Annonce
Sport

Fem motionsformer du kan dyrke under coronakrisen

Man kan stadig bruge sin MTB eller helt almindelige cykel til at få pulsen op, nu hvor coronavirussen har lukket de fleste af landets motionstilbud ned. Arkivfoto: Annelene Petersen
Rigtig mange motionstilbud ligger i disse coronatider i dvale, men en fysioterapeut kommer her med fem bud på motionsformer, som du kan holde kroppen i gang med uden at karambolere med Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Randers: I disse coronatider, hvor vi skal stå sammen om at være alene for at begrænse smittespredningen, siger det sig selv, at mange kan være udfordret med at få deres vanlige motion.

Hallerne er lukket ned, det samme er fitnesscentrene og holdsport er også i bero.

Men det kan lade sig gøre at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger og samtidig holde kroppen ved lige.

Fysioterapeut og fysisk vejleder for DGI's verdenshold, Henning Engberg, giver her sit bud på fem motionsformer, som stadig kan give sved på panden uden at bryde restriktionerne om at undgå forsamlinger på over ti mennesker og en sikkerhedsafstand til andre på to meter.

1 Kreativ styrketræning

- Man kan sagtens lave både stabilitets- og styrketræning i hjemmet uden en masse udstyr. Men hvis man gerne vil have lidt vægt på, kan man for eksempel lave sine squats med en rygsæk fuld af bøger på ryggen. Til armøvelser kan det også noget, hvis man bare fylder en halvandenliter flaske og træner med den.

- Det er også en mulighed at træne udendørs, hvis man alligevel er ude at gå en tur. Der vil tit være trappetrin eller bænke, som er oplagte at bruge til øvelser.

- Uanset om man er trænet eller ej i forvejen, vil muskelmassen stille og roligt blive mindre, hvis man er inaktiv, så det er en god idé at holde den ved lige. Det gør det også nemmere at komme i gang, når vi igen kan dyrke alle former for motion.

2 Gå en tur

- Hvis man nu ikke vil løbe, er en gåtur en god mulighed for at få noget konditionstræning. En god lang tur på alt over et par kilometer i et rimelig raskt tempo giver noget.

- Det skal gerne være lidt hårdt. Man skal derop, hvor det er svært at fuldføre lange sætninger uden at være lidt forpustet, så man bliver udfordret på konditionen.

- Man kan også udfordre sig selv lidt ved at finde en bakke eller nogle trapper, som man kan gå op og ned af. Det giver en del ekstra.

3 Snør løbeskoene

- Er man i forvejen vant til at dyrke motion, vil det give mening at løbe nogle ture. Det handler om at finde sit niveau.

- Man kan også udfordre sig selv ved at løbe i terræn, op ad bakker eller med intervalløb.

- Løber du to-tre kilometer, kan du skiftevis løbe 500 meter i luntetempo og 100-200 meter i hurtigt tempo. Når man veksler på den måde, presser man sig selv og udfordrer sin kondition. Det holder den ikke kun ved lige, men kan måske endda opbygge den.

4 Hop på havelågen

- Hvis man ikke er vant til at løbe, kan det til en start være en smule hårdt for leddene, men så kan cykling være en mildere og knap så belastende måde at få noget motion på. Det er fuldstændig ligegyldig, hvilken model det er. Kan den cykle, kan den bruges.

- Det henvender sig virkelig til alle, fordi man kan cykle på alle niveauer. Man kan tage en stille og rolig tur, men også køre i intervaller, hvor man skifter tempoet for at få pulsen op.

5 Stræk kroppen ud

- Yoga eller bare udstrækning generelt kan også lade sig gøre for alle. Det presser ikke konditionen specielt meget, men det holder kroppen i gang. Særligt i yderstillingerne.

- Hvis man normalt laver idræt, kommer man ud i nogle yderstillinger, som man måske ikke gør så meget, når man bare er derhjemme.

- Så yoga eller udstrækning holder kroppens bevægelighed ved lige. Ja, den gør den måske endda bedre. Det er vigtigt, for på et eller andet tidspunkt kommer man sandsynligvis tilbage til en idrætsform, og så er det væsentligt, at man ikke er blevet mindre mobil. Det øger nemlig risikoen for skader.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Torsdagens færdselulykke ved Harridslev: 28-årig motorcyklist ramt af 57-årig bilist

Annonce