Annonce
Erhverv

FDIH: Stop den unfair klapjagt på netbutikkerne

Niels Ralund, FDIH. Pr-foto
Annonce

Jeg har brug for at få nogle frustrationer ud.

Jeg har verdens bedste job, og jeg er enormt stolt af at repræsentere de danske netbutikker. De skaber arbejdspladser, momsindtægter og letter livet for kunderne. Det sidste stykke tid er jeg dog blevet mere og mere irriteret.

Det kommer sig af, at flere såkaldte eksperter og politikere tilsyneladende mener, at netbutikkerne er roden til alt ondt - de lukker de lokale butikker, skader miljøet og lokker forbrugerne i fordærv med det ene gode tilbud efter det andet.

Klapjagten på netbutikkerne har været intens i forbindelse med black friday, som netop er løbet af stablen. Dagen beskrives som et mareridt, hvor netbutikkerne driver kunderne i fordærv med tilbud på varer, som de ifølge eksperterne slet, slet ikke har brug for.

Klapjagten er ikke fair. Den er skadelig og usaglig. Derfor er det på høje tid, at vi klapper netbutikkerne på skuldrene fremfor at drive klapjagt på dem. En af de beskyldninger, som netbutikkerne oftest møder, er, at de små, lokale butikker på gader og stræder må lukke, fordi forbruget flytter på nettet, hvor alt er meget billigere.

Og ja, netbutikkerne er da en del af forklaringen. Men det er langtfra hele sandheden. I debatten om butiksdød kan vi eksempelvis ikke ignorere de mange stor- og megacentre, de manglende eller hundedyre parkeringspladser, butikkernes åbningstider, de store internationale kæder og den tårnhøje husleje, som mange butikker skal slås med.

Mange glemmer i diskussionens hede desværre også, at netbutikkerne også åbner fysiske butikker og skaber arbejdspladser - ofte i områder uden for byerne og gerne til medarbejdere, der ellers ville have haft svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Se eksempelvis på Proshop, Creativ Company, Billig-arbejdstøj.dk og Temashop.

"Ja, ja, det er fint, Niels, men I sviner jo helt vildt og skader miljøet!" Den beskyldning får jeg tit smidt i hovedet, når jeg taler netbutikkernes sag. Til det må jeg sige, at ja, det koster ressourcer, når varerne skal pakkes og fragtes ud til forbrugerne. Men når hr. Jensen sætter nøglen i Skodaen for at trille ned til byens butikker og bagefter slår et smut forbi Netto og kiosken, så kører han jo ikke på kærlighed og kildevand.

I mange tilfælde er det faktisk mindre miljøbelastende at købe på nettet og få leveret af en effektiv leverandør end selv tage turen ned i byen, for netbutikkerne og leverandørerne gør en kæmpe indsats for at mindske deres miljøaftryk. Der bliver udviklet ny emballage, logistikken bliver effektiviseret og nye transportmuligheder bliver taget i brug.

Sidst, men ikke mindst, må vi ikke glemme, at netbutikkerne også gør livet lettere forbrugerne. Det gælder eksempelvis for børnefamilierne, der slipper for turen i supermarkedet, og de ældre som får leveret varer direkte til døren.

Hvis vi ignorerer det og i stedet fortsætter klapjagten, risikerer vi at skade danske virksomheder, skræmme den kommende generation af iværksættere væk fra branchen og gøre livet mere besværligt for kunderne, som vil søge mod udenlandske netbutikker. Derfor siger jeg; drop klapjagten på netbutikkerne og klap dem i stedet på skuldrene. Det har de i den grad fortjent.

Drop klapjagten på netbutikkerne og klap dem i stedet på skuldrene. Det har de i den grad fortjent.
I mange tilfælde er det faktisk mindre miljøbelastende at købe på nettet og få leveret af en effektiv leverandør end selv tage turen ned i byen, skriver Niels Ralund i et forsvar for netbutikkerne. Illustration: Colourbox
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Bekymret statsminister vil udsætte åbning af nattelivet og varsler mundbinds-påbud

Randers

Buschaufførerne opfordrer: Drop kontanter, luk fordøren og gå ikke i nærheden af chaufføren

Annonce