Annonce
Kultur

Den verdensberømte systemkritiker Ai Weiwei udstiller i Randers

Verdensberømte Ai Weiwei udstiller dette flag som symbol på menneskerettigheder. Foto: Camilla Greenwell
Det vil vrimle med flag, når Randers Kunstmuseum fredag 9. august åbner årets store udstilling, hvor danske og internationale kunstnere, herunder kinesiske Ai Weiwei, bidrager. Udstillingen sker i et samarbejde med syv midtjyske museer, der alle beskæftiger sig med national identitet og i en tid, hvor flygtningestrømme krydser nationale grænser.

Randers: Flag i alle mulige udformninger og betydninger bliver hejst, når Randers Kunstmuseum 9. august åbner sin store udstilling "Flag - Objekt, Ikon, Symbol", hvor det højaktuelle emne, national identitet, er overskriften. Og det bliver med bidrag fra såvel danske som internationale kunstnere, når flygtningestrømme og national stolthed skal diskuteres ud fra kunstens penselsstrøg.

Udstillingen er led i et udstillings-fællesskab med seks andre midtjyske kunstmuseer, der har erfaringen for samarbejde fra kulturbyrået 2017, hvor de udstillede De syv Dødssynder.

I den forestående udstilling i Randers bliver således mulighed for at opleve Dalsgaards Dannebrogsværker, der skabte stor skandale, da han fyldte Det danske Hus i Paris i 1967 med sine dadaistiske værker, hvor han legede med flaget. For det var ikke alle, der mente, at manden bare brugte flaget til fest og farver, men også som negativt og vanærende symbol. Selv bedyrede kunstneren, at hans værker såmænd bare skulle signalere glæden ved at være dansk.

Men der er oftest noget underfundigt og til tider provokerende i Dalsgaards behandling af flaget, som han lige vender 90 grader, så grundformens korssymbol træder tydeligt frem. Det nationale afløses af det religiøse, og omvendt. Dalsgaard kippede ikke kun med flaget, når der skulle være fest, men brugte det også for at vise overdreven nationaldyrkelse, ligesom han lod flagdugen være slet skjult dække over perverse handlinger. Hans flag rejser sig i potente stillinger, de sidder, og de står, og de giver oftest stof til eftertanke.

Annonce
Sven Dalsgaard er leveringsdygtig med flag på flaske. Indsendt foto

Flygtninges spor

Det samme gør den kinesiske systemkritiker Ai Weiweis kunst. Den verdensberømte kunstner har også fundet vej til Randers, hvor et udpluk af hans blå flag med de hvis fodspor også indgår i udstillingen om flag.

Weiwei har lavet en flag-serie "Fly the Flag for Human Rights" med udgangspunkt i forfølgelse af mennesker og deres flugt fra tortur og masseudrydelse. Inspirationen er rohingyaernes masse-flugt fra Myanmar til Bangladesh. Knap en million flygtede. Det slog ham, at de muslimske flygtninge, der strømmede over grænsen fra nabolandet, næsten alle var barfodede. Han tog 100 fodaftryk, af unge som gamle, børn som voksne. Og han satte de hvide fodaftryk på en lyseblå flagdug.

Han håber, at han med dette værk har givet verden en visuel reminder, så man husker, at meningen med det fine ord menneskerettigheder gælder alle mennesker. I år er det 70 år siden, disse rettigheder blev nedfældet på papir, og han knytter således en konkret situation i Bangladesh, blandt verdens allerfattigste, med FN's vedtagne rettigheder.

Nye perspektiver

De syv kunstmuseer arbejder alle ud fra overskriften: Herfra hvor vi står, med fokus på national identitet.

- Resultatet er blevet syv markante udstillinger, der markerer 800-året for Dannebrogs fald. Samtidig danner udstillingerne optakt til en anden stor historisk begivenhed, nemlig Genforeningen i 2020, siger projektleder Lise Jeppesen, direktør på Randers Kunstmuseum.

Hun siger også, at visionen for projektet er, at kunsten som kontrast til et polariseret debatklima kan bidrage med et anderledes blik, undren og nye perspektiver.

Udstillingerne vise både ældre og ny kunst, fra guldalderens nationalromantiske skildringer til den grænsesøgende samtidskunsts undersøgelser af og kritiske stillingtagen til de nationale myter og til tiden i dag.

- Udstillingerne er ikke partipolitiske. Det er projektets udgangspunkt, at samtidskunsten har potentiale til at inspirere og udfordre både det enkelte menneske og de almengyldige udfordringer, vi konfronteres med i samfundet, understreger Lise Jeppesen.

Flag i mange afskygninger og udformninger finder vej til Randers Kunstmuseum denne sensommer. Indsendt foto

De brændte flag

Kunstnerduoen Hesselholt & Mejlvang, Sofie Hesselholt og Vibeke Mejlvang er nogle af de kunstnere, der udstiller i Randers. Parret har siden 2005 arbejdet med flaget og siger, at på det tidspunkt blev emnet hjørnestenen i den kunstneriske og nationale optik, nemlig under Muhammedkrisen.

- Da så vi for første gang, at flag blev brændt i Mellemøsten. Og dermed så vi startskuddet til en langvarig besættelse af flag, siger de og giver udtryk for, at nationalflaget grundlæggende er ekskluderende og afgrænsende.

- Parametre som hudfarve, herkomst, bopæl, mobilitet og økonomisk formåen er afgørende for, om man kan accepteres under et flags beskyttende vinger, siger de og understreger samtidig, at flag er smukke, når de blafrer i vinden, lige som der er noget smukt i alle de stærke følelser, folk nærer for dem.

Flagudstillingen viser flaget som symbol på sammenhængskraft på både godt og ondt.

Den nationale identitet giver et fællesskab, men ligger også snublende tæt på forherligelse af egne egenskaber og en blindhed for andres, siger de to kunstnere og henviser til, at nationalisme og patriotisme har skabt store konflikter og krige.

Men derfor kan man jo godt vise en udstilling, der undersøger flaget som billede, objekt og symbol i kunsten, hvor flagets traditionelle, territoriale, miljø, race- eller kønsmæssige afgrænsninger udfordres. Lige som man kan stille spørgsmålet, hvad flaget betyder for vores nationale identitet i dag, og hvordan flaget anvendes som markør på tværs af nationale landegrænser.

Hesselholt & Mejlvangs bidrag "Native, Exotic, Normal/Circle of Flags" fra 2016. Farvet fiberglas og polyester. Foto: Lone Eriksen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce