Annonce
Østjylland

Elektrisk: Letbane skærer 70 procent af CO2-udledning

Den eldrevne letbane har reduceret CO2-udledningen med 70 procent i forhold til de dieseldrevne tog og bybusser, den afløste. Arkivfoto: Kim Haugaard
70 procent af de gamle dieseltogs CO2-udledning forsvandt, da den elektriske letbane begyndte at køre.
Annonce

ØSTJYLLAND: Luften er blevet renere og CO2-udledningen faldet markant efter, at de dieseldrevne tog på Odderbanen og Grenåbanen er skiftet ud med en letbane, drevet af elektricitet.

Det er letbanen selv, der har lavet regnestykket, der også indregner CO2-udledningen på den indre strækning i Aarhus.

Her erstattede letbanen en række dieseldrevne bybusser.

Den årlige besparelse er på 4305 ton CO2 i forhold til udledningen fra Aarhus Nærbanes tog og bybusserne inde i byen.

Det svarer til et fald på 70 procent CO2-udledning.

Annonce

1,7 millioner liter diesel

De dieseldrevne Desiro-tog på Aarhus Nærbane udledte hvert år 4420 tons CO2, når de afbrændte 1,7 millioner liter dieselolie på strækningen mellem Odder og Grenaa.

- Med letbanen har vi fået en kollektiv trafikløsning, der binder den østlige del af regionen bedre sammen. Samtidig har vi som region taget et meget væsentligt skridt i vores ambitiøse klimamålsætning, der følger det nationale mål om 70 procent reduktion af klimagasser frem mod 2030. Og vi har endda gjort det på transportområdet, der er en af de svære nødder at knække i forhold til CO2, siger regionsrådets formand, Anders Kühnau (S) ifølge en pressemeddelelse.


Transport, både kollektiv og privat, er den helt store synder, når det handler om CO2-udledning

Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø


Også Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune glæder sig.

- Transport, både kollektiv og privat, er den helt store synder, når det handler om CO2-udledning, og miljøvenlig kollektiv trafik er derfor en nødvendig og uundgåelig investering, hvis vi skal indfri ambitionen om at blive en CO2-neutral kommune i 2030. Det er derfor, at det er vigtigt, at letbanen kører på el, og det er derfor, at alle bybusser i Aarhus senest i 2017 skal være fossilfrie, siger Bünyamin Simsek.

Annonce

Renere luft

Og faktisk er det muligt at reducere letbanens CO2-udslip endnu mere.

- Der er endnu ikke al elektricitet, der kommer fra vedvarende energi som vindmøller. Med omstillingen til at producere CO2-neutral elektricitet vil vi være meget bedre stillet i fremtiden. Det gælder ikke kun i den kollektive trafik, men også ved for eksempel elbiler og i husstanden, siger Ole Sørensen, chefkonsulent i Midttrafik.

Skiftet fra diesel til el har en anden positiv effekt. Luften er blevet renere.

- Det er især den lokale luftforurening, som vi med eldrevne tog nu slipper for. Dieseltog udleder en stor mængde partikler, hvilket især er uhensigtsmæssigt i tætbefolkede områder som midtbyen i Aarhus, siger Ole Sørensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce