Annonce
Erhverv

Et beslag er jo ikke bare et beslag

Simpson Strong-Tie har haft fokus på produktudvikling siden begyndelsen i 1956, og det bliver ikke mindre i fremtiden. Seks-ti nyheder hvert år lyder målsætning for udviklingsafdelingen, hvor Henrik Frederiksen, teknisk chef Jacob Møldrup Hansen, direktør Kasper Bregendahl og Esben Holm her er på arbejde. Foto: Axel Schütt

Simpson Strong-Tie - det tidligere Boulstrup Maskinfabrik - uden for Odder er i gang med både en mental og forretningsmæssig turnaround. Fra at have været størst på volumen handler det nu om at være først med det nyeste.

Villaidyllen hører brat op i Boulstrup syd for Odder. For her nærmest parallelt med Houvej ligger byens gamle maskinfabrik - også kendt under navnet BMF Bygningsbeslag - og har vokset sig stor gennem årene.

Så stor, at et beslag i byggebranchen engang var lig med BMF, og i begyndelsen af årtusindet slog den amerikanske koncern Simpson Strong-Tie til og købte sin danske pendant. Akkurat som Boulstrup Maskinfabrik blev Simpson Strong-Tie grundlagt i 1950'erne, og i en halv menneskealder sørgede de to producenter for at forsyne hvert sit kontinentale marked.

Et par enorme vinkelbeslag i skulptur-format tager imod gæster ved indgangen på Hedegårdsvej, og Simpson Strong-Ties danske direktør Kasper Bregendahl medgiver, at vinklerne burde stå længere ude ved vejen for at vise ind til Boulstrups klart største virksomhed og ikke først komme til syne, når folk er fremme. Her har omkring 100 medarbejdere i kæmpe-koncernen deres faste arbejdssted, mens byen tæller godt 300 indbyggere.

Teknisk chef Jacob Møldrup Hansen på besøg hos Gert Jakobsen i værktøjsafdelingen hos Simpson Strong-Tie i Boulstrup. Foto: Axel Schütt

Stor milliard-omsætning

På verdensplan har Simpson 2500 ansatte, og omsætningen lyder på 5,4 mia. kroner alt i alt. Heraf bidrager det europæiske marked med 15-20 procent og heraf igen 15-20 procent fra Skandinavien, som fabrikken i Boulstrup blandt andet servicerer, men hvor Tyskland er det største marked lokalt set.

Det tyske søsterselskab aftager omkring halvdelen af Simpsons danske produktion. Derudover har koncernen også fabrikker i Frankrig og England.

Tilbage til vinklerne udenfor som er et stærkt symbol - ikke blot for firmaet og produktet - men også for den situation, som den danske del af Simpson Strong-Tie i dag agerer ud fra. Engang var BMF størst på volumen i branchen i skandinavisk målestok. Nu fører beslagene fra Simpson først og fremmest an, når det kommer til udvikling, nytænkning og kvalitet, og det er blandt andet på denne konto, at virksomheden skal hente tabte markedsandele tilbage.

- BMF var først med vinklerne i sin tid, men man var nok også for længe om at erkende, at den, der lever skjult, ikke altid lever godt, siger Kasper Bregendahl, som satte sig i direktørstolen 1. april efter godt et år som skandinavisk salgsdirektør i Simpson-koncernen.

Mens der er masser af medarbejdere, der også har været med under BMFs regi syd for Odder, så hører direktør Kasper Bregendahl (th.) og teknisk chef Jacob Møldrup Hansen begge til den nye generation i virksomheden. De har været med henholdsvis godt et og fem år. Foto: Axel Schütt
Annonce

Mental turn-around

Efter den amerikanske overtagelse i 2001 fortsatte den tidligere ledelse i første omgang på fabrikken. Og siden 2006 har brandet også udadtil været Simpson, mens BMF kun bliver benyttet til at fortælle historien om rødderne.

- Så kom krisen i byggebranchen, og selv om der var en del penge i banken, så valgte man at spare sig til tingene i stedet for at investere sig til succes, forklarer Kasper Bregendahl.

For fire år siden satte Simpson Strong-Ties europæiske chef, Laurent Versluysen, sig selv i spidsen for den skandinaviske del af virksomheden og satte en ny kurs fra sit franske domicil, mens både den daværende direktør og salgschef forlod virksomheden.

- BMF er producent-startet og har altid været meget produktionsdrevet, men nu er vi på vej mod at blive meget mere salgs- og marketingsorienteret, forklarer teknisk chef, Jacob Møldrup Hansen, som har været med om bord i fem år.

Direktør Kasper Bregendahl kalder transformationen for en mental turnaround og tilføjer, at kernen i virksomheden er R&D-afdelingen, som tæller 33 mand i Europa og heraf en håndfuld med Jacob Møldrup Hansen i spidsen i Boulstrup.

- Vi skal skabe en ny forretning og vækst, og vores mål er at lancere seks-ti nye produkter hvert år og udvikle kits og koncepter for kunder, rådgivere, brugere og web-shops, siger Kasper Bregendahl.

- Og vi patenterer alt det, som vi kan komme af sted med, for vi udvikler ikke for andre. Jeg har sendt fire ansøgninger ind alene i denne uge, supplerer Jacob Møldrup Hansen fra udviklingsafdelingen.

Ud af de omtrent 100 ansatte hos Simpson Strong-Tie i Odder er 20-30 funktionærer, mens resten er i produktionen. Foto: Axel Schütt
Annonce

Sparket fra Stark

Kasper Bregendahl lægger ikke skjul på, at strategien om at satse på udvikling af nye produkter frem for pris har kostet. Ikke mindst på den korte bane.

For halvandet år siden valgte storkunden Stark konkurrenten ITW som A-leverandør, og det fik Simpson Strong-Tie til at opsige aftalen. Dermed mistede virksomheden en tredjedel af sin omsætning i Danmark, og i Finland kostede 'sparket' fra Stark 70 procent på samme konto året efter.

Ifølge direktøren en 'nem' beslutning, fordi holdningen er klar: Enten er man med Simpson og tror på brandet, eller også er man ikke. Salget er siden flyttet over til andre kæder.

- Vi vil ikke være B-leverandør, så vi satser på dem, der satser på os, og vores væsentligste rute til markedet går stadig via trælasten, forklarer direktøren.

En væsentligt spor i strategien er desuden at målrette markedsføringen til hver målgruppe. Det er først og fremmest professionelle håndværkere, og det foregår blandt andet via Bygma, og til gør-det-selv folket, som finder Simpsons produkter hos for eksempel Jem & Fix.

Grundidéen er, at et Simpson-produkt skal være innovativt og letanvendeligt. Det handler altsammen om at skabe merværdi for brugeren.

- Enhver håndværker har jo sin smartphone med sig, så han skal hurtigt kunne tilegne sig den viden, han eller hun har brug for. Vi har plug-and-play-monteringsvejledninger på produkterne, og vi laver kit, som indeholder alt, hvad man skal bruge for at bygge et arbejdsbord eller en reol til værkstedet ud fra ens egne mål og behov. Du skal kun tilføje træet selv, forklarer Kasper Bregendahl som eksempler og tilføjer, at Simpson Strong-Tie samtidig netop har lanceret gør-det-selv hjemmesiden simplybuildit.dk.

Annonce

Smart, sikker, stærk

Nøgleordene er Smart - Safe - Strong. Simpson vil kort fortalt have den smarteste løsning på markedet.

Det skal desuden være det mest sikre produkt at anvende. Derfor bliver alt dokumenteret, og CE-godkendelserne er i orden. Der er 100 procent sporbarhed på alle kerneprodukter, så det er muligt at spore, hvor stålet til hvert enkelt beslag kommer fra.

Og endelig vil Simpson være bedst, når det kommer til bæreevnen.

- Når et beslag skal være et bærende element i en bygning, så skal kvaliteten også være i orden, og faktisk synes vi ikke, at kravene fra myndigheder er hårde nok, som de er i dag, siger Kasper Bregendahl.

Simpson Strong-Tie har sit eget laboratorium til at teste produkterne, og i Vietnam arbejder 40 teknikere sammen med den europæiske R&D-afdeling.

- Det handler om, at vi skal differentiere os. Også ude i butikkerne, og det arbejder vi løbende på. Vores varer skal præsentere sig ordentlig, og vi skal være synlige, når kunden træffer valget. For eksempel er vi i Europa gået fra at have 80 forskellige bokse og kasser til vores varer til blot at have 10, men der er stadig masser af optimeringsmuligheder, lyder det fra Kasper Bregendahl.

Annonce

Opkøb i Sverige

På Boulstrup-matriklen møder den nyeste robotteknologi og gamle bygninger hinanden, men et færdigt projekt til en helt ny fabrik ligger klar. Det samme gør markerne bagved. Og det har været tilfældet, siden krisen satte ind.

- Vi mangler pt. 2500 pallepladser, forklarer direktøren.

Pladsen er trang, og Simpson Strong-Tie er klar til at vokse yderligere. Senest - i begyndelsen af året - købte Odder-virksomheden svenske Gbo Fastening Systems AB, der er én af Europas førende producenter af befæstigelse med mere end 200 medarbejdere i Sverige, Norge, Polen og Rumænien.

Dermed blev de to varemærker Gunnebo Fastening og Christiania Spigerverk en del af Simpson-sortimentet. Gbo-salget var primært rettet mod det professionelle og gør-det-selv markedet i Sverige, Norge, Østeuropa og Rusland.

Annonce
Randers For abonnenter

Smitten breder sig blandt politikerne: Borgmester Torben Hansen er også ramt af corona

Danmark

Tirsdagens coronatal: Yderligere 4148 personer er smittet -  12 er døde

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Kraftigt snefald på vej: Snestorm rammer store dele af Jylland

Randers FC For abonnenter

Kommentar: Med Greve på holdet havde det formentlig heddet top 3

Indland

Kør tidligt, kør forsigtigt eller hold bilen hjemme: Det bliver en rigtig, rigtig våd onsdag

Alarm 112

Flere uheld end normalt: Kør forsigtigt det er glat

For abonnenter

Kassetænkning holder hjemløse fanget i hjemløshed

Randers For abonnenter

Coronasmittet borgmester var til gallapremiere med små 300 gæster: Sådan vil filmens producer tackle situationen

Østjylland

Hovedvej var spærret: 84-årig kvinde dræbt i ulykke

Randers For abonnenter

Byrådet ramt af corona: Bjarne Overmark og Kasper Fuhr er isolerede og resten er blevet opfordret til test

Politikere vil have en forklaring: Utrygt og bekymrende, at Forsvaret ikke delte viden om PFAS-forureninger

Randers

Meget fuld, råbende mand anholdt: Nægtede at forlade 7-Eleven

Randers For abonnenter

Sådan lyder dommen over Hvidsten-to'eren: Fantastisk flot film, men hvor er den dybere psykologiske vinkel?

Randers

Politiet søger vidner til cykelbrand ved Randers Station: - Undersøgelser tyder på påsat brand

Annonce