Annonce
Erhverv

Et vemodigt farvel: Royal Arctic Lines godsaktiviteter forlader Aalborg Havn efter 50 år

Gennem 50 år har Aalborg Havn været Royal Arctic Lines faste base, men i 2023 flytter rederiets godsaktiviteter til Aarhus Havn. Rederiets administration med 35 medarbejdere bliver dog i Aalborg. Foto: Aalborg Havn /Steen Lee Christensen
Det får ikke økonomisk betydning for Aalborg Havn, at Royal Arctic Lines containerskibe ved udgangen af 2022 forlader Grønlandshavnen. Men det bliver alligevel et vemodigt farvel til et samarbejde, der i år har varet i 50 år.

Aalborg: Et følelsesmæssigt tab. Sådan beskriver den administrerende direktør for Aalborg Havn, Claus Holstein, det grønlandske rederi Royal Arctic Lines beslutning om at flytte sine godsaktiviteter 100 kilometer sydpå til containerhavnen i Aarhus i 2023.

- Vi har haft et samarbejde med Grønland i halvtreds år, så der er helt klart et følelsesmæssigt tab i den sammenhæng, siger Claus Holstein, der samtidig understreger, at beslutningen ikke påvirker havnen synderligt økonomisk set.

- Det er ikke sådan, at når forretningen lukker, så må vi også lukke havnen. Vi har kunder, der er meget større end Royal Arctic Line i den sammenhæng, forsikrer han.

Annonce

Alligevel er han tilfreds med, at rederiet fortsætter deres aktiviteter i Aalborg Havn frem til udgangen af 2022, hvilket hele tiden har været planen. Ikke mindst, fordi det giver havnen bedre tid til at finde en afløser til at varetage den terminal, som Royal Arctic Line i øjeblikket er ansvarlig for.

- Så hvis man skal gøre det lidt udramatisk, så kan man sige, at der er mest af alt er tale om et skift fra en operatør til en anden, siger Claus Holstein.


Det ligger os meget på sinde at finde løsninger for de nordjyder, der skal have deres gods fragtet fra Aalborg til Grønland.

Claus Holstein, administrerende direktør i Aalborg Havn


Selvom beslutningen betyder, at havnen nu skal finde en anden operatør til at drive Grønlandshavnen, som havneterminalen er blevet navngivet, er Claus Holstein derfor forstående overfor rederiets ønske om at flytte godsaktiviteterne sydpå. Men han håber på, at rederiet, hvis administration fortsat bliver i Aalborg, også fremadrettet vil gøre den nordjyske havn til et fast stop på ruten.

Uafhængig af havn

- Det, vi har sagt til Royal Arctic Line, er, at vi har respekt for deres beslutning, men også, at vi sagtens kan betjene dem, hvis de beslutter sig for at lægge vejen forbi både Aalborg og Aarhus fremover. For som vi har forstået det, så går deres beslutning dybest set ud på, at de ikke længere ønsker at drive terminal. Og de har jo allerede sejlet deres store containerskibe ind til Aalborg uden problemer, så i princippet kunne de sagtens fortsætte med at lægge vejen forbi os, siger havnedirektøren, der i den sammenhæng særligt har de nordjyske virksomheder i tankerne, som fortsat benytter sig af godstransporten fra og til Grønland.

- Det ligger os meget på sinde at finde løsninger for de nordjyder, der skal have deres gods fragtet fra Aalborg til Grønland, understreger han.

For Arctic Import, som med hovedkontor i Aalborg lever af sende varer til og fra Grønland og resten af Nordatlanten, frygter man dog ikke Royal Arctic Lines kommende skifte af havn.

Siden 2017, da rederiet første gang meldte overvejelser ud om at flytte godsaktiviteterne sydpå, har firmaet nemlig forberedt sig godt og grundigt på situationen ved blandt andet at gå væk fra at have egne lagre til i stedet at købe sig til lagerdrift udefra hos et eksternt firma.

- Generelt har vi sørget for at være uafhængige af, hvor rederierne ligger. For det skal ikke være afgørende for vores forretning, hvilke havne rederierne vælger at blive betjent af, fortæller Thomas Hjort, der er direktør i Arctic Import.

Og selvom enkelte af firmaets leverandører med flytningen vil komme længere væk fra havnen, gør det ikke den store forskel for firmaet, da andre kommer tættere på. Blandt andet får firmaets største leverandør af varer, Reitan fra Horsens, nu kortere vej til containerskibet.

- Så vi ser det ikke som gene, at rederiet flytter (sine godsaktiviteter, red.). Det vigtige har været, at vi har haft lang tid til at forberede os i, slår Thomas Hjort fast.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce