Annonce
Randers

Dania sender studerende til Kina: Skal lokke kinesiske turister med retur

Aftalen bliver underskrevet af Paul Aspinall fra Erhvervsakademi Dania og Hu Bing, der ejer selskaberne "Andersen Brand Company" og "Andersen Paradise". Foto: Lene Odgaard

Fra 2019 får Erhvervsakademi Dania i Randers mulighed for at sende studerende til Kina for at arbejde på et stort videnscenter, der skal lokke flere kinesiske turister til Danmark.

Annonce

Randers: I juni kom det frem, at et kinesisk selskab har planer om at lave en Randers Town et sted i Kina. Altså en kopi af hele Randers midtby - i naturlig størrelse, vel at mærke.

Men her stopper fascinationen af Randers ikke. Nu har ejeren af selvsamme selskab nemlig også indgået en aftale med Erhvervsakademi Dania i Randers. En aftale, der betyder, at der skal oprettes et stort videnscenter i H. C. Andersen-parken i Shanghai, hvor Dania-studerende får mulighed for at tage et længerevarende praktikophold for at fortælle kineserne om den danske kultur, og dermed forhåbentlig lokke flere af dem til at besøge Danmark som turister.

Et af de helt store fokusområder vil være at fortælle kineserne om dansk bæredygtighed med alt fra vores mange økologiske landbrug til vores affaldssortering i de enkelte hjem. Ifølge Erhvervsakademi Dania er det nemlig noget, der optager fortsat flere af kineserne, og dermed kan den gode fortælling om et grønt og bæredygtigt lille land måske få dem til at vælge Danmark som næste feriedestination.

Allerede næste forår får det første hold studerende mulighed for at tage afsted, og når de nogle måneder senere vender hjem, skulle det næste hold studerende gerne stå klar til at rejse til Shanghai.

- Samarbejdet er banebrydende for os, da vi får en direkte adgang til det kinesiske marked. Vi skal være med til at udvikle bæredygtig turisme i Kina. Det er en opgave, vi glæder os til at løse, og det er et område, som er i stor vækst, hvor vi er specialister. Og det bliver en del af Erhvervsakademi Danias opdrag at udvikle disse muligheder gennem vores studerende på turismeuddannelserne og få det formidlet ud til millioner af kinesere, der venter på at få tilbudt autentiske oplevelser, siger fungerende studieleder på serviceøkonomuddannelsen, Paul Aspinall fra Erhvervsakademi Dania i Randers.

Annonce

Kamp om kineserne

Mandag eftermiddag blev der sat underskrift på samarbejdsaftalen på borgmesterkontoret, da Randers Kommune også er involveret i det kommende turismesamarbejde. Og ifølge Paul Aspinall er netop nu det helt rette tidspunkt at begynde et sådant samarbejde.

- Oplevelsesøkonomien er i vækst. I Kina vil der inden for de næste ti år arbejde 120 millioner mennesker i turismeindustrien. Derfor er det vigtigt at lave en ambitiøs markedsføringsindsats nu, da andre lande også har fået øjnene op for de nysgerrige, men også selektive kinesere, forklarer han.

Det er Casper Tollerud enig i. Han har sit eget rejsebureau med fokus på Kina, taler flydende kinesisk og har boet i landet siden 1999, og han ved derfor, hvad han snakker om.

- Kineserne er nysgerrige på verden, og vi skal tilbyde dem andet end H.C Andersen og den Lille Havfrue. I mine øjne bliver aftalen en game changer, der skal være med til at kvalificere de ønsker og behov, som kineserne har, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce