Annonce
Østjylland

Evaluering af letbane-dødsulykken i Trustrup kan tage op til et år

6. juli 2019 blev letbaneoverkørslen i Albøge ved Trustrup på Djursland ramt af en tragisk ulykke, hvor en 34-årige far og hans syvårige søn blev dræbt. Foto: Øxenholt /Ritzau Scanpix
Havarikommissionen har brugt de seneste to måneder på at indhente materiale og data, men ikke fundet behov for at underrette sikkerhedsmyndigheder om svigt.

TRUSTRUP: På lørdag er det to måneder siden, at letbaneoverkørslen i Albøge ved Trustrup på Djursland blev ramt af en tragisk ulykke, da letbanen kolliderede med en norsk personbil, og en 34-årige far og hans syvårige søn blev dræbt.

Siden da har Havarikommissionen arbejdet hårdt på at indsamle materiale og data vedrørende ulykken, og den del er nu afsluttet.

Havarikommissionen har ved undersøgelser af ulykker løbende mulighed for at rette henvendelser til sikkerhedsmyndighederne, hvis kommissionen finder indikationer på, at der er sikkerhedssvigt.

- Undersøgelsen er stadig i gang, men på nuværende tidspunkt har vi ikke haft behov for at underrette sikkerhedsmyndighederne eller de involverede parter. Hvis vi finder noget, der kan udgøre en risiko - præcis som man så ved Storebæltsulykken, hvor otte mennesker mistede livet - så vil vi straks påpege, at en række ting skal sættes i værk af sikkerhedshensyn, siger Bo Haaning, der er leder af jernbaneenheden hos Havarikommissionen.

Udover far og søn var også familiens 32-årige mor og seksårige datter i bilen. De overlevede begge.

- Har Havarikommissionen fået relevante oplysninger vedrørende ulykken fra moren i bilen?

- Havarikommissionen mener at være i besiddelse af alle relevante oplysninger vedrørende ulykken, lyder det kort fra Bo Haaning.

Annonce
Havarikommissionen har de sidste to måneder arbejdet med at indsamle al materiale vedrørende ulykken i Albøge, men den færdige rapport vedrørende ulykken kan have lange udsigter. Foto: Øxenholt / Ritzau Scanpix

Sverige og Norge indgår i rapport

Efter ulykken blev det diskuteret, hvorvidt bilistens nationalitet kunne have haft betydning for ulykken – altså om reglerne for jernbaneoverkørsler i Norge kunne være anderledes end i Danmark.

- Ved alle ulykker kigger vi udover data, logfiler og tekniske detaljer også på ”human factor”, som betyder, at vi ser på, om folk tager en beslutning, som giver mening for dem, men som kan være medvirkende til ulykken. I det her tilfælde var det norske statsborgere, derfor var det logisk at undersøge, hvordan reglerne er i Norge, ligesom føreren af bilen også kørte meget i Sverige i arbejdssammenhæng. Derfor har vi også undersøgt forholdene i Sverige. Og alt det indgår selvfølgelig også i den rapport, vi udarbejder om ulykken, siger Bo Haaning.

En færdig rapport vedrørende ulykken i Trustrup kan dog have lange udsigter.

- Rapporten bliver behandlet og udarbejdet i Havarikommissionen, men så snart vi er færdige med at have indsamlet al data, så vil denne ulykke indgå i vores arbejdsportefølje, ligesom alle vores andre ulykker, og vi arbejder med dem i den rækkefølge, de er kommet ind. Så lige nu har Storebæltsulykken fra januar førsteprioritet, siger leder af jernbaneenheden hos Havarikommissionen, Bo Haaning, der derfor ikke kan sige noget om, hvornår rapporten ligger klar.

Ifølge EU-regler skal den helst foreligge et år efter ulykken.

- Vi arbejder hårdt for at overholde den regel, men vi kan jo ikke forudse, om der pludselig kommer andre ulykker, som vi skal bruge tid på, siger Bo Haaning.

Halvbomme på overskæringen

På tidspunktet for ulykken 6. juli var overkørsel 102 i Albøge en sikret overkørsel med lys og lyd.

Siden da er der kommet halvbomme-anlæg op ved overkørslen, da Banedanmark de seneste måneder har arbejdet på et opgraderingsprojekt langs letbanen mod Grenaa.

Når opgraderingsprojektet er færdigt til oktober vil letbanetogene have mulighed for at køre 100 km/t mod de nuværende 75 km/t. Den øgede hastighed betyder, at der så kan køre to tog i timen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce