Annonce
Østjylland

Flere fejl bag flystyrt før Pink-koncerten i Horsens

Flyet blev hårdt medtaget af styrtet, der skete natten til den 6. august i Aarhus Airport. Heldigvis kom ingen personer alvorligt til skade i uheldet, der ifølge Havarikommissionen skete på grund af fejl i cockpittet. Foto: Havarikommissionen
Havarikommissionen kritiserer besætningen for uheld, der efterlod et taxifly med megastjernens manager ombord udbrændt og svært skadet i Aarhus Airport sidste år.
Annonce

Horsens: Det var adskillige menneskelige fejl i cockpittet, der var skyld i, at et fly med en del af musikstjernen Pinks ansatte ombord sidste år styrtede før stjernens koncert i Horsens.

Det konkluderer Havarikommissionen i en ny rapport om årsagen til flystyrtet, der skete i Aarhus Airport i Tirstrup.

Her skulle det tysk indregistrerede taxifly, der kom fra Oslo, lande natten til 6. august - dagen før koncerten på Casa Arena.

Annonce

Gik ned 400 meter før landingsbanen

Ombord var syv passagerer, deriblandt Pinks manager, og tre besætningsmedlemmer.

De havde haft en problemfri flyvetur fra Norge til Danmark, men under indflyvningen til lufthavnen på Djursland begyndte tingene at gå galt for den 53-årige kaptajn og den 36-årige styrmand.

Det endte med, at flyet gik ned små 400 meter før landingssbanen, da det ramte nogle master, der slog hul i venstre brændstoftank. Maskinen gled efter styrtet videre, næsehjulet brød sammen, og da det endelig stoppede 200 meter inde på banen, brød det i brand og endte rejsen forkullet og svært medtaget.

Heldigvis kunne både passagerer og besætning redde sig uskadte ud.

Annonce

Flere personlige fejl

Jyllands-Posten, som har opsnappet Havarikommissionens nyeste rapport om uheldet, skriver, at der før styrtet skete flere personlige fejl ombord på Cessna-jetflyet.

Piloterne deaktiverede bevidst et automatisk system, der kunne have advaret dem om at indflyvningen skete i for lav højde.

Der var også dårlig kommunikation i cockpittet, og andenpiloten gav forkerte oplysninger om sigtbarheden, ligesom kaptajnen tog fejl af de retnings-anvisende lys i lufthavnsområdet.

Vejrforholdene - en tågebanke i landingsområdet - bringes i spil som en årsag til nogle af piloternes uheldige beslutninger, men Havarikommissionen vurderer ikke, at vejret kan undskylde besætningens ageren.

Kommissionen skriver ifølge Jyllands-Posten i stedet, at besætningen ikke syntes at være opmærksom på "de usikre forhold, der udviklede sig", og at piloterne manglede årvågenhed.

Annonce

Ikke en juridisk undersøgelse

Seniorundersøger i Havarikommissionens afdeling for luftfart, Flemming Nielsen, understreger over for Horsens Folkeblad, at der ikke er tale om en rapport, der lægger et juridisk ansvar på piloterne eller flyets ejere.

I det omfang at sagen får et retsligt efterspil, vil andre myndigheder skulle gennemføre en ny undersøgelse af hændelsen, forklarer han.

Styrtet påvirkede ikke afviklingen af Pink-koncerten i Horsens, der fandt sted om aftenen 7. august.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Leif holder sig aktiv med givende gøremål efter arbejdslivet: 70 år, frisk og frivillig

Annonce