Annonce
Erhverv

Danish Crowns store drøm: Butikkerne skal kun sælge bæredygtigt kød

Man er nødt til at betale for en bæredygtig omstilling, og der er kun forbrugerne til at betale for det, siger Jais Valeur, topchef i Danish Crown. Foto: Søren Gylling
Buræg er fortid i supermarkederne, og Danish Crown håber nu, det samme vil ske med kød, der ikke er produceret klimarigtigt. Avisen Danmark har mødt slagterikæmpens topchef, Jais Valeur, der også kæmper for at finde balancen mellem kød og grøntsager.

Landbrug: Produktionen af buræg i Danmark falder i disse år som en sten. Det har vist sig, at danskerne er villige til at betale mere for skrabeæg eller økologiske æg, hvor dyrevelfærden er vægtet højere.

Kan det store fokus på klimaet udløse den samme udvikling i kødbranchen?

Det spørgsmål stiller man sig selv hos verdens største svineeksportør, Danish Crown, med en omsætning på over 60 milliarder kroner om året.

- På en god dag kan jeg godt tro, at det er det samme, vi skal igennem. Det er godt, for der står vi superstærkt. Hvor hurtigt vil det gå? Det kan tage fem-ti-tyve år. Men vi skal tro på, at det går i den retning, siger Jais Valeur, koncernchef i Danish Crown.

Han har netop været til bestyrelsesmøde på Hotel Koldingfjord, da han inviterer avisen Danmark til et interview i et lille mødelokale.

Jais Valeur har stået i spidsen for slagterikoncernen i fire år, og der er masser af dagsordener at forholde sig til. Den danske svineproduktion falder, og den andelsejede virksomhed er konstant under beskydning fra sine ejere, landmændene, fordi priserne på slagtesvin er lavere end hos konkurrenterne i udlandet. Ikke desto mindre er prisen på slagtesvin lige nu 50 procent højere end for et år siden efter et udbrud af afrikansk svinepest i Kina.

Oven i købet lurer handelskrigen mellem USA og Kina, ligesom brexit udfordrer milliardeksporten til Storbritannien. Jais Valeur forklarer, hvordan han løbende holder øje med udmeldingerne fra den britiske premierminister, Boris Johnson.

Annonce

Mangeårig omstilling

Ved siden af alt dette skal virksomheden og dens ejere igennem en mangeårig omstilling, så kød fra Danish Crown i 2050 er produceret klimaneutralt.

- Vi ved godt, at det ikke kan lade sig gøre i dag, men jeg hører ret tydeligt fra forskere og professorer, at hvis man arbejder målrettet med det, så bør det kunne lade sig gøre, siger Jais Valeur.

Han er allermest fokuseret på virksomhedens 2030-mål, hvor Danish Crown vil udlede 50 pct. færre klimagasser end i 2005.

- Landbruget står for 14,5 procent af CO2-udledningen, så det er klart, at folk stiller spørgsmål til, hvad vi foretager os, siger direktøren.

Han vender tilbage til sammenligningen med æg. Drømmen er, at supermarkedskæderne en dag insisterer på at sælge kød, der lever op til en skrap klimacertificering. Ligesom supermarkederne pludseligt - drevet af forbrugerkrav - udfasede buræggene fra 2015 til 2018.

- Du har svært ved at forestille dig, hvor stor forandringen kan blive. Jeg er sikker på, at da man lancerede skrabeæg, var der ikke mange, der havde forestillet sig, at nu skulle man ikke have buræg mere, siger Jais Valeur.

Forbrugere går forrest

Han forestiller sig, at det igen er forbrugerne, der skal gå foran og efterspørge produkter, der understøtter FN’s klimaambitioner og de enkelte landes mål for, hvordan de vil beskære udledningen af drivhusgasser.

- Når man står i supermarkedet, skal man være indstillet på at betale lidt ekstra for et bæredygtigt produkt. Hvis man ikke er villig til det, så sker det ikke, siger Jais Valeur.

