Annonce
Debat

Debat: Vi skal have passagererne ombord igen

Mads Reinholdt, direktør, Forbrugerrådet Tænk. Pressefoto
Annonce

Transport: Passagererne er på vej tilbage til den kollektive transport efter corona-nedlukningen. Men mens biltrafikken ifølge Vejdirektoratet næsten er tilbage på det normale niveau, melder tog- og trafikselskaberne om, at der er 25–50 procent færre passagerer end normalt.

Samtidig viser en ny undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, at op mod hver sjette kernebruger af den kollektive trafik ikke vil vende tilbage til bus og tog i samme omfang som før corona-krisen. De vil hellere vælge bilen.

Det er alvorligt. Er der færre, der vender tilbage til den kollektive transport, kan det betyde, at selskaberne må skære ned på antallet af afgange, nedlægge ruter eller sætte priserne op. Det går blandt andet ud over dem, der er afhængige af bus og tog, når de skal på arbejde. Det er også alvorligt for samfundet som helhed. Den kollektive transport binder landet sammen, og en ny analyse fra Cowi viser samtidig, at det vil koste samfundet mere end 2 milliarder om året, hvis hver tiende pendler skiftet kollektiv transport ud med bilen, på grund af større trængsel på veje og mere CO2-udledning.


Det er alvorligt. Er der færre, der vender tilbage til den kollektive transport, kan det betyde, at selskaberne må skære ned på antallet af afgange, nedlægge ruter eller sætte priserne op.


Passagererne tøver med at vende tilbage til bus og tog, da de frygter for at blive smittet med Covid-19. Det er forståeligt, for virussen er her stadig. Heldigvis kan smittefaren begrænses, så trygheden i bus og tog kan øges.

I Passagerpulsens undersøgelse peger passagererne selv på tydelig rengøring, og klar vejledning om, hvordan man skal opføre sig. Passagererne efterlyser også redskaber til dem, der har brug for at passe ekstra godt på sig selv. Det kan være områder i toget med bedre plads, eller en mulighed for at se, hvilken afgang er der er færrest med. Sidstnævnte har både Midttrafik og DSB S-tog indført via apps.

Med regeringens sommerpakke, der indeholder billigt rejsepas og en million Orange-billetter, er der sendt et godt signal om, at vi godt kan vende tilbage til den kollektive transport. Men der er brug for mere. Politikerne og myndigheder skal sørge for ordentlige ressourcer til at drive den kollektive transport. Selskaberne skal fortsætte og udvikle deres gode tiltag. Vi passagerer skal hver især tage ansvar for at holde god afstand. Kun ved en fælles indsats, kan vi sørge for, at vi også i fremtiden har tryg og attraktiv kollektiv transport.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Buschaufførerne opfordrer: Drop kontanter, luk fordøren og gå ikke i nærheden af chaufføren

Annonce