Annonce
Østjylland

Se listen: Her er regeringens fem trafikprojekter i Østjylland

Finansminister Nicolai Wammen (S), transportminister Benny Engelbrecht (S) samt indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) holdt torsdag pressemøde om "Danmark fremad" - regeringens nye plan for investeringer i dansk infrastruktur. Det skete hos Novo Nordisk i Kalundborg. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Regeringens nye infrastrukturudspil, "Danmark Fremad" indeholder udvidelser af E45, Viborgvej samt en Marselis-tunnel. Og så skal Aarhus H bygges om.

AARHUS: Finansminister Nicolai Wammen, transportminister Benny Engelbrecht og indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad præsenterede torsdag regeringens længe ventede infrastrukturudspil. Læs hvad der skal ske på transportområdet i Østjylland.

1. E45 skal udvides fra Vejle til Aarhus Nord

Her er de tre store vejprojekter i Østjylland. En udvidelse af E45, en Marselis-tunnel og en opgradering af motortrafikvejen på Djursland. Grafik: Jens Nex

Regeringen er indstillet på at opfylde et meget stort ønske fra Østjyllands erhvervsvirksomheder og pendlere: En udvidelse af den østjyske motorvej på strækningen mellem Vejle og Skanderborg Syd samt Aarhus Syd og Aarhus Nord. Strækningen mellem Skanderborg Syd og Aarhus Syd er allerede udvidet.

Udvidelsen er i infrastrukturudspillet budgetteret til at koste 5,6 milliarder kr.

Og i Østjylland ville begejstringen være endnu større, hvis regeringen havde udvidet motorvejen helt til Randers. Som Favrskov Kommunes borgmester, Niels Borring (S), siger til Jyllands-Posten.

"Alle borgmestre i Business Region Aarhus har haft den dagsorden, at E45 skulle udvides fra Vejle til Randers. Det har vi kæmpet for."

Udvidelsen af E 45 mellem Aarhus Syd og Aarhus Nord kan gå i gang med det samme. Vejdirektoratet har afsluttet den nødvendige VVM-undersøgelse. Og skulle regeringen beslutte sig for at gå hele vejen og udvide frem til Randers, kan anlægsarbejdet her også gå hurtigt i gang. For den strækning er også VVM-undersøgt.

2. Viborgvej udvides på 18 kilometer

Regeringen vil opgradere rute 26 mellem E45 og Søbyvad. Foto: Axel Schütt

I 2009 indgik den daværende regering - og det var Venstre og Det Konservative Folkeparti - sammen med Socialdemokratiet, radikale, Dansk Folkeparti, SF og Liberal Alliance en trafikaftale.

Den indeholdt en undersøgelse af en udbygning af Viborgvej på hele strækningen mellem Aarhus og Viborg.

Senere lavede Vejdirektoratet to VVM-undersøgelser af udbygningen. Den ene gælder strækningen mellem Viborg V. og Rødkærsbro. Den anden Søbyvad-Aarhus.

Sidstnævnte kommer nu op af mølposen. I "Danmark Fremad" afsætter regeringen  cirka 1,4 milliarder kr. til den 18 kilometer lange strækning mellem Søbyvad og Aarhus.

Vejdirektoratet skitserede i sin tid tre linjeføringer. Regeringen har lagt sig fast på den linjeføring, der går syd om Lading Sø.

3. Ombygning af Aarhus H

Regeringens infrastrukturudspil afsætter 300 millioner kr. til at ombygge Aarhus H, så den bliver klar til elektriske tog. Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

I 2013 indgik Helle Thorning-Schmidt-regeringen en aftale med Dansk Folkeparti og Enhedslisten, der gik ud på at bruge beskatningen af nordsøolien på en række jernbaneprojekter.

Blandt meget andet skal den jyske længdebane elektrificeres. Og det giver store problemer på Aarhus H, hvor der ikke er plads til de elektriske togs strømaftagere.

Derfor vil regeringen afsætte cirka 300 millioner kr. til en ombygning af Aarhus H, så den bliver klar til DSB's nye elektriske tog i 2026.

4. Endelig kommer Marselis-tunnelen

Som omtalt i går vil regeringen hjælpe Aarhus Kommune med at finansiere en tunnel under Marselis Boulevard. Foto: Kim Haugaard

Det var i slutningen af 90-erne, at man i Aarhus begyndte at tale om at grave en tunnel under Marselis Boulevard. Siden er der ikke rigtigt sket noget.

Men som omtalt i onsdags vil regeringen sparke tunnelen ud af sin mølpose.

"En såkaldt Marselis-tunnel vil lette trafikken i det centrale Aarhus til gavn for beboerne og trafikanterne i byen. Tunnelen vil skabe bedre adgang til Aarhus Havn - og dermed understøtte havneudviklingen i byen. Tunnelen vil lede en stor del af de tunge køretøjer uden om Aarhus by, hvilket vil medføre en væsentlig reduktion af støj- og miljøgener for byen og beboerne," står der i infrastrukturudspillet.

Marselis-tunnelen har en anlægsudgift på 2,7 milliarder kr. og regeringen forudsætter, at Aarhus Kommune hjælper med finansieringen.

5. Motortrafikvej på Djursland udbygges

Det er hurtigt slut med at køre på motorvej, hvis man vil til Djursland. Men nu skal motortrafikvejen, der slutter ved Tirstrup Lufthavn, opgraderes. Foto: Kim Haugaard

For bilister med ærinde på Djursland er det slut med at køre på motorvej, når man passerer Løgten. En sparerunde engang i 1980-erne betød, at den oprindelige plan om motorvej på Djursland ikke blev til noget.

Dog blev hovedlandevejen opgraderet til en motortrafikvej ud til Tirstrup Lufthavn. Og nu er regeringen indstillet på, at den også skal opgraderes.

Hvordan præcist det skal ske, fremgår ikke af infrastrukturudspillet. Men regeringen er indstillet på at bruge cirka 400 millioner kr. på projektet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce