Annonce
Debat

Debat: Kun tolderne har gavn af briternes farvel til EU

Annonce

I denne uge starter anden halvleg af Brexit: Nemlig forhandlingerne, der reelt afgør, hvilket forhold EU og Storbritannien skal have med hinanden. Den engelske regering har i sidste uge offentliggjort sit forhandlingsmandat, og EU har allerede vedtaget sit mandat, og en ting står lysende klart: Der er stor forskel på parternes syn på sagen. Det kan umiddelbart virke meget svært at se, hvordan man skal kunne nå til enighed.

Allerede på første side af englændernes mandat er den gal. Her erklærer Boris Johnson og kompagni, at Storbritannien fra 31. december 2020 helt og fuldt vil genvinde sin økonomiske og politiske uafhængighed. Det er helt centralt for Johnson at fremhæve (igen og igen), at EU-domstolen ikke skal have noget at skulle have sagt, og at landet fremadrettet ikke vil forpligte sig på, at deres regler nødvendigvis skal være i overensstemmelse med EU’s regler. Samtidig forventer Johnson at få adgang til EU’s indre marked.

Det kommer selvsagt til at skabe problemer. For hvor er rimeligheden i adgang til EU’s indre marked, hvis vi ikke kan blive enige om spillereglerne og fortolkningen af reglerne?

Af forhandlingsudspillet fremgår det også, at briterne forbeholder sig retten til egen kontrol med subsidier. Og konkurrencepolitikken skal helt holdes fri af det fremtidige samarbejde. Også dét bliver dybt problematisk. For sat på spidsen kan det betyde, at englænderne kan vælge at subsidiere særlige brancher, industrier, sektorer eller områder og samtidig kræve fuld adgang til EU’s indre marked. Det er naturligvis helt unfair konkurrence over for EU-landenes virksomheder.

Det kan tolkes positivt, at UK er klar til at overveje en aftale om fiskeriet. Også her vil djævlen ligge i detaljen, og englændernes krav om årlige forhandlinger gør det ikke nemmere for danske fiskere at planlægge for fremtiden. Men at englænderne er klar til at overveje en aftale kan være konstruktivt. Om det løser problemerne for danske fiskere på den jyske vestkyst må vi se.

Èn ting er helt klart efter offentliggørelsen af briternes forhandlingsmandat: Det bliver virkelig besværligt. Og der vil være en omkostning forbundet med fremtidens samhandel på den ene eller anden måde. Når transportørerne skal til at erklære deres varer i havnen i Dover, vil det skabe barrierer.

En omkostning, som Boris Johnson og kompagni er klar til at betale. Alt sammen for at kunne sige til vælgerne, at nu har landet taget kontrollen tilbage. Jeg synes, det er trist og synd for de mennesker, hvis job nu risikerer at forsvinde.

Måske de skulle skynde sig at tage en efteruddannelse som toldere? Det er måske den eneste branche, der kan vente sig gode tider som følge af Brexit.

Morten Helveg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC For abonnenter

Dét lærte vi af sejren mod Esbjerg: Sløjt fremmøde, minutter til glemmebogen og et taktisk svinkeærinde

Randers FC For abonnenter

Reaktioner efter sejren: Vito viste vejen - men kun til andenpladsen

Randers FC For abonnenter

Karakterer fra Vito-show på Cepheus Park: En hård aften for et par unge knægte

Annonce