Annonce
Debat

Flytte, fordele eller fjerne trafik fra Randers C

Læserbrev: Byrådet har sendt et udkast til ny infrastrukturplan for Randers Kommune i høring. Udkastet tynges mildt sagt ikke af, at byrådet – efter to års tilløb - har vedtaget en mobilitetsplan, der meget fornuftigt lover at fokusere på de transportformer, der belaster miljøet mindst.

Det er ikke ligefrem det fokus, der har fyldt på informationsmøder om infrastrukturplanen. På møder for erhvervsliv og for borgere blev der – med afsæt i en byge spørgsmål fra ganske få personer – stort set kun diskuteret klimabro kontra østbro.

En østbro vil flytte trafik væk fra Randers C. Men slet ikke nok til at forbedre fremkommeligheden på og omkring Randersbro, der er kommunens værste trafikale flaskehals. Stod der en østbro klar i 2030, ville der alligevel være lidt mere trafik på Randersbro, end hvad vi døjer med nu.

Annonce

En klimabro vil fordele trafikken omkring vores værste flaskehals. Med to broer relativt tæt på hinanden bliver trafikmængden væsentlig reduceret på Randersbro og fremkommeligheden derfor forbedret. Derfor har klimabroen en ekstremt høj samfundsøkonomisk forrentning på 18 procent. Fra Cyklistforbundet bemærker vi med tilfredshed, at klimabroen også vil være for gående og cyklende.

Klimabroen er den nødvendige og realistiske løsning. Dog kan projektet blive endnu bedre ved at fjerne trafik fra Randers C, det vil sige reducere antallet af biler på vejene. Det kan ske ved at etablere trygge og sikre cykelruter med en høj fremkommelighed, hvilket vil få mange til at flytte bagdelen fra sæde til saddel.


Fra Cyklistforbundet bemærker vi med tilfredshed, at klimabroen også vil være for gående og cyklende.


Knap 25.000 pendlere bor og arbejder i Randers Kommune med under 15 km til arbejdet. En afstand, som stort set alle - og med smil på læben - kan tilbagelægges på en elcykel og sandsynligvis gøre det mindst lige så hurtigt som i bil.

En reduktion af antal biler på vejene er den billige og langtidsholdbare vej til en bedre fremkommelighed i Randers. Potentialet er enormt, og derfor bør trygge og sikre cykelruter med en høj fremkommelighed spille en central rolle i den endelige plan. Ikke mindst af hensyn til bilisterne, der jo kan komme hurtigere frem, jo færre de bliver.

Annonce
Randers For abonnenter

Smitten breder sig blandt politikerne: Borgmester Torben Hansen er også ramt af corona

Danmark

Tirsdagens coronatal: Yderligere 4148 personer er smittet -  12 er døde

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Kraftigt snefald på vej: Snestorm rammer store dele af Jylland

Randers FC For abonnenter

Kommentar: Med Greve på holdet havde det formentlig heddet top 3

Indland

Kør tidligt, kør forsigtigt eller hold bilen hjemme: Det bliver en rigtig, rigtig våd onsdag

Alarm 112

Flere uheld end normalt: Kør forsigtigt det er glat

For abonnenter

Kassetænkning holder hjemløse fanget i hjemløshed

Randers For abonnenter

Coronasmittet borgmester var til gallapremiere med små 300 gæster: Sådan vil filmens producer tackle situationen

Østjylland

Hovedvej var spærret: 84-årig kvinde dræbt i ulykke

Randers For abonnenter

Byrådet ramt af corona: Bjarne Overmark og Kasper Fuhr er isolerede og resten er blevet opfordret til test

Politikere vil have en forklaring: Utrygt og bekymrende, at Forsvaret ikke delte viden om PFAS-forureninger

Randers

Meget fuld, råbende mand anholdt: Nægtede at forlade 7-Eleven

Randers For abonnenter

Sådan lyder dommen over Hvidsten-to'eren: Fantastisk flot film, men hvor er den dybere psykologiske vinkel?

Randers

Politiet søger vidner til cykelbrand ved Randers Station: - Undersøgelser tyder på påsat brand

Annonce