Annonce
Debat

Flere ressourcer giver ikke mere omsorg


Annonce

Læserbrev: I aftes tog jeg mig sammen og så den meget omtalte dokumentar om omsorgssvigt på to plejehjem her i området. Jeg har trukket den meget længe. Ikke fordi jeg, som Randers Kommune, ikke var interesseret i at se den, men simpelthen, fordi jeg kom til at se et af de tre klip, Ekstra Bladet viste allerede for uger tilbage. Det var hjerteskærende, og derfor gruede jeg for, hvordan resten af programmet mon ville være. Jeg dur simpelthen ikke til at se den slags. Men jeg gjorde det, og der gik cirka fem minutter, inden jeg sad med tårer i øjnene. Det gjorde jeg så nærmest uafbrudt gennem hele programmet.

Det, vi er vidner til, er simpelthen utilstedeligt. Det må ikke ske. Men det gør det… Hvordan kan det være? Ja, mange kommer med det samme med det argument, at der ikke er ressourcer nok i ældreplejen. Mit argument er, at de ressourcer, der er, bliver brugt forkert. Det er meget tydeligt, at det er de samme to-tre plejere, der i den grad ikke evner at passe deres job. Det er medarbejdere, der taler grimt til og ned til de ældre, medarbejdere, der opfører sig nedværdigende overfor de ældre, og medarbejdere, der udviser mangel på respekt både overfor de ældre mennesker, de er der for at hjælpe, men faktisk også overfor de pårørende, deres egen arbejdsplads samt alle os, der er med til at betale deres løn. Dette handler ikke om ressourcer. Det handler om mennesker, der ikke er egnede til det job, de besidder.


Det, vi er vidner til, er simpelthen utilstedeligt. Det må ikke ske.


I programmet udtaler en fagperson, at hun ikke håber, at debatten efterfølgende kommer til at handle om det personale, der åbenlyst ikke er i stand til at passe deres job. Hvad i alverden skal den så handle om? Det er jo netop det, der er problemet. At ledelsen har ansat folk, der i bund og grund ikke gider deres arbejde. Folk, der ikke forstår, hvad de er dér for. Folk, der ikke har forstået, hvad god service er. Forleden blev jeg i Normal betjent af en uengageret medarbejder og oplevede en enormt dårlig service, selvom de var mange på arbejde, hvoraf flere af dem ikke havde kunder at betjene, mens jeg var der. Det handler simpelthen ikke om mangel på ressourcer, det handler om at have de forkerte mennesker ansat. I nogle fastfoodkæder er der enormt travlt hele tiden. Tingene er systematiseret, og der er procedurer, der skal følges – dette for at undgå mest muligt spild og selvfølgelig for at sikre et ensartet produkt. De mennesker, der arbejder dér, er trænede i at have travlt men samtidig give en god service. Det kan altså godt lade sig gøre. Og min pointe bevises jo netop, da vi heldigvis også ser mange fine eksempler på god og kærlig omsorg på begge plejecentre i tv-programmet. Medarbejdere, der udviser stor tålmodighed og overskud og en oprigtig interesse i de ældre mennesker, de er ansat til at hjælpe. For mig viser det blot, at det ikke er ressourcer, det handler om, men faglighed og stolthed. Alle områder kan bruge flere ressourcer, og omsorgsområdet er ingen undtagelse, men hvis man ikke er i stand til at passe sit job på ordentlig måde, med de vilkår, der nu engang er, så skal man altså finde sig et andet arbejde. Specielt, når man har med mennesker at gøre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce