Annonce
Debat

Debat: Flere tog og dobbeltspor i Tinglev, tak!

Transport: På det seneste har man i dagspressen kunne læse adskillige indlæg fra erhvervsorganisationer, lobbyister mejeridirektører, og transportordførere fra blå blok forsøge at tæppebanke den nye transportminister med argumenter om flere motorveje.

Tag nu lige og spis brød til. Set ud fra et klimahensyn har vi ikke brug for flere motorveje. Vi må alle bidrage til de nødvendige CO2-nedbringelser, og jeg savner at man fra transportsektorens side arbejder og finder nye løsninger på udfordringerne i stedet for mere af det, som har vist sig ikke at løse vore transportproblemer.

Anlæg af motorveje kræver enormt forbrug af resurser. Udtagning af store arealer med skov, eng, mose og landbrugsjord, der efterfølgende bliver til asfaltørken. Enorme mængder af sand, sten og grus, som der allerede er ved at blive forsyningsvanskeligheder af. Vores generation skulle også gerne efterlade noget til de kommende generationer.

Brug i stedet nogle af pengene til at opgradere og elektrificere vores jernbanenet og dobbeltsporet i Tinglev.

Vi har i landdistrikterne i mange år måtte se de lokale veje blive i en dårligere og dårligere forfatning. Stigende pendlertrafik, større og større lastbiler og landbrugsmaskiner har gjort at mange lokale veje er i en elendig forfatning. Det er jo normalt kommunale veje, og spørger vi kommunen om hjælp får vi at vide, at der ingen penge er.

Derfor foreslå jeg at en anden del af de sparede motorvejspenge bliver brugt til opgradering af nødvendige pendlerveje, samtidig med at der etableres cykelstier langs disse, så det stigende antal cyklister får trygge forhold. Det ville gøre det mere attraktivt at flytte ud i landdistrikterne. Nu må det være vores tur.

Frode Hjort Gregersen
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Regeringen: En pakke cigaretter skal koste en 50'er

Leder For abonnenter

I morgen slutter festen: Regeringen kan ikke undgå at skuffe

Det var godt, de hyggede sig på Socialdemokratiets kongres i Aalborg i weekenden, så håndfladerne blev røde og varme i ren begejstring over, hvor godt det går. Sejrsfesten var aldeles velfortjent. Partiet vandt jo kongeriget ved valget i juni. Siden er tiden, sådan lidt groft sagt, gået med at fordele posterne, holde ferie og købe fire cirkuselefanter fri af fangenskab. I morgen slutter festen. Hverdagen truer, når finansminister Nicolai Wammen giver sit bud på næste års finanslov. Så skal der føres konkret politik, og regeringen kan ikke undgå at skuffe. Måske ikke alle, men mange. Først og fremmest Arne, som Mette Frederiksen lovede en ret til tidlig tilbagetrækning sammen med andre nedslidte. Et forslag, hun måske vandt valget på, men som nu, 237 dage efter lanceringen, ikke er kommet en millimeter nærmere på at fortælle, hvem der kan glæde sig. Tværtimod har vi kun fået at vide, at problemet er så stort og vigtigt, at løsningen tager lang tid. Klart nok – men så lang tid? Svaret er, at det aldrig vil være muligt at lave en bare tilnærmelsesvist retfærdig løsning, fordi staten ikke ligger inde med registreringer af, hvem der har arbejdet hvor, hvornår og hvor længe. Arne er bare et af problemerne. Klimaet er et andet. Regeringen er på jagt efter 70 procents reduktion af CO2-udslippet, men aner med egne ord ikke, hvordan man skal nå målet. Bemærk, at socialdemokraterne er begyndt at sige ”hvis” om succes på klimaområdet. Ét er at have problemer med at levere, hvad man har lovet. Noget andet er at levere noget, man ikke har lovet. Også her kan torsdagen blive ubehagelig, for det er svært at forestille sig, at finanslov og klimaløfter kan blive opfyldt uden skattestigninger og højere afgifter. Alt dét er slemt nok. Det værste er dog, at vi næppe vil se udspil, som gør det nemmere for private virksomheder at skabe de job, der betaler hele festen. Det har aldrig været socialdemokraters topprioritet. Så jo – sejrsfesten slutter i morgen.

Annonce