Annonce
Debat

Debat: Minister skal huske betjentene på Fyn

Tryghed i Danmark. Under denne overskrift i søndagens udgave af avisen Danmark er en artikel af vores justitsminister Nick Hækkerup. Ingen tvivl om, at ministeren vil befolkningen og politiet det godt. Det haster også må man sige. Siden politireformen i 2007 og diverse effektiviseringer, rationaliseringer, udflytning af arbejdspladser, fyringsrunder, lederreform, nedlæggelse af politistationer og nedlæggelse af landpolitiet er bægeret vist fyldt.

Som politimand gennem 36 år og byrådsmedlem i Middelfart kommune ser jeg med tilfredshed på, at ministeren følger op på valgløftet fra seneste valgkamp. Lokalpolitiet skal tilbage til borgerne. Citat: Tyngden i dansk politi skal være i fødder på gaden – ikke i strategifunktioner i toppen.

Jeg kan ikke være mere enig. Det skal være mere politi og mindre konsulentvælde.

Samtidig kan jeg godt være noget bekymret når Fyens Stiftidendes lederskribent Per Storm i fredagens avis konkluderer, at Fyns Politi hverken er værre eller bedre stillet end øvrige politikredse. Må jeg i al stilfærdighed minde om, at Fyns politi (og Vestegnens politi) har mistet langt flere betjente gennem årerne end øvrige politikredse, og hvad langt værre er: Vi er den eneste politikreds i Danmark der faktuelt har lukket og slukket fire politistationer. Nyborg, Faaborg – Midtfyn, Assens og Middelfart. 80 betjente havde her deres daglige gang og politiarbejde. De kendte lokalområdet og borgerne på godt og ondt.

Når tegningerne skal tegnes, så håber jeg, at ministeren husker dette. Arbejdspladserne er der endnu. Mon ikke også betjentene er klar?

Annonce
Steffen Daugaard. Foto: Michael Bager
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Når asfalt fortæller historie

Tre klatter asfalt, den ene noget større end de to andre, fortæller lokal Randers-historie. Hver for sig beretter de om en tid, der aldrig kommer igen. De givne mængder asfalt er dels for nogen tid siden brugt på Aarhusvej, dels for ganske nylig på Grenaavej og i Toldbodgade. Alle tre steder har der i tidligere tid kørt tog - og ingen af stederne kommer det nogensinde til at ske igen. På Aarhusvej betyder asfalten hen over jernbaneskinnerne, at sporet fra Randers Banegård mod den tidligere Strømmen Station nu er blindt. Persontrafikken blev indstillet i maj 1971, men en - formentlig kostbar - shuntbane blev anlagt, så de tilbageværende godstog, primært til og fra Pindstrup, i stedet for at køre over Den Blå Bro førtes over Gudenå ad samme spor som den jyske længdebanes. Den sidste rest af trafik var som bekendt veterantog fra Randers til Allingåbro, men af sikkerhedsmæssige årsager måtte den opgives. I dag er der alene skinnecykler tilbage. Og pengene til shuntbanen er spildt. Næppe mange husker at have set godstog passere Grenaavej. Så overkørslen her har været ubenyttet i årtier. Mere lystigt gik det jo for sig i Toldbodgade. Det hed sig i mange år, at på det spor kørte samtlige DSBs tog - nemlig de nye, der blev bygget på Scandia, og de gamle, der skulle til reparation samme sted. Nu er trafikken forlængst indstillet, og asfalteringen har sat en stopper for den ganske originale idé, som en frivillig ved sporbyen luftede her i avisen forleden, nemlig indsættelse af skinnebusser mellem havneområdet og den kommende togrestaurant i sporbyen. De nævnte klatter asfalt betegner hver for sig den endegyldige afsked med en trafikal epoke, hvor biler har afløst tog. Det gælder både for personer og gods. Den tid er forbi, da enhver havn med respekt for sig selv var besporet, som det hedder i jernbanesproget. I dag ligger sporene nærmest bogstaveligt talt i vejen på Randers Havn. De formodes fjernet, når området skal renoveres - med nye klatter asfalt.

Annonce