Annonce
Biler

Den mindste BMW undergår en lille revolution

Den nye BMW 1-serie har fået en mere markant front med større nyrer. Det er lykkedes ingeniørerne at flytte skabe en bil med masser af sportslige køredyder, selv om som modellen nu trækker på forhjulene. Foto: BMW
BMW 1-serie skifter fra baghjulstræk til træk på forhjulene, dropper rækkesekseren og får mere plads. Operationen fjerner det unikke fra mellemklasse-modellen, men giver andre kvaliteter.

En revolution. Det er store ord at bruge i bilindustrien, hvor der på de ydre linjer ofte har været tale om en diskret videreudvikling, når en ny bilmodel ser dagens lys for ikke at støde kernekunderne.

Derfor er det også en ordentlig mundfuld, når den mindste BMW 1-serie nu skifter til forhjulstræk, efter at træk på baghjulene ellers har kendetegnet de to første generationer af 1-serien og er en indarbejdet del af mærkets sportslige DNA, hvor skarpe køreegenskaber altid har været en af nøglestenene og forbundet med skub på baghjulene frem for træk foran.

BMW har dog tilnærmet sig forhjulstrækket med de praktiske 2-serie MPV’ere, de halvhøje X1 og X2. Men med 1-serien rører man ved noget mere grundlæggende, fornemmer vi ved den internationale premiere på modellen i hjembyen, München.

BMW-folkene lægger ikke skjul på, at beslutningen har krævet mange overvejelser. Men fordelene ved at kunne bruge en ny platform, som giver mere plads i kabinen med de samme ydre mål, har været for store. Især da mange af køberne til 1-serien – i modsætning til de større modeller – ikke går så meget op i konstruktionen, og fordi man ifølge BMW sagtens kan bygge en forhjulstrukket 1-serie med de skarpe køreegenskaber, som man forventer af en BMW.

Det skal vi afprøve i det sydtyske, hvor vi kører en 118d med en dieselmotor på 150 hk og syvtrins Steptronic automatgear samt en M135i xDrive med en firecylindret benzinmotor på 306 hk, firehjulstræk og ottetrins Steptronic Sport gearkasse. Vi kan dog ikke fortælle, hvad de koster, for de danske priser er endnu ikke klar for 1-serien, som lander herhjemme til september.

Annonce

BMW 1-serie 118d Sportline

Pris: Ukendt

Grøn ejerafgift, halvårlig: Ukendt kr.

Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,0 liter

Ydelse: 150 hk.

Moment: 350 Nm/1.750 Nm-2.500 omdr.

Topfart: 218 km/t.

0-100 km/t.: 8,4-8,5 sek.

Trækvægt med bremser: Ikke kendt.

Mere benplads

Som udgangspunkt ligner 1-serien sig selv. Men du opdager hurtigt, at den tredje generation er langt mere atletisk at skue, mens den nye kølergrill med forvoksede udspilede næsebor af BMW-nyrer signalerer, at det er en bil, som vil frem. Den lette kileform, som gør, at bilen ser ud, som om den bevæger sig, selv når den står stille, holder også agterude, hvor de brede baglygter trækker designtråde til de større modeller. Ved de bagerste sideruder har designchef Adrian van Hooydonk - selvfølgelig - placeret det berømte ”Hofmeister Knick”, knækket opad i det bageste sidevindue.

Det mere adrætte look holder også indendørs, hvor et instrumentbord med mange felter og kanter sammen med en storskærm, som er let tiltet, er i takt med tiden, helt som en tjekket hotel-lounge. Materialekvalitet og finish overbeviser med bløde og behagelige overflader, præcise samlinger og stramt klikkende kontakter. Det her er et klart premium-univers.

Vi hopper ind i og prøvesidder sæderne både for og bag. Løfterne om kabineplads holder. Mens den første generation af 1-serien var klaustrofobisk som en jordhule, og den anden generation var noget trang over skuldrene, er der nu kommet så meget luft og regulær plads, at vi er helt på højde med de andre i klassen, hvor konkurrenterne hedder Mercedes A-klasse og den kommende Audi A3, men også i højere grad kunne være VW Golf.

Der er ingen tvivl om, at 1-serien favner videre end før med mere bredde indendørs for og agter. Det kan yderligere mærkes på bagsædet, hvor der er kommet 3,3 cm mere plads til benspjæt, og hovedhøjden er rigtig fin. Bagdørene er også vokset i bredden, så det er lettere at komme ind og ud.

Vokseværket gælder også bagagerummet, der kan klare 20 liter mere og nu kaperer 380 liter, og det er meget regulært. Der er dog også minusser, C-stolpen er nemlig så enorm, at den kan skjule et halvt Tour de France-felt.

Med sikker hånd

Vi drejer nøglen i en 118d med det syvtrins automatgear. Det er en motor, som er pakket rigtig godt ind, og efter et par timer med blandet kørsel på de bayerske veje står det fast, at BMW’s teknikere har skabt en bil, som de sagtens kan være bekendt. Med køreprogrammet sat i ”Sport” kan vi følge ideallinjer som efter en snor på de tyske snoede sogneveje og uden at føle, at der er solgt ud på køreegenskaberne med baghjulsskub i sving. Men vi savner dog lidt af det nærvær, der klart ligger i at kunne styre bilen delvist med bagenden. Med til at sikre stabiliteten er en teknologi, der er hentet fra elbilen i3. Det er ARB (Near-actuator wheel slip limitation), som sikrer, at hvis hjulene skulle slippe asfalten, sker det mere blødt og kontrolleret.

Ingeniørerne har også fintunet undervognen og det elektriske styretøj, som er mere skarpslebet, mens den syvtrins Steptronic gearkasse skifter hurtigt og fjerlet.

Nogle vil måske fornemme, at 1-serien kører anderledes, men den er stadig skarp i kurverne, selv om noget af det unikke nu er væk. De, som har yndet at bruge baghjulstrækket til at slå med halen, vil givetvis savne muligheden, men i dagligdagen vil de fleste 1-kørere kunne leve med den nye konfiguration.

Aficionados skal dog ikke fortvivle. Selv om BMW’s teknikere fremhæver lyksalighederne ved forhjulstrækket, vil den nye kommende 2-serie Gran Coupé efter alt at dømme få baghjulstræk.

Ved at flytte trækket fra bag- til forakslen har BMW skabt mere plads i kabinen. Det gør, at bilen opleves en kvart klasse større. Foto: BMW

Noget for husarerne

Uantastet af at BMW nu dropper den 3,0-liters sekscylindrede rækkemotor i topmodellen M335i xDrive, som ydede 315-322 hk, er der dog stadig noget for husarerne. Det står fast efter nogle intime kilometer med den firehjulstrukne kraftkarl, der nu har en 2,0-liters firecylindret motor på 306 hk, som klarer 0-100 km/t på 4,7-4,8 sek. og en topfart, der er begrænset til 250 km/t.

Den er bestykket med den opgraderede ottetrins Steptronic Sport gearkasse, launch control og M Sport styretøj og M sport bremser med blå synlige kalibre. Selv om konfigurationen er ændret markant, har vi stadig en bil, som med kraftfuld og sikker og fast hånd fører dig rundt i svingene. En vigtig brik et nyt mekanisk Torsen spærredifferentiale på forakslen, der betyder, at bilen trækkes bedre med rundt i kurverne.

Umiddelbart opleves topmodellen hårdt affjedret i både komfort og sports-indstilling. Men begge de kørte modeller kræver mere grundige tests på danske veje.

Motorprogrammet omfatter desuden en benzinmotor på 140 hk, samt dieselmotorer på 116 hk og 190 hk, hvor den sidste kombineres med firehjulstræk.

Dansk udstyr kendes ikke, ud over at full LED-forlygter bliver standard. Listen over muligt udstyr er dog lang som pakkelisten til en ferietur på langfart og omfatter bl.a. digital instrumentering, elektrisk bagklap, panorama-glastag, head up-display, køassistent med delvist selvkørende funktioner, bakassistent, der kan bakke en kørt strækning på 50 meter, for eksempel gennem smalle gader, tale- og gestikulerings-styring samt mulighed for at bruge telefonen som nøgle. Her er også mulighed for ”dobbelte” full LED-forlygter, hvor dobbeltdelen har været en BMW-designsignatur for de større modeller.

Kabinen er designet i samme stilrene snit som det ydre. Den store skærm er klar og hurtig, mens finish og materialer er af høj klasse. Foto: BMW

Konklusion

Operationen er lykkedes for BMW, som har skabt en ny 1-serie, der er både sportsligt velkørende, mere praktisk end forgængeren og stadig indeholder en stribe af mærkets dyder. Men den kører anderledes, mere gennemsnitligt og ikke så legesygt uden det baghjulstræk, der også giver et stænk af X-faktor. Så nogle vil givetvis savne den specielle fornemmelse, det er at blive skubbet rundt.

For de fleste, som går efter en allround bil i mellemklassen, byder 1-serien på mange kvaliteter, og den nye firecylindrede topmotor opleves overbevisende. De, som sværger til baghjulstræk, har stadig muligheden for at opgradere til for eksempel en 3-serie.

Avisen var inviteret til München af BMW

Det lille joystick af et gearskifte er ligetil at betjene, mens gearkassen skifter fjerlet. Kontakterne klikker med præcision. Foto: BMW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce