Annonce
Randers

Det vigtigste er at føle sig som et MENNESKE

Finn Just har masser af ros til til personalet på Regionshospitalet Randers. Her snakker han med udviklingssygeplejerske Tenna Hassert Nielsen. Foto: Mathias Fredslund Hansen

6. juni er international "Hvad er vigtigt for dig?-dag", og det satte sit præg på blandt andet medicinsk afdeling på Regionshospitalet Randers. Finn Just fra Randers er en af de patienter, der har svaret på spørgsmålet.

Annonce

Randers: - Tryghed, tillid til personalet og et godt informationsniveau. Og så at man føler sig som et menneske og ikke bare et nummer i rækken af patienter. Det er vigtigt for mig, siger Finn Just, som siden mandag har været indlagt på medicinsk afdeling på Regionshospitalet Randers.

Han er derfor en af de patienter, som onsdag 6. juni kunne opleve en særlig interesse for sit velbefindende. 6. juni er nemlig international "Hvad er vigtigt for dig?-dag", og det betyder, at der rundt omkring på sygehusafdelinger i hele verden sættes særlig fokus på, hvordan patienterne oplever mødet med sundhedsvæsenet, og hvad de måtte ønske sig anderledes. I stedet for at at stille spørgsmålet "what is the matter with you?" (hvad er der i vejen med dig?, red.), vender man det denne dag om og siger "what matters to you?" (hvad er vigtigt for dig?).

I Randers er medicinsk afdeling en af de afdelinger, som har prioriteret at være med.

- Vi er med, fordi, vi tror, vi kan lære af de svar, vi får ind. Patienterne får udleveret kort, hvorpå de kan skrive, hvad der betyder noget for dem, og hvad de kunne tænke sig blev ændret eller forbedret, siger udviklingssygeplejerske på medicinsk afdeling Tenna Hassert Nielsen, der er tovholder på projektet.

- Vi er aktivt med i "Hvad er vigtigt for dig?-dagen", blandt andet fordi vi mener, vi kan lære af den, siger Tenna Hassert Nielsen. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Annonce

Forskellig vægt

Tenna Hassert Nielsen fortæller videre, at der er stor forskel på, hvad patienterne lægger vægt på.

- Nogle er meget konkrete med deres ønsker. Eksempelvis har vi en patient, som har givet udtryk for, at der serveres for få bøffer, og at tv-apparaterne på stuerne godt kunne trænge til en opdatering til noget mere moderne. Andre, som Finn Just, kommer med mere overordnede betragtninger, siger hun og fortsætter:

- Jeg tror også, der ligger en fin signalværdi overfor patienterne, at man på denne måde synliggør, at det faktisk ligger os meget på sinde at give dem så god en oplevelse af mødet med sundhedsvæsenet som muligt.

Annonce

Ovenud tilfreds

Finn Just er om ikke jævnlig gæst på Regionshospitalet, så har han dog været indlagt nogle gange. Og han har med egne ord aldrig haft noget at klage over.

- Jeg oplever i høj grad, at personalet lever op til de ting, jeg har skrevet på kortet - også selv om det har rygende travlt, siger han og tilføjer:

- Jeg føler virkelig, jeg får noget for pengene og er dybt taknemmelig over at bo i et land, hvor man kan regne med en sådan behandling og omsorg.

Den tilfredse patient afslører også, at han faktisk har været lidt overrasket over den udsøgte behandling, han har fået.

- I mange år var jeg stort set ikke i kontakt med sygehusvæsenet, men syntes kun jeg hørte en masse negative historier om det, lyder det fra Finn Just, som oprindelig er uddannet maskinarbejder på togfabrikken Scandia, men som det meste af sit arbejdsliv har arbejdet i åndssvageforsorgen, de sidste 20 år som institutionsleder.

Annonce

På patientens præmisser

Tenna Hassert Nielsen er naturligvis glad for det skudsmål, afdelingen får af Finn Just, men peger også på, at det ofte i sammenhænge som den aktuelle, er patienter med mest overskud, som siger ja til at medvirke i en artikel som den nærværende.

- Problemer opstår ofte i forbindelse med eksempelvis udskrivning eller overflytning af patienter, som af den ene eller anden grund ikke har overskud til at sige fra i situationen. Det skal vi naturligvis være opmærksomme på, hvilket vi også er, siger hun.

Det er frivilligt for afdelingerne, om de vil deltage i Hvad er vigtigt for dig?-dagen, og Tenna Hassert Nielsen, nævner en oplagt grund til at deltage. Nemlig at hele ideen med dagen falder fint i tråd med en vigtig del af Region Midtjyllands officielle vision for 2017-2020. Her hedder det nemlig blandt andet, at man vi skal have "et sundhedsvæsen på patientens præmisser"..

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Randers Kommune i fuld gang med forberedelser: For første gang nogensinde overhaler babyboomere de unge

Coronavirus

Live: Højere bøder på vej - Regeringen vil piratfester til livs

Randers For abonnenter

Leif holder sig aktiv med givende gøremål efter arbejdslivet: 70 år, frisk og frivillig

Annonce