Annonce
Biler

Den nye Bentley er kørt frem

Den nye Bentley Flying Spur har en bred kølergrill, der har referencer til high performance-modellen Bentley S1 Flying Spur fra 1957. Foto: Jens Høy
Bentley Flying Spur er bilen for de ganske få. Vi tog en tur i den ekstreme bil, hvor al den avancerede teknik fra VW & Co er pakket ind i håndsyet læder og luksus ad libitum.

Det vrimler ikke ligefrem med store luksusbiler af den klassiske slags, der helst skal have en chauffør bag rattet. Hos Bentley kan det dog stadig lade sig gøre at bestille en Flying Spur, selv om de fleste kunder foretrækker en SUV.

Bentley Bentayga har de seneste år været den bedst sælgende Bentley overhovedet, og den høje SUV står for over halvdelen af de solgte biler.

- Vi har i 2019 solgt 16 nye Bentleyer, hvoraf 10 af disse var nye Bentley Bentayga. På brugtbilsområdet solgte vi 15, hvoraf otte var Bentayga, forklarer direktør Klaus Frøkjær, Semler Premium A/S.

Hos konkurrenten Aston Martin har man foreløbig solgt tre af mærkets første SUV, der hedder Aston Martin DBX.

Annonce

Bentley Flying Spur W12

Pris: 5,3 millioner kroner.

Motor: W12 6-liter/635 hk.

L/B/H: 532, 222, 149 cm.

Akselafstand: 319 cm.

Topfart: 333 km/t.

Moment: 900 Nm.

0-100 km/t.: 4,2 sekunder.

Over fem meter

Men den klassiske luksusbil findes heldigvis stadig hos Bentley i form af en helt ny generation af Flying Spur - en rigtig luksussedan på over fem meter i længden.

Den danske importør lod os trille i en allerede solgt udgave af bilen, der er komplet fornyet.

Der er tale om 3. generation af Flying Spur, og designet minder nu meget om den mindre Continental GT Coupe. Prisen er intet mindre end 5,3 millioner kroner.

For lige at genopfriske Bentley for alle ikke luksusbil-kyndige, så er bilerne populært sagt det ypperste af al den teknik, som VW og Audi kan opvise, men pakket ind i klassisk britisk design for lædersyninger, broderier og rigtigt træhåndværk fra før, verden gik af lave.

Du får med andre ord teknik, som ingen af de andre producenter af luksusbiler kan hamle op med, uanset om konkurrenten hedder Ferrari, Aston Martin eller Rolls-Royce.

De små producenter har nemlig ingen chance for at kunne udvikle samme komfort og assistentsystemer som VW’s kæmpemæssige udviklingsafdeling.

Nem at håndtere

En bil i denne klasse næsten tigger om en chauffør, så man selv kan nyde det ødsle bagsæde, inklusive duften af udsøgt læder, men trods længden og vægten er bilen nem at håndtere, selv om venderadius naturligvis er en udfordring i snævre gader.

Selve kørestillingen er overraskende sportslig for en bil i denne klasse med et cockpit, der næsten lukker sig om chaufføren, og du sidder dybt i bilen. Så dybt, at du godt kan komme i tvivl om, hvorvidt kølerfiguren er kørt op.

Lyddæmpningen er noget af det, som virkelig gør indtryk, så længe bilens store 12-cylindrede motor blot får lov at lunte af sted med få omdrejninger. Men tag ikke fejl: De 635 hestekræfter og et drejningsmoment på 900 Nm er ikke langt væk, og motoren snerrer, hvis den får lov at strække ud i gearene, eller du selv gearer ned via paddles bag rattet.

I forhold til den tidligere version af bilen er den nye med 13 centimeter mere i akselafstand og en smule lavere. Vægten er ikke noget, der spiller den store rolle i denne bilklasse, men den nye Bentley har dog tabt 38 kg på vægten, til trods for at den har en mere avanceret opbygning. Bentleyen er bygget i aluminium og udstyret med elektronisk krængningsstabilisator, firehjulsstyring og firehjulstræk.

Helt uden tag

Aston Martin har sin V12 Speedster, der ingen forrude har, og nu vil Bentley også være med.

Bilen hedder Bentley Mulliner Bacalar og bygges i blot 12 eksemplarer.

Så skulle der nok være tale om en god investering til samlingen, hvis det ikke lige var, fordi alle eksemplarer meldes solgt.

Den store Flying Spur holder de ydre mål, men er vokset mellem akslerne, så der er mere plads til bagsædepassagererne. Foto: Jens Høy
Kabinen kan tones til den personlige smag. Instrumenterne roteres, så man kan skifte mellem digital visning og analoge ure. Foto: Jens Høy
Der er naturligvis mulighed for at personificere sin bil med masser af luksus. Det gælder bl.a. tredimensionelt, diamantquiltet læder til udsmykning af sæderne. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC

Før grundspillets sidste opgør: Navne, noter og bud på Thomasbergs 11 udvalgte

Randers FC For abonnenter

Grus i den randrusianske målmaskine: Her er Randers FC-lejrens forklaring

Annonce