, når tre sydkoreanske dansere opfører koreografien fra filmen. Danserne mimer nemlig en tendens i 00’ernes Sydkorea, hvor privatpersoner uploadede dansevideoer til YouTube som en form for selvfremstilling på det sociale medie.

Tiden er den faktor, der først renser en mainstreamfilm for sin popkulturelle status, for derefter nærmest at transformere den til et hyper-popkulturelt fænomen, som kan dyrkes af alle og enhver på YouTube.

Udstillingen hedder "Abdominal Routes" og udforsker tid som fænomen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce