Annonce
Østjylland

DSB kører omstridt sag om togstationer på forretningsmæssige vilkår

Underdirektør Jes Transbøl fra DSB Ejendomme understreger, at DSB skal handle på forretningsmæssige vilkår i forhandlingerne om fremtiden for DSB-arealerne på Djurslands togstationer. Foto: Klaus Holsting/DSB

DSB Ejendomme holder kortene tæt til kroppen på grund af verserende forhandlinger med Aarhus Letbane.

DJURSLAND: DSB skal agere på forretningsmæssige vilkår i forhandlingerne om fremtiden for DSB-arealerne ved de planlagte moderniseringer af togstationerne på Djursland.

Det meddeler DSB Ejendomme i en kort kommentar til den fastlåste situation omkring de to Djursland-kommuners moderniseringer af de lokale togstationer til letbanens åbning.

- Vi har en løbende dialog omkring afhændelsen af stationerne langs Grenaabanen til Aarhus Letbane. Det er en overdragelse, som DSB er forpligtiget til at lade ske på forretningsmæssige vilkår. Ud over det kan vi ikke kommentere yderligere i øjeblikket, da vi står midt i dialogen med Aarhus Letbane, siger underdirektør Jes Transbøl fra DSB Ejendomme.

- Vi har en løbende dialog omkring afhændelsen af stationerne langs Grenaabanen til Aarhus Letbane. Det er en overdragelse, som DSB er forpligtiget til at lade ske på forretningsmæssige vilkår.

Jes Transbøl, DSB Ejendomme.

Syd- og Norddjurs kommuner har reserveret 20 millioner kroner til at trimme togstationerne til åbningen af den ny letbane. Håndværkerne er klar til at gå i gang, men det lader sig ikke gøre på grund af manglende sikkerhedsgodkendelser fra BaneDanmark og Aarhus Letbane.

De to instanser kan først give tilladelserne, når aftaler om drift og råderet over DSB-arealerne på stationerne er forhandlet på plads med DSB Ejendomme. Og det er en udfordring at lande sådan en aftale.

- Der er behov for en klar melding fra DSB. Men det er vigtigt at forstå, at forholdene omkring stationerne er meget komplicerede. Der er mange instanser ind over i form af letbane, kommuner, BaneDanmark, DSB og mange steder en privat ejer af stationsbygningerne. Det handler om at gå på line, understreger direktør Claus Rehfeld Moshøj fra Aarhus Letbane.

Annonce
Randers For abonnenter

Nogle glæder sig, andre er bekymrede eller frustrerede: Borgere samler underskrifter mod Ringboulevardens forlængelse

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Kunne ikke fordrage den slags musik som barn: Nu scorer han endnu en pris

Sport For abonnenter

Hornbæk ånder DB og Helsted i nakken efter sent sejrsmål: - Det er skæbnens ironi, at de afgør det

Randers

Cyklistformand: Dejligt med ny cykelrampe, men hvorfor skal anlægget endnu engang tage mest hensyn til bilisterne?

Randers For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Randers Kommune: Tre lejligheder er blevet solgt

For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Randers

Nyt kropas byder på særlig overraskelse og lille gimmick: Hvidsten Kro er kommet i fint selskab

Randers FC For abonnenter

Det er fedt med flere på stadion, men dukker de også op i modgang, og når der ikke er fodbold til en flad 20'er?

Sif og Andreas vil give mere til jorden end de tager: Sådan kom de i gang uden at stifte stor gæld

Randers

På trods af røg og smeltet plastic kørte Dannie næsten 500 meter i brændende bil på motorvejen: Nu er hans baby forvandlet til aske

Endnu en havørn fundet død med hagl i kroppen, men ingen ved, hvorfor eller hvem der gør det: - Det er noget forbandet svineri

Randers FC

Fan undrer sig over sikkerheden hos Randers FC, som har oplevet historisk bøderegn: - Vi gør, hvad vi kan

Randers FC For abonnenter

Fire år med Søren Pedersen som chef for køb og salg: Sådan har han klaret det, og dét kan vi forvente os til sommer

Sport For abonnenter

Billeder og cheftrænerens forklaring fra Kristrup, der nu hænger i en tynd tråd: - Vi er for gode til at rykke ned

Annonce