I tilfældet med æggene var prisforskellen på buræg og skrabeæg ret lille, og for en familie med et typisk forbrug af æg kunne det næppe mærkes i privatøkonomien, at et æg steg en smule i pris.

Jais Valeur er forsigtig med at skyde på, hvad klimavenligt kød vil koste i supermarkedet. Er det 5-10 procent ekstra eller mere?

- Jeg tror, at forbrugerne er villige til det. Jeg kan bare ikke love mine ejere, hvad forbrugerne er villige til at betale, for det har vi ikke set endnu. Forbrugerne er i dag ekstremt prisdrevne. De fleste vil sige, at de vælger det sunde, bæredygtige danske produkt, men når de står ved køledisken, så vælger langt de fleste efter prisen, siger Jais Valeur.

- Jeg hører landmænd sige, at de gerne vil gøre Danmark til en grøn førernation, men de vil også have en ekstrabetaling for det. Får de det?

- Der skal jo være en kompensation. Man er nødt til at betale for en bæredygtig omstilling, og der er kun forbrugerne til at betale for det, siger Jais Valeur.

Salget falder

Der er imidlertid også et andet scenarie. Klimabevidste forbrugere begynder at fravælge kødet - eller i hvert fald at skære ned på det. Hvis den udvikling eskalerer, står Danish Crown med et stort problem. Koncernen oplever allerede nu et faldende salg til supermarkederne på to-fire procent sammenlignet med sidste år.

- Jeg er bekymret over, at salget falder i Nordeuropa. Vi kunne sige, at vi bare kunne eksportere til Asien. Forbruget af kød på verdensplan vokser, og det tror jeg, at det vil gøre i mange år frem. Men vi melder os ikke ud af kampen. Vi skal spørge os selv, om vores tilbud til forbrugerne er det rigtige, siger Jais Valeur.

Han deler forbrugerne op i tre grupper, som Danish Crown følger tæt.

- I den ene ende har du veganere og vegetarer. De bliver ikke en kernegruppe for Danish Crown. I midten finder du flexitarerne, der gerne vil have mindre kød eller kødfrie dage. Og så har vi kerneforbrugerne, der bare gerne vil spise kød. Det er på midterbanen, at vi skal være på vagt, hvis vi skal være relevante for forbrugerne, siger Jais Valeur.

Danish Crowns pålægsmærke Den Grønne Slagter sælger allerede i dag kødfrie produkter, herunder et smørbart ”Veggie Spread” med 82 procent hvide bønner, og der er en stribe nye produkter på vej. Senest har Danish Crown lanceret bakker med hakket okse- eller svinekød, hvor halvdelen af produktet består af grøntsager.

- Vi holder os ikke for fine til at sælge plantebaserede produkter, men vi kommer fra kød, og vi vil forsvare kødets rolle i kosten, for du får en høj næringsværdi til en attraktiv pris, siger Jais Valeur.

Som alkoholfri øl

Balancen mellem kød og grøntsager giver selvfølgelig anledning til diskussion med ejerkredsen, men topchefen sammenligner situationen med bryggerierne, der i de senere år har kastet store ressourcer i at udvikle alkoholfri øl.

- Synes bryggeren, at det er fedt at lave alkoholfri øl? Jeg tror, at han synes, at det er det ringeste nogensinde, for han vil hellere brygge rigtigt øl. Men forbrugerne ønsker et alternativ, så det har markedet brug for. Jeg bruger det samme billede over for vores ejere, siger Jais Valeur.

Samtidig finder han det logisk, at Danish Crown udnytter sit store produktionsanlæg til at levere de varer, som fremtidens kunder efterspørger.

- Vi har et produktionsapparat, og det er ligegyldigt, om du putter rødbeder eller hakkekød i det. Vi har en kølekæde, kunderne er de samme og forbrugerne er ofte de samme, så vi har hele værdikæden. Vi kan gøre det langt mere effektivt end en tilfældig iværksætter i en lade i Jylland, og det skal vi udnytte, bemærker han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Randers For abonnenter

Afsløring: Prestigeprojekt på Kongens Ege sendt til tælling - Benhårdt slagsmål om millioner

Annonce