Annonce
Debat

Debat: Bæredygtigt Landbrugss stævning af Stiig Markager skyldes mangel på åbenhed

Retssag. ”En debat om videnskabelige problemstillinger og faglige uenigheder skal naturligvis ikke afgøres i en retssal. Den skal derimod føres mellem de uafhængige forskere, som åbent lægger data, metoder og analyser frem til diskussion, og det skal foregå i en tryg og saglig atmosfære.”

Sådan skriver Ian Heilmann bl.a. her i avisen Danmark 17.10. Bæredygtigt Landbrug kunne ikke være mere enig. Udfordringen med professor Stiig Markager – som Bæredygtigt Landbrug har stævnet – er, at han netop ikke åbent har villet lægge data, metoder og analyser åbent frem.

Problemet er ikke, at han er uenig med Bæredygtigt Landbrug. Problemet er, at hans tal og ganske usande påstande om en signifikant stigning af kvælstofudledning til vandmiljøet strider imod den Novana-rapport, der for offentlige midler og som myndighedsbetjening hvert år giver en status på Danmarks miljøtilstand.

Enten tager Novana-rapporten fejl – eller også gør Markager. De kan ikke have ret begge to. Novana-rapporten fremlægger åbent data, metoder og analyser. Det er troværdigt.

Markager lægger ikke sine ting åbent frem. Måske kan du, Ian Heilmann, få ham til det – så slipper vi for at gå i retten.

Konklusionen er: Når Markager ikke vil fremlægge sine tal i et åbent forum, må han gøre det i retten.

Annonce
Peter Rosendal
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Møde med politiet var ikke bare et møde: Kommunaldirektør afhørt med sigtets rettigheder

Leder For abonnenter

Hjælp hårdt plagede motorvejsnaboer. Nu.

Det er alt andet end rimeligt, at skiftende sammensætninger af Folketinget, skiftende regeringer og skiftende ministre lader borgere overalt i stikken i det støjhelvede, der opstår, når nok så nødvendige motorveje pløjer sig gennem det, der engang var dejlig natur og landlig idyl. Det hører ingen steder hjemme, at magthaverne i vores nok så velfungerende velfærdssamfund ikke støjsikrer de borgere, der betaler prisen, når alle vi andre får opfyldt vores fuldt forståelige og fornuftige ønsker om flere motorveje. Lokalt og aktuelt er det således alt andet end rimeligt, at borgere i Vorup, Hornbæk og Helsted, der i årevis har været plaget af støj fra den motorvej, der løber forbi deres hjem, aldrig har fået den statslige hjælp, de fortjener og med rette kan forvente. Motorvejsstøj er ikke blot generende men også sundhedsskadelig, og derfor er det et alvorligt problem, at borgere her hos os bliver ramt af den borgerlige regerings endeligt, der rykkede forårets nationale infrastrukturplan med sig i faldet. De støjplagede borgere i Vorup, Hornbæk og Helsted skulle ifølge infrastrukturplanen - og i lighed med borgere på fire andre hårdt plagede pletter på landkortet - have haft en længe savnet håndsrækning fra staten i form af støjdæmpning for samlet 131 millioner kroner. Nu får de ingenting, foreløbig. Den nye socialdemokratiske regering vil hellere forhandle en ny infrastrukturplan, men den nye minister på området, Benny Engelbrecht, kan end ikke svare på, hvornår forhandlingerne går i gang, blot at det vil ske i løbet af næste år. Det kan vi som moderne samfund ikke være bekendt. Vi kan ikke først love en løsning for sekundet efter at løbe fra løftet. Det er ikke det, vi forventer os og forstår ved et demokratisk samfund. Det er ikke sådan, det skal fungere. Vi forventer, at vores lokale folketingsmedlemmer - Mølbæk, Malte og Michael - nu går aktivt ind i kampen for at sikre deres lokale vælgere den løsning, de er blevet lovet. Dette gælder ikke mindst regeringsmedlemmet Malte Larsen.

Annonce