Annonce
Østjylland

Folk klipper hegn op for at gå over sporet - men nu kommer letbanen med 100 km/t

Flere steder på Letbane-strækningen Aarhus-Grenaa har folk - mens banen har ligget mere eller mindre stille - lavet deres egne uatoriserede "overgange". Nu skrues farten op under testkørsler, og det er vigtigt at tage sig i agt. Foto: Aarhus Letbane

Letbanen skruer farten op til 100 km/t på Aarhus-Grenaa under testkørsler. Letbanen advarer derfor om at gå på uautoriserede trampestier og andre smutveje, som folk har lavet til smutveje, mens banen har ligget stille.

AARHUS/GRENAA: Selv om Letbanen tidligst kører med passagerer på Grenåbanen til marts 2019, går Letbanen nu ud med en kraftig advarsel til de mange folk, som har brugt skinnerne som en smutvej, mens den har ligget stille.

Letbanetogene kommer nemlig fra mandag morgen buldrende med 100 km/t under testkørsler.

Det kan skabe farlige situationer, fordi mange har på Aarhus-Grenaa strækningen ladet hånt om advarselsskilte og sågar klipper hegn op for at krydse banen som en smutvej. Det siger Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

- Vi begynder at udføre dynamiske testkørsler på strækningen, hvor letbanetogene kører op til 100 km/t. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at andre trafikanter respekterer reglerne og udelukkende krydser Letbanen, hvor det lovligt og sikkert. Det er især farligt at benytte de uautoriserede trampestier, der findes alt for mange steder langs banen, siger Michael Borre.

Vi er en smule rystede over, hvor mange steder folk lader hånt om skilte og hegn. Det er ikke alene hærværk at klippe hegn over, det er også farligt og uforsvarligt. Letbane-tog er både hurtige og lydsvage, så vi må indtrængende appellere til, at man udelukkende krydser skinnerne på steder, hvor der er markerede og lovlige overgange. Sådanne overgange findes over alt langs med banen, så der er ingen undskyldning for at tage chancen

Michael Borre, direktør, Aarhus Letbane

Hegn er klippet op - og andet hærværk

Inden testkørslerne har Aarhus Letbane nøje gennemgået strækningen mellem Grenaa og Østbanetorvet i Aarhus. Flere steder er der uautoriserede stier, hvor fodgængere og cyklister krydser skinnerne. Nogle af disse steder er hegn blevet flyttet eller klippet op, så man kan krydse baneterrænet.

- Vi er en smule rystede over, hvor mange steder folk lader hånt om skilte og hegn. Det er ikke alene hærværk at klippe hegn over, det er også farligt og uforsvarligt. Letbanetog er både hurtige og lydsvage, så vi må indtrængende appellere til, at man udelukkende krydser skinnerne på steder, hvor der er markerede og lovlige overgange. Sådanne overgange findes overalt langs med banen, så der er ingen undskyldning for at tage chancen, siger Michael Borre.

Inden testkørslerne indledes, er både de usikrede overgange og uautoriserede stier blevet markeret med tydelige advarselsskilte.

Mandag 8. oktober intensiveres testkørslerne så af letbanestrækningen mellem Grenaa og Aarhus. Hastigheden øges til 100 km/t, så det bliver ekstra vigtigt kun at benytte markerede og sikre overgange, advarer Letbanen.

Hidtil har der været kørt med højst 20 km/t for blandt andet at teste afstande mellem letbanetogene og faste genstande som perroner, skilte og master på strækningen. Men nu sættes farten altså betragteligt op.

Annonce

Testkørsler sker en måned frem

Hvor veje krydser Letbanen, spærres overkørslerne midlertidigt af, mens letbanetogene passerer. De midlertidige afspærringer vil lukke overkørslerne for trafik i et tidsrum på mellem 5 og 15 minutter. For at minimere generne for øvrige trafikanter vil Aarhus Letbane så vidt muligt undgå at lukke overkørsler i myldretiderne, skriver letbanen i en pressemeddelelse.

Testkørslerne vil både foregå om dagen og natten og forventes at være sluttet midt i november.

De dynamiske testkørsler bruges blandt andet til at teste letbanetogenes ATP-system (Automatic Train Protection), der bremser letbanetoget, hvis letbaneføreren kører for hurtigt eller overser signaler. Kommunikationen mellem letbanetog og passagerinformation på alle perroner prøves også af.

Testkørslerne er en af forudsætningerne for at opnå godkendelse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at køre med passagerer på strækningen mellem Grenaa og Aarhus.

Efterfølgende skal der udføres sporarbejde, mens letbaneførerne også skal læres op, inden strækningen kan godkendes til kørsel med passagerer.

Samtidig testkøres strækningen mellem Lisbjerg og Lystrup, der skal godkendes i samme ombæring som strækningen til Grenaa. Når begge strækninger er godkendt, vil hele Letbanens etape 1 på i alt 110 kilometer være åben for passagerer, skriver Aarhus Letbane, der tidligere har meldt ud, at det vil ske i marts 2019.

Annonce
Randers For abonnenter

Nogle glæder sig, andre er bekymrede eller frustrerede: Borgere samler underskrifter mod Ringboulevardens forlængelse

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Kunne ikke fordrage den slags musik som barn: Nu scorer han endnu en pris

Sport For abonnenter

Hornbæk ånder DB og Helsted i nakken efter sent sejrsmål: - Det er skæbnens ironi, at de afgør det

Randers

Cyklistformand: Dejligt med ny cykelrampe, men hvorfor skal anlægget endnu engang tage mest hensyn til bilisterne?

Randers For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Randers Kommune: Tre lejligheder er blevet solgt

For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Randers

Nyt kropas byder på særlig overraskelse og lille gimmick: Hvidsten Kro er kommet i fint selskab

Randers FC For abonnenter

Det er fedt med flere på stadion, men dukker de også op i modgang, og når der ikke er fodbold til en flad 20'er?

Sif og Andreas vil give mere til jorden end de tager: Sådan kom de i gang uden at stifte stor gæld

Randers

På trods af røg og smeltet plastic kørte Dannie næsten 500 meter i brændende bil på motorvejen: Nu er hans baby forvandlet til aske

Endnu en havørn fundet død med hagl i kroppen, men ingen ved, hvorfor eller hvem der gør det: - Det er noget forbandet svineri

Randers FC

Fan undrer sig over sikkerheden hos Randers FC, som har oplevet historisk bøderegn: - Vi gør, hvad vi kan

Randers FC For abonnenter

Fire år med Søren Pedersen som chef for køb og salg: Sådan har han klaret det, og dét kan vi forvente os til sommer

Sport For abonnenter

Billeder og cheftrænerens forklaring fra Kristrup, der nu hænger i en tynd tråd: - Vi er for gode til at rykke ned

Annonce