x
Annonce
Danmark

Efter et års lukning: Skovgårdsvej i Vejen ventes at genåbne om senest 14 dage

Den 22. oktober 2018 spærrede landmand Martin Lund Madsen Skovgårdsvej ved Vejen. Nu får han en frist til at få fjernet sand- og jordbunker, så trafikken igen kan køre på vejen. Arkivfoto: Steen Rasmussen
Vejdirektoratet har blåstemplet Vejen Kommunes ekspropriation. Udvalgsformand venter hurtig genåbning af lukket vej. Modparten, landmand Martin Lund Madsen, kaster håndklædet i ringen i den mangeårige strid.

Vejstrid: Den opsigtsvækkende strid om Skovgårdsvej ved Vejen kulminerede onsdag.

Efter at have været i længere tids modvind fik Vejen Kommune grund til glæde, da Vejdirektoratet onsdag formiddag blåstemplede kommunens omdiskuterede ekspropriation af Skovgårdsvej.

I 366 dage har Skovgårdsvej været spærret, efter at landmanden Martin Lund Madsen fik Højesterets ord for, at Banedanmarks ekspropriation af hans jorde var ugyldig, fordi Banedanmark havde anvendt elektrificeringsloven.

Siden har Vejen Kommune sat gang i en ny proces med en ekspropriation efter vejlovens bestemmelser. Det klagede Martin Lund Madsen over tidligere året, og hans klage fik opsættende virkning, så Vejen Kommune gennem flere måneder ikke har kunne arbejde videre med ekspropriationen.

Men nu har Vejdirektoratet altså besluttet, at den igangsatte proces fra Vejen Kommune er efter bogen. Hen på eftermiddagen oplyste Martin Lund Madsen i en pressemeddelelse, at han på baggrund af beslutningen fra Vejdirektoratet nu opgiver kampen:

- Det krænker min retsbevidsthed, at Vejen Kommune nægter at følge højesteretsdommen og i stedet bruger millioner af skattekroner til advokater for at finde en anden paragraf i systemet, som nu giver medhold hos Vejdirektoratet. Jeg må konstatere, at borgere i Danmark ikke har en chance mod systemet, selv ikke, hvis man får medhold i Højesteret. Derfor vælger jeg nu at stoppe sagen, så jeg igen kan koncentrere mig om at drive mit landbrug, lyder det fra Martin Lund Madsen.

Annonce

Tidslinje

2015: Banedanmark eksproprierer jorden fra Martin Lund Madsen for at anlægge en ny vej og jernbanebro, som planlægges sammen med Vejen Kommune.

Martin Lund Madsen tager sagen i byretten, hvor han vinder. Banedanmark anker afgørelsen.

2017: Landsretten kommer frem til den stik modsatte konklusion og giver Banedanmark medhold. Martin Lund Madsen protesterer og får lov at føre sagen i Højesteret.

2018: Højesteret afgør, at ekspropriationen er ulovlig. Der er ikke hjemmel i elektrificeringsloven til ekspropriationen, lyder det fra Højesteret.

Martin Lund Madsen etablerer afspærring i begge ender af den 1,4 kilometer lange Skovgårdsvej. Han vil have kommunen til at fjerne vejen med henvisning til afgørelsen i Højesteret.

2019: I januar beslutter byrådet i Vejen Kommune at ekspropriere jorden efter vejloven.

Det påklages af Martin Lund Madsen. Vejen Kommune får besked om, at der skal laves en ny redegørelse.

23. oktober: Vejdirektoratet blåstempler Vejen Kommunes afgørelse.

Sandbunker skal fjernes

Formanden for kommunens udvalg for teknik og miljø, Vagn Sørensen (V), forventer nu, at at Skovgårdsvej vil kunne genåbnes. Ejeren af sand- og jordbunkerne på Skovgårdsvej bliver bedt om at rydde op. Det sker med samme frist, som alle andre borgere i kommunen får, når noget ikke er, som det skal være. Fristen er 14 dage.

- Det har været en lang proces, og vi er glade for, at vejen nu åbnes igen. Ikke mindst af hensyn til borgerne i Askov, som har været hårdt ramt af den tunge trafik gennem byen, men også af hensyn til Vejen Kommunes infrastruktur, siger borgmester Egon Fræhr (V).

Udvalgsformand Vagn Sørensen supplerer:

- Jeg er glad for, at Vejdirektoratet med sin afgørelse opretholder Vejen Kommunes beslutning om ekspropriation. Nu kan processen med at åbne vejen igangsættes. Borgerne i Askov har været hårdt prøvet og ventet meget tålmodigt på en løsning af trafikudfordringen, det skylder vi dem tak for. Det samme er tilfældet for de virksomheder, der har oplevet længere transporttider og dermed øgede omkostninger, i den tid Skovgårdsvej har været spærret og lukket for gennemkørsel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: Coronakrisen skal ikke gøre os naive

Vi kender melodien: Når det går godt ender pengene i lommerne på private, når det går skidt ender regningen hos samfundet. Smart, og måske netop lidt for smart, for der er stor forskel på brancher og virksomheder. Mens vi bekymrer os om sårbare virksomheder og risikoen for mistede arbejdspladser, vil Danske Bank sende 7,3 milliarder kroner ned i baglommen på aktionærerne. Nu har de vist lagt en smartere spinstrategi. Beslutningen er udskudt, men vi er hverken idioter eller naive. De mange penge i Danske Bank, Nordea og andre virksomheder med tårnhøje profitter finder snildt vej til aktionærerne på et andet tidspunkt. Hvad med lidt ægte samfundssind, hvor erhvervslivet i stedet hjælper hinanden? Sæt aktieudbytter, gyldne håndtryk og monsterlønninger til direktionsgangen på coronapause. Hvad med de 342,5 milliarder, efter skat, som danske virksomheder havde i overskud, alene i 2017. Fra 2014 til 2018 steg virksomhedernes egenkapital med 38 procent, fra 2.100 milliarder til 2.900 milliarder. Vis samfundssind, og opret en fond, som skal hjælpe virksomheder i nød. Hvis det er for svært, så giv pengene til staten. Dansk Industri, Dansk Erhverv og de borgerlige med Venstre-liberalisterne i spidsen ønsker nu et stærkt engagement fra samfundet i virksomhederne. Milliarder af skattekroner spændes ud som sikkerhedsnet for virksomheder i alle størrelser. Det er godt og helt nødvendigt. Hvis mennesker er ved at drukne, skal man kaste redningskranse ud og ikke stå handlingslammet tilbage med tanker om prisen på redningsaktionen. Men på et tidspunkt skal regningen betales. Vi er i samme båd, bliver der sagt, men de stærkeste økonomiske overarme, skal ro mest. Arbejdsgiverne og de borgerlige plejer at råbe op om, at det ”dyre” velfærdssamfund er et blybælte om livet på virksomhederne. Coronakrisen afslører at, de nu samstemmende forlanger flere og flere korkbælter udleveret for at holde sig flydende. Vi skal betale vores skat med glæde, og virksomhederne skal begejstret bidrage med selskabsskat. Aftale?

Randers

Populært issted i Kristrup stoppet i udeservering: Politiet tog medansvar for misforståelsen

Annonce