Annonce
Østjylland

DR-dokumentar om Tulle Krøyer får kritik af pressenævn

Tulle Krøyer får medhold i enkelte af de kritikpunkter, hun har påpeget i forhold til DR-dokumentaren "Løgn eller chikane i Mariager". Arkivfoto: DR Dokumentar

Pressenævnet kritiserer dele af DRs udsendelse »Løgn eller chikane i Mariager«, som blev sendt først på DR1 og siden på DR2 i februar i år.

I februar måned fik Mariager for anden gang på halvandet år masser af plads i de nationale medier.
Annonce
Årsagen var en DR-dokumentar om den såkaldte »Mariager-sag«, hvor en homoseksuel familie i Mariager tilbage i oktober 2014 blev udsat for chikane. I februar 2016, da dokumentaren blev vist, var en anden borger i Mariager Carsten Anhøj sigtet på 400. døgn for at stå bag chikanen.
Dokumentaren tog fat i den offentlige halvdel af det chikanerede par, Tulle Krøyer. Ved hjælp af to kilder fra Tulles fortid, og nye oplysninger tegnede DR et billede af en kvinde, der tilsyneladende havde et lemfældigt forhold til sandheden.

Flere klagepunkter

Efter dokumentaren gik Tulle Krøyer til Pressenævnet med flere kritikpunkter. Hun klagede blandt andet over at hendes privatliv blev krænket, over udsendelsens vinkling samt manglende kildekritik og manglende forelæggelse af oplysninger for hende.
Hun kritiserede DR for ikke at have været tilstrækkelig kritisk over for de kildeudsagn, der kom frem i udsendelsen, samt at man ikke havde givet hende mulighed for at se indholdet af udsendelsen igennem, inden den blev vist.
Pressenævnet har nu behandlet Tulle Krøyers klage, og her har man besluttet at give hende medhold i nogle kritikpunkter, mens andre kritikpunkter menes at være uberettigede.
Pressenævnet kritiserer, at DR ikke medtog Tulle Krøyers forklaring i den del af programmet, hvor en tidligere kollega sår tvivl om hendes troværdighed. Kilden fortæller, at Tulle Krøyer for knap 20 år siden forlod sin daværende arbejdsplads på grund af uoverensstemmelse med kilden og ledelsen på stedet. Tulle Krøyer bestrider selv, at det hang sådan sammen.

Et rent online-forhold

Et andet sted i programmet beskriver en kilde sin og Tulle Krøyers relation som et kæresteforhold. Kilden beskriver også, at Tulle Krøyer udgav sig som en anden person med et andet navn og et andet liv.
Tulle Krøyer fremhæver dog i sin klage til Pressenævnet, at der alene var tale om en online-relation - ikke et kæresteforhold i den virkelige verden. Ifølge Tulle Krøyer mødtes de to kvinder aldrig.
»Pressenævnet kritiserer, at DR ikke medtog Tulle Krøyers forklaring om, at forholdet alene var online, hvor det er mere naturligt at anvende opdigtede navne,« hedder det i afgørelsen, hvor Pressenævnet også kritiserer DR »for ikke at have gengivet de to kilders historier med den præcision, som man må kunne forvente i en kritisk omtale«.
Pressenævnet kritiserer også, at Tulle Krøyers advokat - trods to henvendelser - ikke fik tilbudt at se programmet igennem inden offentliggørelsen, hvad den anden hovedperson - den sigtede i sagen - fik mulighed for.

Havde almen interesse

Tulle Krøyer havde også klaget over en lang række andre punkter i udsendelsen, som Pressenævnet ikke kritiserede.
Pressenævnet slår blandt andet fast, at DRs vinkel, hvor der bliver stillet spørgsmål om, hvorvidt det er rimeligt, at en mand har været sigtet i mere end et år, herunder undersøgelsen af Tulle Krøyers troværdighed, havde almen interesse, ligesom det var relevant at medtage oplysningerne fra kilder, der kunne belyse dette.
Pressenævnet mener heller ikke, at der er tilstrækkelig grund til at kritisere dokumentaren for at være ensidig eller i øvrigt grund til at kritisere programmets vinkling og redigering.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Ekstraordinær og rørende hjælpsomhed fra vennepar: Kørte 800 kilometer for at hjælpe ægtepar hjem i karantæne

Annonce