Annonce
Debat

Debat: Illoyal optræden, Carl Holst

Debat: Den tidligere venstrepolitiker, Carl Holst, som har været amtsborgmester, regionsrådsformand, folketingsmedlem og sågar endda i en kort periode forsvarsminister, og nu er meget forhenværende, har påtaget sig rollen som irettesætter af det parti Venstre, som har givet ham så mange spændende opgaver.

I en klumme i avisen Danmark 15. august hævder han, at “hylderne i Venstres ideologiske forrådskammer er blevet lidt tomme”. Jeg noterer mig, at Carl Holst slutter sig til den kreds af tidligere venstremænd og – kvinder, der har sat sig for at genere deres “tidligere” parti mest muligt. Jeg hørte tilfældigvis Carl Holst i en radioudsendelse, hvor man også indkalder ham til at give sin mening til kende, at han kom ind på begrebet “loyalitet”.

Han gav udtryk for, at der nok var “nogen”, der opfattede hans bog lige op til folketingsvalget, som udtryk for illoyalitet. Jeg kan bekræfte, Carl Holst, at jeg anser din optræden over for Venstre som illoyalitet, og det eneste, der beroliger mig, er, at jeg aldrig har stemt på Carl Holst hverken ved regionsrådsvalg, eller ved valget til Folketinget, men jeg har stemt på Venstres andre kandidater hver gang.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Når asfalt fortæller historie

Tre klatter asfalt, den ene noget større end de to andre, fortæller lokal Randers-historie. Hver for sig beretter de om en tid, der aldrig kommer igen. De givne mængder asfalt er dels for nogen tid siden brugt på Aarhusvej, dels for ganske nylig på Grenaavej og i Toldbodgade. Alle tre steder har der i tidligere tid kørt tog - og ingen af stederne kommer det nogensinde til at ske igen. På Aarhusvej betyder asfalten hen over jernbaneskinnerne, at sporet fra Randers Banegård mod den tidligere Strømmen Station nu er blindt. Persontrafikken blev indstillet i maj 1971, men en - formentlig kostbar - shuntbane blev anlagt, så de tilbageværende godstog, primært til og fra Pindstrup, i stedet for at køre over Den Blå Bro førtes over Gudenå ad samme spor som den jyske længdebanes. Den sidste rest af trafik var som bekendt veterantog fra Randers til Allingåbro, men af sikkerhedsmæssige årsager måtte den opgives. I dag er der alene skinnecykler tilbage. Og pengene til shuntbanen er spildt. Næppe mange husker at have set godstog passere Grenaavej. Så overkørslen her har været ubenyttet i årtier. Mere lystigt gik det jo for sig i Toldbodgade. Det hed sig i mange år, at på det spor kørte samtlige DSBs tog - nemlig de nye, der blev bygget på Scandia, og de gamle, der skulle til reparation samme sted. Nu er trafikken forlængst indstillet, og asfalteringen har sat en stopper for den ganske originale idé, som en frivillig ved sporbyen luftede her i avisen forleden, nemlig indsættelse af skinnebusser mellem havneområdet og den kommende togrestaurant i sporbyen. De nævnte klatter asfalt betegner hver for sig den endegyldige afsked med en trafikal epoke, hvor biler har afløst tog. Det gælder både for personer og gods. Den tid er forbi, da enhver havn med respekt for sig selv var besporet, som det hedder i jernbanesproget. I dag ligger sporene nærmest bogstaveligt talt i vejen på Randers Havn. De formodes fjernet, når området skal renoveres - med nye klatter asfalt.

Annonce