Annonce
Debat

Debat: Hvor er elbilerne, Wammen?

Der skal fart på den grønne omstilling, og vi er i Enhedslisten utroligt glade for, at vi sammen med regeringen har sat et ambitiøst mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

Men når man læser regeringens forslag til en ny finanslov igennem, er der brug for at minde regeringen om, at vi først hjælper klimaet, når vi handler, ikke blot ved at tale om det. Men regeringens finanslovsudspil er blottet for tiltag, der her og nu vil mindske Danmarks CO2-udledning. Det er vi i Enhedslisten selvfølgelig ikke tilfredse med.

Danskerne har stemt på grøn handling. Det vil Enhedslisten være garant for, når vi i den kommende tid skal forhandle en finanslov på plads med regeringen. Prisen på billetter til busser og tog skal ned, og elbiler skal være danskernes foretrukne bil – og til at betale for almindelige mennesker.

Jo tidligere, vi kan få danskerne til at udskifte diesel- og benzinbilen med en elbil, jo hurtigere hjælper vi klimaet. Det er en klar prioritet for Enhedslisten.

I dag kører der knap tre millioner personbiler rundt i Danmark. Cirka 15.000 af dem af elbiler. Det er ikke godt nok. Men desværre er regeringens finanslovsudspil en mavepuster til elbilerne. Om godt et år stiger registreringsafgiften på elbiler til mere end det dobbelte end i dag, og samtidig udløber det fradrag, der i dag sikrer, at alle elbiler under 400.000 kr. er fritaget for registreringsafgift. Det vil gøre elbilerne markant dyrere – er det virkelig regeringens plan?

Vi er ikke uenige i, at man skal lade Transportkommissionen gøre sit arbejde, men samtidig kan vi heller ikke tillade, at elbilerne bliver dyrere. Vi kan derfor ikke vente til forårets klimahandlingsplan, før der sker noget. Det vil tage livet af elbilssalget.

Det er nu bilforhandlerne skal bestille de biler hjem, der skal sælges i 2021. Derfor skal vi allerede nu forlænge de eksisterende vilkår for elbiler – indtil vi har en mere langsigtet løsning på plads. Danskerne og bilforhandlerne skal vide, hvad en elbil koster i 2021 og i de efterfølgende år.

Det er ikke nok at tale om 2030. Vi skal starte nu. Enhedslisten er klar til at skabe de nødvendige stabile rammer, der skal til, for at elbilen bliver det logiske valg.

Annonce
Henning Hyllested
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Visit Randers, forklaring søges

Læserbrev: Er den lokale turisme ved at blive endnu en Randers sag? Det er som om, vi leder efter noget at blive uenige om, og som fluks skal deles i den store offentlighed. Vedrørende Hal 4 er der trods alt kommet argumenter frem om, hvorfor hallen bliver positiv for Randers på den lange bane. Helt modsat med Visit Randers og det, der kommer til at hedde Visit Aarhus. Fakta er, at et stort flertal i byrådet vedtog at lukke Visit Randers og lægge all æggene i Visit Aarhus' kurv. Et så drastisk skridt må der være sunde argumenter for, men vi hører dem ikke. Her svigter, efter min mening, vores lokale avis og ikke mindst de politikere, som stod på mål for beslutningen. Borgmesteren må være den nærmeste til at forklare det, og det kan jo passende være til Randers Amtsavis, som i høj grad mangler den vinkel på historien. Det kan vi blandt andet læse i en ikke helt gennemtænkt leder i dag. Min personlige mening er, at det var rigtigt, at vi tilslutter os Visit Aarhus men helt tudetosset at lukke ned for et helt unikt turismelokalkendskab med et fortræffeligt samarbejde med mange erhvervsaktører og frivillige i Randers Kommune. Nu skal det hele starte forfra. Lad os nu få seriøst belyst, hvad der er sket, og hvad der skal ske. Det må bestemt være en opgave for avisen.

Randers FC For abonnenter

5 ting vi lærte: Saba var savnet, Kamara var rusten, men det dufter stadig af top 6

Annonce